מסעוד משעלי ז"ל-סיפורו של סבא שלי שנפל בשבי הגרמני במלחמת העולם השנייה

אלי משעלי 01/10/2016 967 צפיות אין תגובות

סבא מסעוד משעלי

סיפורו המלא
כל הזכויות בלעדיות לאלי משעלי-הבאה לאור
מסעוד אל משעלי נולד בעיר העתיקה בירושלים בחורף 1889, שנת תרמ"ט.
אביו יצחק אלמשעלי נולד אף הוא בעיר העתיקה בירושלים, יצחק אלמשעלי היה רבה של עדת המוגרבים בעיר.
אמו פרחה אלמשעלי נולדה בספרד (לפי מקור מהימן).
רחמה יאיר מרדכי וציון הם אחיו של מסעוד משעלי. (יתכן והיו עוד אחים)
סבו של מסעוד היה אליהו אלמשעלי רב ראשי במרוקו.
מקורו של השם "משעלי-אואלמשעלי" כנראה מכפר קטן בהרי המגרב ואשר נקרא אלמשעל (אין על כך מקורות רשמיים, וכמובן שכפר זה אינו מופיע על המפה ומתבסס על ידע של אחת המשפחות השכנות ברובע היהודי).
בעיר העתיקה הייתה חצר על שמו של רבי יצחק משעלי אביו של מסעוד. שמה של החצר דאר אלמשעלי ובה בית כנסת.
משפחת משעלי הכוללת את יצחק ופרחה וילדיהם השתכנו בשכונת המוגרבים-מחנה ישראל בסמוך לחומות ירושלים, ביחד עם משפחות נוספות באותו מתחם כשבמרכזו באר. לימים הרובע היהודי.
ביתם של משפחת משעלי עמד בחלקה הדרומי של שכונת המוגרבים (המערביים), אשר נהרסה ועל חורבותיה הוקם הרובע היהודי.
משפחת אל משעלי נחשבה אז אחת מהמשפחות הספרדיות-מרוקאיות החשובות בישוב הישן.
מסעוד אל משעלי בילדותו למד ב"חדר" כמו שאר ילדי השכונה. ישנן גרסאות באשר למיקומו של אותו "חדר". יש המספרים שחדר זה היה בחצר דאר אל משעלי ובבית כנסת אותו ניהל בן המשפחה מרדכי אלמשעלי.
בנערותו למד מסעוד אלמשעלי (לפי מקור מהימן) את תורת האומנות העדינה, כנראה תכשיטנות, שלימים שמשה כמקור פרנסתו העיקרי גם אחרי נישואיו.
בגיל שמונה עשרה מתגייס מסעוד אלמשעלי לגדוד העברי, ובסמוך לשחרורו התחתן עם אמדה אשר נולדה בספרד. יחד הם הביאו לעולם את יצחק, יעקב, רחמים ומלכה. המשפחה השתכנה ברובע היהודי.
עקב קשייה הכלכליים של המשפחה, למרות עסוקו של מסעוד אלמשעלי באומנות עדינה. מחליט מסעוד אל משעלי להתנדב לצבא הבריטי במלחמותיו נגד הגרמנים. את מעט מעותיו שלח לאשתו וילדיו. בחודש מרץ 1941 יצא להלחם עם יחידתו נגד הפולש הנאצי על אדמת יוון.

מסעוד אלמשעלי שירת במסגרת חיל החפרים, במדבר המערבי, במרסה מטרוך, בסולום ובטוברוק.
במרץ 1941 ניכנעו החפרים לצבא הגרמני, מסעוד הצליח לברוח אך בחודש יוני נפל בשבי.
בשבי נכבל לשלשלאות ואזיקים, עונה במכות חשמל, התמוטט וחלה.
שנתיים הוחזק מסעוד בשבי בטרנוביץ על גבול-פולין גרמניה.
לאחר ניתוחים רבים ניפטר מסעוד אלמשעלי על שולחן הניתוחים.
מסעוד ניפטר ב8 במרץ 1943 בגיל 54
נקבר בהתחלה בבית הקברות היהודי קוניגוסט אך קברו אבד.
מאוחר יותר אותר הקבר וביחד עם המצבה הועבר לבית הקברות היהודי רקוביצקי בקרקוב.
יהי זכרו ברוך.

© כל הזכויות שמורות לאלי משעלי


תגובות (0)

הוספת תגובה - היה הראשון להגיב!
התחבר עכשיו בכדי להוסיף תגובה
סיפורים נוספים שיעניינו אותך