עלילות (רבי) יונתן אייבשיץ-פרק ד’

eytan1234321 28/03/2021 510 צפיות 4 תגובות

פעם אחת אמר כומר לרבי יונתן אייבשיץ:
"בוא וראה, מה בינינו לבינכם. אלהינו – ביתו נקי מאבק ומליכלוך, ואלהיכם – ביתו מאובק ומלוכלך תמיד; אנו מתפללים בחשאי ובנימוס, ואתם צועקים בקולי-קולות כמשוגעים; הלוויות-המתים שלנו ערוכות בסדר יפה ובטקס נאה, והלוויות-המתים שלכם אין בהן לא סדר ולא טקס."
החזיר רבי יונתן לכומר:
"אלהיכם אשה יש לו, ואין תימה שביתו מסודר כהלכה. אלהינו אשה אין לו, ומי יסדר לו ביתו? אלהיכם צעיר לימים ושומע תפילה בלחש, אלהינו זקן ואנו מוכרחים לצעוק אליו; והלוויות-המתים – אף אני משבּח את שלכם ואיני משבּח את שלנו…"


תגובות (4)

הסיפור נחמד, אך העובדות לכאורה המוצגות בו אינן נכונות.
את בתי התפילה מנקים ומצחצחים עפ"י יכולת ורמת הקהילה.
מתי ביקרת בבית תפילה כלשהו? בעת התפילה יש לשמור על שקט, וכששרים – שרים יחדיו, לא צועקים.
הלוויות חסרות סדר? לכל טקס יש הסדר שלו. ללא הבנת כללי הטקס – כל טקס ייראה חסר סדר.

כומר שמכבד את עצמו, לא ישאל שאלות ילדותיות חסרות היגיון שכאלה.
אייבשיץ, למיטב זכרוני, היה מראשי תנועת המוסר. מטיף ומוכיח. תשובות כגון אלו המובאות בסיפור, מתאימות אולי לעילוי שהיה בילדותו.

אני לא גזען, אני שונא את כולם.

30/03/2021 17:13

    נראלי שבדברים כאלה אתה צריך ללמוד קודם על הנושא לפני שאתה מעיר…

    חוץ מנושאים כאלה אתה אחלה בהערות שלך

    05/05/2021 19:26

א. בבתי תפילה הכוונה על בתי התפילה שהיו אז ליהודים…
ב. הצעקות בזמן התפילה הכוונה על הזעקות של החסידים בתפילה. (אי פעם ביקרת בבית תפילה חסידי של פעם?) זה ידוע…
ג. אני שלוש פעמים ביום 'מבקר' בבית תפילה…
ד. בהלוויות של רבנים גדולים תמיד יש צעקות וזה באמת נראה חסר סדר וחסר טקס.
ה. רבי יונתן אייבשיץ היה עונה להרבה כמרים וכופרים באמצעות תחכום – גם מתי שהוא היה נחשב לרב גדול…
ו. מצטער על התשובה שלי. אבל לפני שאתה מבקר על 'טעיות' תבדוק שאלו באמת טעויות…

05/04/2021 14:27

זה סיפור עממי

31/10/2021 16:55
1 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך