להיות חזקה – פרק שלישי: שיעורים (חלק 3\5)

psychominde236 25/04/2015 759 צפיות 22 תגובות

שיעור שלישי הוא כתיבה יוצרת והוא מתקיים בכיתה. למורה של כתיבה יוצרת קוראים ביאטריס, היא גדלה באנגליה וכיום גרה בארץ כבר 20 שנה. היה לה מעט מבטא וכמה ילדים צחקו על זה, אבל היא לא הגיבה. היא נורא אהבה את מראה של פעם, הייתה לה תסרוקת של עקרת בית משנות השמונים ושמלה פרחונית.
היא ביקשה מכל אחד לכתוב באופן חופשי ורציף במשך עשר דקות, אחר כך יהיו לנו עוד עשר דקות להעתיק לדף חדש עם ליטושים, וברבע השעה האחרונה של השיעור נציג את היצירות ודון בהן. זה מה שאני כתבתי:
למדתי מכל תבונות עולם
כאשר נפלתי מטה,
אך אילו חכמים הם חכמי כאב?
אם לסבל גדולתי החכימה,
מה שווה כל חוכמתי כשליבי דואב?
אם הרמתי מבטי אל מעלה,
רק כאשר הגעתי אל התהום,
מה יקר לי תבונתי לי
אם נשמתי מרבה לנהום?
מכל מלמדיי למדתי לשמוע,
מאויביי למדתי מהי הקשבה.
מכל חכמים החכמתי,
מעיולי עוולי עולם למדתי חוכמה.
אוצרותיי אינם אוצר הם,
אם כי יגון לי כגן עדן.
סבל החיים מפיח בנשמתי,
וליבי קשה כאבן.
השיר מדבר על הדילמה בין כאב לשטחיות. הרי אנשים אמנותיים הם אנשים עם צלקות, אנשים שכואב להם, השיר שואל האם התבונה שווה את הכאב.
הגרסה המקורית הייתה במשלב נמוך יותר והיו בה יותר בתים, אבל חשבתי שכדי לקצר כדי שיהיה ממוקד.
הילד שצייר את המצבה בלי שם בשיעור ציור כתב שיר ממש עמוק, הוא דיבר על המסכה שאנחנו שמים ועל העובדה שאנחנו לא יכולים להיות עצמינו עם אחרים בלי להיות שנואים. השיר דיבר גם על הביקורת של החברה כלפי נחמדות ואהבה שלה לאנשים מגעילים ושטחיים. לקחתי את זה כמין מכתב התנצלות על מה שהוא עשה לצופית. הוא קיבל הצטיינות בשיעור.
בלאק כתב מונולוג שכנראה לקח השראה מהשיחה שלנו, המונולוג דיבר על התכונה של האדם לעוות דברים כרצונו כדי לתרץ את שנאתו. הדמות שלו הייתה אדם הכותב משלים שמראים את המציאות הנוראה שבה אנחנו חיים, אבל קוראיו מתייחסים למשלים כאיך המציאות צריכה להיות. הוא מנסה להסביר להם שזה לא נכון, אך הם כל פעם שומעים מה שהם רוצים לשמוע. המשפט האחרון שאמר היה:
"זו לא אשמתי שאנשים לא מקשיבים, זו אשמתם שהם לא רוצים לשמוע."
הוא הסתכל עליי כשאמר את זה והבנתי בדיוק למה הוא מתכוון.
אנה אכזבה אותי. היא כתבה שיר מאוד ישיר וברור, שיר שאי אפשר לקחת אותו לכיוונים אחרים. הוא דיבר על היחס הלא הוגן שהאישה מקבלת, כרגיל, ועל חוסר האונים שלה. למרות שהשיר היה עמוק הוא גם היה די יבש.
ביאטריס הביעה את דעתה על כל יצירה והייתה מאוד קשוחה בביקורת, היא אמרה לאנה שהיא נכשלה במשימה יחד עם כמה ילדים בעלי שירים שטחיים.
"מה קרה? חשבתי שאת אמנותית."
אמרתי לאנה בסוף השיעור. הייתה לנו הפסקה גדולה עכשיו אז יכולנו סוף סוף לנהל שיחה שלמה. אנה חייכה כשאמרתי לה את זה, כנראה שהחמיא לה שחשבתי שהיא אומנותית. סומק טבעי איפר את לחייה עטורות הנמשים, מקנה לה מראה אפילו עוד יותר חמוד מהרגיל.
"אני מציירת, לא כותבת."
הבטתי בה בלעג. לא הבנתי איך קיבלו אותה אם היא לא כותבת. כדי להתקבל לכיתה צריך להציג תיק עבודות עם ציורים, פסלים, שירים ולחנים, ולכל עבודה צריך לצרף דף הסבר על מה שעומד מאחוריה. אם היא לא הייתה יודעת לכתוב לא היו מקבלים אותה, אבל יכול להיות שהיא השתמשה ביצירות מאוד ספציפיות שלה.
"ציור וכתיבה ממש דומים כשמבינים. תראי, את בוחרת מסר שאת רוצה להעביר ומשתמשת באמצעים אומנותיים כדי להמחיש אותו, אבל משאירה חלק מרומז. נסי לקחת ציור שלך ולכתוב עליו שיר או סיפור, מה שבא לך. תראי לי ואני אתן לך ביקורת."
אנה חייכה חצי חיוך, היא אהבה את הרעיון. בדיוק אז בלאק התיישב אתנו, החולצה שלו שהייתה שחורה לחלוטין כמו גם מכנסיו נמלאה פרורים מהסנדויצ'ים של הקפיטריה. *הייתי אמורה לגלות כאן שאורי נרדמה
"כדאי שתנקה את החולצה שלך."
צחקקה אנה כשהתיישב. הוא הביט בה בהתנשאות.
"כדאי שתלכלכי את השירים שלך."
היא הביטה בו בבלבול.
"כי הם שקופים מידי."
אהבתי את האמירה הזו. הוצאתי פנקס קטן מכיס המכנס שלי ורשמתי את המשפט. הפנקס שלי היה שחור עם קשקושים כחולים עליו, כתבתי בו כל משפט מעורר השראה ששמעתי. בלאק הביט בפנקס בעיניו השחורות וחייך בשחצנות.
"רואה, אפילו אלכס מסכימה איתי!"
אנה שילבה את ידיה בכעס, אך היא עדיין הייתה מחויכת. לא הבנתי איך היא יכולה להיות כל כך שמחה כל הזמן, בעיקר אחרי מה שביאטריס ,אני ובלאק אמרנו על השיר שלה. זה היה נחמד שהיא הייתה פשוט יכולה לקחת דברים בקלות.
את שאר ההפסקה שלושתנו בלינו בדיונים על הפסל הקבוצתי שעשינו בשיעור פיסול, התובנות שלהם היו מעניינות.
"תגיד, למה שנייה אחרי שכעסת עליי פתאום נהיית נחמד?"
שאלתי בסקרנות בהקשר לשיחה שלנו בפיסול, הרי אנשים לא מתהפכים סתם ככה. השאלה שלי הצחיקה אותו.
"לא כעסתי, ניהלנו דיון על האומנות שלנו."


תגובות (22)

זה ממש מתוק שאנה פמיניסטית קיצונית כזאת. אני תמיד צוחקת על פמיניזם (אני שוביניסטית) ועל פמיניסטיות וכשזה בא לידי ביטוי בסיפור זה באמת נותן לי הרגשה שיש הרגשה דעות שונות משלי ושלא כולם יכולים להתחבר להכל.
בלאק נראה ממש נחמד. אני רוצה לגלות עליו עוד.
ולא אמרתי את זה פעם קודמת, אבל בחלק הראשון או השני, כשהיא דיברה על אנה ועל זה שהיא לא רוצה להתקרב לאנשים, היא אמרה שהיא לא רוצה שיגלו את הסוד שלה. זה ממש סיקרן אותי.
מחכה להמשך(:

25/04/2015 15:34

    את בת ואת שובינסטית? כאילו את מפלה נשים? נגד שיוויון מגדרי? מה זה בדיק אומר שאת שובינסטית?

    25/04/2015 15:42

    אמ כן. יש בנות שהן שובינסטיות. זה משהו נורמאלי לחלוטין. זה כמו שיש פמיניזם, יש שובינזם. זאת אמונה.
    בכל מקרה, זה אומר שאני לא מאמינה בשיוויון מגדרי. לא, זה לא אומר שאני חושבת שהבנים הם מין נעלה והם שווים יותר מהבנות, אני פשוט מאמינה שאין שיוויון בין נשים לגברים.
    בכל מקרה, שובינזם ושובינזם גברי זה שני דברים שונים, את מוזמנת לחפש את שני המושגים האלה. הרבה רואים שובינזם רגיל בתור שובינזם גברי, אז זה שני דברים שונים.
    שובינזם גברי זה אמונה שאין שיוויון ושהבן צריך לקבל יותר זכויות. שובינזם רגיל זה פשוט אמונה שלא צריך להיות שיוויון.
    ולא, אני לא אומרת שבנות עכשיו לא צריכות להצביע, כי זה לדעתי זכות בסיסית לכל בן-אדם. אני גם לא אומרת שעכשיו לבנות אסור לעבוד בעבודות יותר של בנים, אלא ההפך, אם אני רואה בת שמגיעה למקום גבוה שבדרך כלל בנים מגיעים אליו, אני מכבדת אותה. ואני אומרת את זה בתור בת שמתעסקת ולומדת דברים שיותר קשורים למתמטיקה ובנים. (לפי המדע, המוח של הגבר הרבה יותר מתמטי משל הבנות. קל להם יותר לחשוב בצורה כזאת. בגלל זה בתיכון תראי ב5 יחידות מתמטיקה ומגמות כמו מחשבים ופיזיקה יותר בנים מבנות)

    25/04/2015 15:48

    שוביניזם הוא כינוי למכלול תופעות שנאה כלפי או זלזול כלפי קבוצות שונות, באשר לשוביניזם גברי – מכלול תופעות שנאה או זלזול כלפי נשים בפרט. כבר בדקתי מה זה מזמן.
    אני אגיד לך את זה, אני מכבדת את הדעה שלך למרות שאני לא מסכימה איתה באופן אישי. ואני גם יודעת שיש בנות שוביניסטיות, אבל את הראשונה שיצא לי לפגוש שגם מגדירה את עצמה בצורה כזו, אז רציתי לדעת מה בדיוק העמדה שלך.

    25/04/2015 16:17

    כן, אני יודעת שזאת הפליה. אבל מבחינה סקסיסטית שזאת הבחינה שאנחנו מדברים עליה שובינזם זה הפליה לגבי נשים, זאת אומרת, אי שיוויון זכויות. וכן, שובינזם גברי מבחינה סקסיסטית זה אמונה שהגבר הוא העליון, שבזה אני לא מאמינה בכלל.
    בכל מקרה, שמחה לשמוע שאת מכבדת אותי. אני אומנם לא שוביניסטית קיצונית, אבל אני כן מגדירה את עצמי בתור כזאת, אומנם תקופה קצרה יחסית. הרבה אנשים מופתעים כשהם שומעים את זה חחחח

    25/04/2015 16:27

    טוב, בכל זאת, היום שוביניזם נחשב ללא מוסרי והדעה הרווחת היא פמיניזם.
    אני יכולה להסכים שנכון לעכשיו יש הבדלים בין נשים לגברים, זה קיים, יש לזה סיבה. אני פשוט חושבת שנוכל להכחיד את ההבדלים האלו משום שהאינטילגנציה שלנו והמודעות שלנו מרשים את זה.
    אם היה מדובר בבעלי חיים לא הייתי מביטה בזה באותה צורה.

    25/04/2015 17:08

    יש לי דעות מאוד מאוד שונות ומגוונות ואני דווקא מאמינה בשיוויון בין בני-אדם לבעלי חיים. זאת אומרת, שבני האדם לא צריכים להתייחס לבעלי החיים בתור מוצר שהם יכולים להשתמש בו. (ווהו צמחונות, מקווה להיות טבעונית בעתיד)
    בכל מקרה, אני כן מסכימה איתך. מצד אחד אני כן ריאלית ואני חושבת שזה יהיה קשה להשיג שיוויון, אבל אני כן מסכימה איתך שהמין האנושי מספיק אינטלגנטי כדי להגיע למקום כזה בסופו של דבר. אבל אני לא רואה את זה בתקופה הקרובה.
    וכן, פנימיסטיזם זה משהו מאוד מאוד מודרני. לפני מאות שנים לא היה אפילו מחשבה כזאת. בגלל זה שוביניזם לא מתקבל לעיתים קרובות בתור משהו טוב, בגלל זה תמיד מסתכלים עליי בהלם כשהם שומעים את זה שאני שוביניסטית. חחחחחחחחח.
    כמו שאמרתי, אני לא קיצונית, אני אבל הרבה יותר נוטה לשובינזם, בגלל זה אני מגדירה את עצמי בתור שובינסטית. ^^

    25/04/2015 17:14

    חלק מהדעות שלי גם צמחוניות, כלומר אני לא חושבת שבני אדם לא צריכים לאכול בשר, אני רק אומרת שאנחנו לא צריכים לאכול בכמויות שאנחנו אוכלים ולא להתעלל בחיות כמו שאנחנ עושים.
    אני גם חושבת שאם הרפואה של היום יש אפשרות לחיות חיים בריאים ללא בשר ולכן אני אין לי בעיה עם צמחונות או טבעונות לצורך העניין.
    אני באופן אישי לא צמחונית או טבעונית, אבל אני כן משתדלת להפחית את כמויות הבשר שאני אוכלת ואני מקווה שהביקוש לבשר בשנים הקרובות ירד באופן משמעותי.
    (מאוד כיף לדון איתך)

    25/04/2015 17:21

    גם איתך. אני לא חושבת שיצא לי לדון דיונים כאלה כבר הרבה זמן. הסיפור שלך יוצר דיונים מאוד יפים.
    ואני מסכימה איתך לגמרי. אני כן חושבת שיש אנשים שלא מסוגלים לחיות ללא בשר, ואני מכבדת אותם. זה כמו שאני לא רואה את עצמי חיה ללא מוצרי חלב, ובגלל זה אני לא בטוחה אם אני אהפוך להיות טבעונית בעתיד. אני יודעת שאין לי בעיה לחיות ללא בשר, אז אני חיה ללא בשר, כי אני מסוגלת להתמודד עם זה.
    יש לי הרבה חברות טבעונאציות, ששונאות אנשים שאוכלים בשר, ואני לא אוהבת את זה. אני חושבת שלא צריך לשפוט אף-אחד. יש אנשים שקשה להם, ויש אנשים שקל להם, ולכל אחד יש את הזכות לחיות את החיים כפי שהוא רוצה.
    דרך אגב, בת כמה את? זה רק מסקרנות. כמובן את לא חייבת לענות על זה, כמו שאמרתי, זה רק מעניין אותי(:

    25/04/2015 17:28

    אני בת 14 ממש בקרוב (יום שני, בעוד יומיים). את?

    25/04/2015 17:41

    בת 15, בקרוב 16. (טוב, עוד שלוש חודשים. זה די בקרוב!)
    קודם כל, אני חייבת להגיד לך שאת ממש בוגרת לגילך.
    אני לא יודעת אם את מאמינה בזה שאם אומרים לפני היומולדת זה מזל רע, אבל אם את לא מאמינה בזה אני אברך אותך עכשיו. פשוט לא יהיה לי זמן בשני. אני חוזרת מחר לפנימייה ואני בקושי מתחברת כשאני שם):

    25/04/2015 17:45

    כן, ראיתי שסיפרת את זה בתגובות לסיפור של flame.
    אין לי שום אמונות תפלות, אני בן אדם מאוד מדעי ולכן אם אין לזה הסבר מספיק הגיוני אני לא אאמין בזה. למרות שאני אף פעם לא שוללת את האפשרות, כי בכל זאת, אם לא הוכח אחרת אין סיבה שזה לא יהיה נכון.
    ותודה, אני משתדלת להסתכל על דברים בצורה בוגרת.

    25/04/2015 17:50

    אז אני לא אברך אותך. אני מקווה שיהיה לי זמן בשני, יש לי יום עמוס אבל אני אנסה להכנס מהפאלפון ולברך. אני מאלא שמתלהבים ממש מימי הולדת. אני הבנאדם הכי מתלהב שאני מכירה לפחות.

    25/04/2015 17:55

    עד עכשיו לעקוב אחרי הדיון שלכן מהצללים לא היה כל כך קשה, אבל כרגע זה קצת מקומם שאני מבוגרת יותר משתיכן פיזית אבל שתיכן מבוגרות יותר מנטלית ומסוגלות לנהל דיון כזה בזמן שאני יכולה רק לצפות בו מצללי המרחב האינטרנטי]

    25/04/2015 17:58

ממ, מיס אנג'ל, אולי התכוונת לפוסט פמיניסטית ולא שוביניסטית? נתקלתי במונח כשעשיתי עבודה על וולנטיינ'ס דיי, אולי כדאי לך לברר את ההגדרה? לא עניין אותי כל כך אז אין לי באמת מושג, אולי את מכירה אותה כבר, אני לא באמת יודעת.
לגבי הפרק, המשפט הזה! הו גאד, אהבתי כל כך~ [למרות שהבנתי למה הוא התכוון בחצי הדרך, אבל אולי זה כי היה להם מעבר זמן קל ולי לא היה אז הראש שלהם היה במקום אחר ושלי עוד לא התקדם]
ממ, בטח לא היתי מצליחה להתקבל לבית הספר הזה. זה עצוב, הייתי רוצה ללמוד בו. [זה והעובדה שאני לא בדיונית או שהוא לא אמיתי. גם זה.]

25/04/2015 17:22

    מיס אנג'ל, אלוהים, זה אדיר. אני אוהבת אותך על הכינוי הזה. אני לא מפסיקה לצחוק זה ממש מתוק.
    שמעתי את המושג הזה אבל לא יצא לי להתעמק בו יותר מדי. אני אחקור עליו בקרוב ואגיד לך מה יש לי לומר על זה. (:

    25/04/2015 17:25

    כהבחירה שלי נעה בין לדחוף אנגלית כדי לפנות למישהו, לקרוא למישהו "נשיקות מלאכים" או ללכת על משהו עדין וקלאסי ולומר מיס אנג'ל- אני אלך על מיס אנג'ל.

    25/04/2015 17:32

    חחחחחחחחחח זה באמת נשמע לא טוב בעברית. אני גם לא מתה על הכינוי הזה, לא יודעת, רק רציתי למצוא משהו מאשר שיראה יפה. ואני ממש אוהבת מלאכים אז החלטתי את זה. פעם קראו לי "נשיקת מלאך" (Kiss Of Angel) אבל זה לא נשמע לי נכון><

    25/04/2015 17:33

פרק יפה, רואים עוד צדדים של אלכס.
בקשר לדיון לעיל- קודם כל מזל טוב, יומולדת שמח!
**בקרוב 18, עם כבר עושים בדיקה *נדחפת*
בעניין הטענה שבנים יותר מדעיים מבנות, שמשהו ימצא בן בגילי שיותר טוב ממני במתמטיקה ופיזיקה, שיודיע לי.
כל מי שפגשתי וחשבתי שהוא כמוני בנושא לא מתקרב. (כן הטענות הללו מאוד מעצבנות אותי, נניח יש שטוענים שבנות לא יכולות ללמוד גמרא (ספר ביהדות שנחשב לקשה ללמידה כי הוא גם בשפה אחרת (ארמית) וגם מסובך), אני ניגשתי לבגרות בגמרא, רק כי אומרים שבנות לא.)

**עוברת לחלק הבא:)

25/04/2015 21:11

    כעיקרון האמירות האלו הן סטטיסטיקה [ככה מאייתים את זה?] ותמיד יהיו בנים שלא מצליחים עם חשיבה מתמטית ובנות שכן, אבל זה פשוט מדבר על הרוב.

    25/04/2015 21:16

    זו אמירה נכונה מבחינה מדעית, כלומר לא כל הבנים יהיו יותר טובים מכל הבנות, אבל לבנים יש את הפוטנציאל ואצל רובם זה כנראה יהיה נכון. גם אני לא אוהבת את האמירות האלו.

    25/04/2015 21:25

    כמו שאמרו מעליי. מבחינה מדעית זה מה שנכון, ופשוט יש לבנים יותר פוטנציאל. זה לא אמור שעכשיו כל הבנים חכמים, פשוט אם הם ירצו כנראה יהיה להם יותר קל. אני נגיד נמצאת במקצועות הכי קשים אצלנו, ואני התלמידה הכי מצטיינת במדעי המחשב, גם מהבנים וגם מהבנות. זה שלבנים יש מוח מדעי יותר, לא אומר שכולם חכמים יותר. אני מכירה מלא בנים שלומדים איתי אותם דברים, אבל אני יותר חכמה מהם, זה כבר תלוי בבן-אדם עצמו (:

    25/04/2015 22:27
7 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך