Itamar Shai
https://www.youtube.com/watch?v=FsTK6pX8BF0 בהצלחה למי שניגש לבגרות בתנ"ך מחר :]

בראשית

Itamar Shai 14/05/2016 1416 צפיות 18 תגובות
https://www.youtube.com/watch?v=FsTK6pX8BF0 בהצלחה למי שניגש לבגרות בתנ"ך מחר :]

בראשית.
תמיד אני נזכר לחזור לשם. יש משהו בספר "בראשית" ובתיאוריית "המפץ הגדול" שעושה לי סדר בראש. זה מתחיל בכניסה למשהו טהור, ראשוני, משהו שעוד לא הייתה לו הזדמנות לחטוא ועוד לא הייתה לו הזדמנות לעשות טעות. מין מצב של כאוס שליו, "תוהו ובוהו", "סינגולריות כבידתית", משהו מופשט, בלתי נתפש, שקט, אמיתי, פנטסטי.
ואז, זה קורה. בראשית ברא אלוהים את השמיים ואת הארץ, וחושך על פני תהום, ובפרק זמן של שנייה כפול עשר בחזקת מינוס 35 היקום מתרחב לגודל בל ייאמן.
והנה עוברות מיליארדי שנים כימים – ואיך נדע? אולי במצב בו אין נפש חייה, או מיקרו-אורגניזם לכל הפחות, מיליארדי שנים באמת עוברות כימים אחדים. הרי מי יהיה שם בכלל כדי לשפוט כמה זמן עבר? ולאחר ימים ארוכים שנראו כמיליארדי שנים, הנה יצורים חיים ונושמים – עצים, אלמוגים, פטריות, שיחים, חרקים, זוחלים, יונקים, קופים – וכל אותו זמן חטא אחד לא נחטא וטעות אחת לא נעשתה.
ובכל זאת, הטוהר עדיין נשמר. אמנם, לא כטוהר ימי בראשית, אך טוהר מסויים ללא ספק. הנה בא היום השישי, או לפני מאתיים אלף שנים לכל היותר, וצץ לו האדם הראשון, הלא שמו הוא אדם.
והנה עברו להן אלפי שנים ועשרות אלפי שנים והאדם חיי וצד וליקט ואכל מפרי עץ הדעת והתחיל להתלבש, או שסתם היה לו קר, ולכל הפחות הצליח להגר למקומות קרים ביותר בזכות בגדיו.
ואף על פי כן, חטא אחד בוודאי לא יכול להרוס כל אשר נברא, ואיזה חטא – בסך הכל, בגדים אינם רעיון כל כך רע. אך לבסוף האדם התיישב והתחיל לעבד את האדמה, בנה ערים, ישובים, מצודות, טירות, התפשט לכל קצוות הכדור (וגם חזר, כי בכל זאת מדובר בכדור), והחטא המשיך לגדול והיה נורא.
והיום, כשאני מנסה להבין את הסכסוך הישראלי פלסטיני, לפענח מערכות פיסקאליות של פיננסים, ללמוד את אופוס מספר 53 מתוך סונאטה מספר 21 לפסנתר של בטהובן, לאפות פשטידת פלפלים חריפה במיוחד, לחבר את המחשב לאינטרנט מחדש, לכתוב שיר אהבה, לשנן חומר לבגרות בתנ"ך, לגבש דעה לגבי נושא חברתי-כלכלי שנוי במחלוקת, לא להירדם בקו 55 לקרית אונו, או אפילו סתם להירדם בלילה, אני אוהב לזכור לחזור לשם.
לטוהר של התוהו, של הסינגולריות הנשכחת, לפשטות. אני תמיד מוצא שלווה
בראשית.


תגובות (18)

קטע מעולה. רעיון מעניין כתיבה טובה!
אתה בי'א?
פשוט בראשית זה של יא…
בכל אופן אני מודה לך בשם כל לומדי התנך שמיצו לחלוטין את הלמידה לתנך ובשם כל אלא שלא מיצו וחופרים לי ממש לי האוזן…
יוקי!

14/05/2016 21:49

    תודה :)
    מסיים י"ב בקרוב, 2 יחידות שלמות.

    14/05/2016 21:51

    זה לא מתחיל בשלוש יחידות?

    14/05/2016 21:57

    יכול להיות שאת באה מהחינוך הממלכתי דתי? או שאת בי"א והתכנית שלכם יותר שונה ממה שאני יודע?

    14/05/2016 21:58

    ממלכתי דתי כמו אולפנה? כי אז כן.
    ואנחנו ב-י"ב מסיימים חמש יחידות או שלוש.

    14/05/2016 22:01

    אהא, אז הנה – אנחנו בממלכתי (חילוני יעני) עושים שתי יחידות במבחן אחד, בי"א או י"ב. גם שתי היחידות האלה מאוד שונות משלכם.

    14/05/2016 22:03

    יותר מעניינות?
    אתם לומדים פרושים או רק עיון?
    נ.ב:
    מציק לך שאני שואלת פה בדף, אני יכולה לבלוע את הסקרנות שלי…

    14/05/2016 22:04

    אין לי בעיה לדבר, אם את רוצה את יכולה לשלוח לי מייל ונוכל לדבר בפייסבוק

    14/05/2016 22:12

    חחחחח אין לי פייסבוק!
    יש לך מייל?

    14/05/2016 22:18

כן הקטע באמת יפה, דווקא לי בראשית עושה הרבה יותר בלאגן מאשר סדר בראש
אתה יודע שלפי הכתוב בבראשית- כדור הארץ נברא לפני היקום..
זה לא נראה לך מוזר? מה גם שהכתוב סותר לחלוטין את תאורית המפץ הגדול..

14/05/2016 22:29

    באמת, אף פעם לא שמתי לב.
    אולי התהו זה מציאותו של היקום.
    לפחות ככה אני ציירתי בראש

    14/05/2016 22:33

    כככל – אני לא מערב מדע ודת. אני מקבל את תיאוריית המפץ הגדול בתור התיאוריה המדעית. אני לא דתי ואני לא מרגיש שום צורך לקיים אורך חיים דתי. אני משייך את עצמי ללאום היהודי, מקיים מסורות מסוימות כמו קידוש בערב שבת ביחד עם ארוחת ערב חגיגית עם המשפחה, ואוהב את סיפורי התנ"ך ובתור כותב מקבל מהם הרבה השראה. בקשר לאמונה – אני אגנוסטיקן, ואם אתה רוצה אתה יכול לקרוא את הקטע שלי על אלוהים.

    14/05/2016 22:40

גם אם את מחשיבה את התהו ובהו ליקום, כדור הארץ כבר היה קיים- תראי בפסוק א
הינה
א בְּרֵאשִׁית, בָּרָא אֱלֹהִים, אֵת הַשָּׁמַיִם, וְאֵת הָאָרֶץ. ב וְהָאָרֶץ, הָיְתָה א בְּרֵאשִׁית, בָּרָא אֱלֹהִים, אֵת הַשָּׁמַיִם, וְאֵת הָאָרֶץ. ב וְהָאָרֶץ, הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ, וְחֹשֶׁךְ, עַל-פְּנֵי תְהוֹם; וְרוּחַ אֱלֹהִים, מְרַחֶפֶת עַל-פְּנֵי הַמָּיִם,

14/05/2016 22:43

    התחרבש לי משומה ><
    אבל נראה לי שתביני

    14/05/2016 22:45

    יאפ, אין לי הסבר הגיוני לטענה הזאת.
    ככה זה שהכל יותר מידי ברור לך, פשוט השאלות לא צצות לך בראש, לפחות לא השאלות על בריאת העולם.
    אבל שאלות כמו… רציתי להפציץ בשאלה אבל אין לי שום אחת בראש כרגע…
    אבל משהו בסגנון של "זה באמת כל כך קריטי שהחצאית שלי תעבור את הברך?"

    או מה היא הדרך הנכונה לעבוד את ה' בוא נקווה שאלה הדתיים הלאומיים כי אז אני בבעיה. אם אפשר לעבוד את ה' לכל הפחות בשבעים דרכים אז לא כולם נכונות?
    בכל אופן, נתתי את האפקט הרצוי?

    14/05/2016 22:55

אבל בכללי, היקום נברא כמו שאנחנו מכירים אותו היום רק ביום הרביעי כשאלוהים ברא את המאורות והכוכבים

14/05/2016 22:49

    משמע הכל נברא השביל האדם, אין תחושה טובה מזאת!

    14/05/2016 22:56

וכדור הארץ כבר היה קיים.
~מוזר ביותר..

14/05/2016 22:55
3 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך