ממתבגרת למתבגרת- טיפים לחיים.. 2- מחזור..

shahaf 05/02/2013 4080 צפיות 4 תגובות

אוקיי אז זה מוקדש לגאיוש המהממת, שהיא סוף סוף אישה בוגרת!!!
נעזרתי במידע מהרבה אתרים כמו פורגירלס, ספרים שיש לי (ספר מומלץ- איילת מקבלת..)

אז מה זה בכלל מחזור?
המחזור הוא תהליך חודשי טבעי שנועד להכין את הגוף שלנו לקליטת הריון כשיגיע הזמן לכך… למעשה, הדימום הוא סימן חודשי נהדר (כן! ממש כך!) שאומר שגופינו פועל באופן נורמאלי ובריא.

מחזור הפוריות שלנו הוא תהליך ביולוגי מתוזמן ומופלא המתנהל ב- 4 שלבים:
1. בכל חודש משתחררת ביצית בשלה מהשחלה ומתחילה את מסעה דרך החצוצרות אל הרחם- תהליך זה נקרא ביוץ.

2. במקביל, נוצרת בשולי הרחם שכבה עדינה ורכה (רירית הרחם), שנועדה להזין את העובר שיגיע.

3. אם אין התעברות, רמת ההורמונים יורדת, והגוף שאינו זקוק לרירית הרחם פולט אותה דרך הנרתיק יחד עם הדם. זהו הדימום הנקרא בשפה רפואית "וסת" ובשפתנו "מחזור".

4. הגוף, שהבין שבחודש זה לא התעברנו, ממתין מספר ימים, ומבשיל באחת השחלות ביצית חדשה… כך מתחיל מחזור חדש של פוריות.

אנו נמשיך לקבל מחזור עד שתסתיים תקופת הפוריות שלנו בסביבות גיל 45-50, למעט בתקופות בהן נהיה בהריון והרקמה בשולי הרחם תישאר ותתפתח כדי להזין את העובר, או מסיבות בריאותיות שונות.

סימנים לקראת המחזור
בדרך כלל השינויים שקורים בגוף בגיל ההתבגרות יכולים לרמוז שהמחזור עומד להגיע (הם לא חייבים להיות בסדר הזה…) :

1. בדרך כלל המחזור מתחיל שנתיים או שלוש אחרי שהחזה התחיל לצמוח, אבל לא בהכרח. אצל חלק מהבנות מופיע המחזור גם לפני או תוך כדי צמיחת החזה.

2. המחזור מתחיל שנה עד שנתיים אחרי צמיחת שיער באזורים שונים בגוף.

3. ברוב המקרים יופיעו כתמים לבנים/ צהבהבים/ הפרשה לבנה/ צהבהבה על התחתונים בין חצי שנה עד שנה וחצי לפני המחזור. זהו סימן נהדר לכך שהגוף מתפקד טוב ובקרוב יופיע המחזור.

דרך נוספת שאתן יכולות לחשב מתי יתחיל המחזור היא לשאול את אמא. רוב הסיכויים שתקבלו את המחזור הראשון שנה לפני או אחרי הגיל שבו היא קיבלה את המחזור שלה.

מתי מתחיל המחזור הראשון?
הגוף מתחיל כשהוא מוכן. אין זמן "נכון" ואצל כל אחת הקצב שונה. לרוב, המחזור הראשון מגיע בין גיל 10 ל- 16. כדאי להתייעץ עם רופא/ה אם לא קיבלתן עד גיל 14 ולא היו לכן שינויים כלשהם של התבגרות מינית, או אם עדיין לא קיבלתן עד גיל 16 למרות שגופכן כבר התחיל להתפתח.

בראש רגוע, גם אם המחזור לא קבוע
זה טבעי לגמרי שבשנים הראשונות המחזור לא סדיר. יכול להיות שייקח לגוף שלכן שנתיים ואפילו יותר להפוך את המחזור לקבוע. לפעמים גם משקל גוף נמוך משפיע על המחזור. לאורך השנים המחזור ישתנה ויהיה ארוך וסדיר יותר.

אצל רוב הבנות הדימום מופיע פעם בחודש, בערך כל 28 ימים. אצל חלק מהבנות הדימום מופיע מוקדם או מאוחר יותר. כל עוד קיבלת מחזור כל 21 עד- 35 ימים, זה נורמאלי. משך המחזור יכול להשתנות ונע בין 3 ל-7 ימים, וגם עוצמתו אינה אחידה. כל זאת משתנה מנערה לנערה או מאישה לאישה, כך שגם אם המחזור שלכן "מתנהג" אחרת מאצל חברותיכן – אין סיבה לדאגה.

מחזור ראשון? אל דאגה!
בפעמים הראשונות של קבלת המחזור, כדאי להשתמש בתחבושות כי הן יותר פשוטות לשימוש- מושכים את רצועת הנייר או את העטיפה ומצמידים היטב את החלק הדביק למרכז של התחתון שלכן. במידה ויש לתחבושת כנפיים, מסירים את רצועות הנייר שעל הכנפיים ומצמידים אותן לצידי התחתון- וזהו.

אם המחזור הראשון מתחיל בבית הספר…
את תאריך המחזור הראשון קצת קשה לחשב. למעשה, כל הבנות מופתעות כשהן מקבלות ולכן כדאי לקחת בתיק תחבושת נקייה וזוג תחתונים נקי לכל מקרה. אם אין לכן תחבושת, אתן יכולות להשתמש בשכבת נייר טואלט או טישיו או לבקש תחבושת מחברה, מאחות בית הספר או מהמורה- הן ישמחו לעזור. מעבר לזה, גם אם קרתה לכן "תאונה", אל תדאגו בקשר לכתמים- ניתן לנקות כל כתם שנוצר על התחתונים עם מים קרים וקצת סבון.

תיק בתוך תיק בבית הספר ובטיולים
ככלל, כדאי לכן לקחת תיק קטן או פאוץ' עם מסרק, טישו, וכו'. בתיק הזה אפשר לשמור גם את התחבושות והטמפונים ומגני תחתון כך שלא יראו אותם עד שאתן כבר בתוך תא השירותים. מי שלא בטוחה מתי תקבל מחזור, יכולה להשתמש במגן תחתון אולדייז כדי למנוע "תאונות". מעבר לזה, כמעט בכל בית ספר יש מלאי חירום של תחבושות או טמפונים, בדרך כלל אצל האחות, המורה לספורט או המזכירה.

משתמשות וזורקות… רק לפח!
אחרי שהחלפתן את התחבושת, קפלו ועטפו את התחבושת המשומשת בנייר טואלט, בנייר טישיו, או בעטיפה של תחבושת חדשה וזרקו אותה לפח (או לקופסאות מיוחדות שיש בשירותי נשים). אל תזרקו את התחבושות לאסלה – הן עלולות לסתום אותה!

איך להסתדר מחוץ לבית?
זה באמת יכול להיות קצת לא נעים כשצריך להחליף תחבושת או טמפונים במקום ציבורי ואין את האינטימיות ואת ההיגיינה של הבית. בבית הספר יש שירותים מסודרים ולכן אתן יכולות לטפל בתחבושת בדיוק כמו בבית. בטיולים לא תמיד יש שירותים מסודרים אבל מארגני הטיול יוכלו להגיד לכן בדיוק מה הנוהל לגבי השלכת פסולת בשטח. אפשר גם להביא שקיות אוכל קטנות ולהכניס לשקית את התחבושת המשומשת.

איך למנוע ריח באזורים אינטימיים?
כדי לנקות את אזור המפשעה ולמנוע ריחות לא נעימים, אפשר להשתמש במגבונים אנטי-בקטריאליים, או לרחוץ את האזור במים ובסבון. כדי לטשטש את הריח, אפשר גם להשתמש בתחבושות מבושמות ובמגני תחתון בעלי ניחוח עדין או עם תמציות קמומיל. גם טמפונים מפחיתים את הריח כי הם סופגים את הנוזלים בעודם בגוף.

זכרו שהריחות הם טבעיים לגילנו אבל יכול להיות גם מצב של ריח שנובע מזיהום. אם מישהי שמה לב שצבע ההפרשה משתנה או מרגישה גירוד או צריבה שמלווה בריח, מומלץ לבקש מאמא לקחת אותה לרופא נשים.

מתי משתמשים במגנים תחתונים?
המגנים התחתונים נועדו לשימוש יומיומי- לספוג ריחות והפרשות ולשמור על התחתונים נקיות. כיום, יש מגוון עצום של מגני תחתון, בגדלים ובסוגים שונים. אפשר להשתמש במגן תחתון אם המחזור שלכן לא סדיר ואתן לא בטוחות מתי הוא עומד להגיע או בתחילת המחזור שהדימום קל מאוד. מכיוון שמגני התחתון קטנים ודקים יותר מתחבושות, אפשר להשתמש בהם גם כגיבוי לטמפון.

מתי להחליף?
אז בעיקרון, טמפון חייב להחליף בכל ביקור בשירותים, ואסור שהוא יהיה בגוף יותר מ4 שעות, כדי לא לגרום לזיהום, ולמחלה לא ממש סימפטית באיברים הפנימיים.
אותם חוקים לגבי פד..
בתחילת המחזור מומלץ להשתמש בתחבושות הגדולות יותר, ולקראת סוף המחזור (ביומיים האחרונים) ניתן להשתמש בקטנים יותר.
בלילה מומלץ לישון עם הפדים הכי גדולים שיש (אני לדוגמה הייתי משתמשת בתחבושות של נשים לאחר לידה בלילות, כדי שלא תהייה תקלה..) ולהחליף מיד לפני השינה ומיד בבוקר.

אוקיי אז כמה שאלות נפוצות על המחזור:
מהי ההפרשה הלבנה? איך מתמודדים איתה?
אם חיפשתן סימן מקדים טוב לכך שגופכן פועל כפי שצריך ובקרוב תקבלו מחזור, יש! ההפרשה הלבנה. היא מתחילה כשנה לפני שתקבלו מחזור ותמשיך במשך רוב החיים. בימים מסוימים במשך המחזור ההפרשה יכולה להיות רטובה ונוזלית ובימים אחרים יבשה יותר. הפרשה יומיומית מהנרתיק היא נורמאלית- בדיוק כמו ההפרשות בעיניים המנקות את האבק ומונעות יובש כך ההפרשה בנרתיק מונעת יובש ומנקה. אם אתן רוצות לשמור על תחתונים נקיים, השתמשו במגן תחתון של אולדייז מדי יום. המגן יספוג את ההפרשה ואתן תישארו נקיות.

האם מאבדים הרבה דם במהלך הדימום?
זה אולי נראה הרבה, אבל זה פחות ממה שאתן חושבות- הגוף שלנו מכיל יותר מ- 5 ליטרים של דם, כך שהכמות שנפלטת במחזור לא משנה את מערכת הגוף. כמו במקרה של איבוד דם בשל פציעה, הגוף לומד להחזיר לעצמו את הדם שאיבד במהירות באמצעות בניית תאי דם חדשים.

כמות הדימום במחזור שונה מאישה לאישה והיא גם משתנה בכל יום של המחזור. המחזור בדרך כלל מסתיים בזרימה חלשה ומרבית הנוזלים נפלטים דווקא בימים הראשונים. זה לא אומר שבימים הראשונים הזרימה חזקה מאוד.

האם יש משהו שאי אפשר לעשות בזמן הדימום?
הדימום לא אמור למנוע מאיתנו להמשיך בדברים שאנו רגילות לעשות. אנחנו עדיין הולכות לבית הספר, עוזרות בבית, נפגשות עם חברות, לובשות בגדים בהיריםJ ועושות את כל סוגי הספורט- מה שאנחנו רוצות. האמת היא שרוב הסיכויים שתרגישו טוב יותר אם תהיו פעילות במשך המחזור ואם אתן רוצות לשחות או לעשות פעילות קופצנית מחוץ לבית, כדאי לשקול להשתמש בטמפון, ולהתרגל להחליף אותו לפני ואחרי השחייה. טמפוני טמפקס למשל, הם עם מוליך מקרטון הנשטף באסלה. טמפוני טמפקס קומפק שפותחו בטכנולוגיה חדשנית הם קטנים, דיסקרטיים פי 2 ובעלי מוליך קומפקטי מפלסטיק, כך שלא צריך בכלל לגעת בטמפון וזה הרבה יותר היגייני.

מהי תסמונת טרום וסתית (PMS)?
לפעמים, אנחנו מרגישות עצבות, מצבי רוח משתנים או רגישות במקומות שונים בגוף בימים שלפני המחזור. תסמונת טרום וסתית (PMS) היא שם כולל לתופעות אלו. זה נורמאלי לחלוטין וזה קורה לא רק בגיל ההתבגרות, אלא בכל גיל בין יום לשבועיים לפני תחילת הדימום. בגילנו זה יכול להיות יותר מורגש, כי ההורמונים שלנו עובדים שעות נוספות… בכל אופן, לא כל הבנות סובלות מתסמונת טרום וסתית.

מדוע אני מרגישה כבדה ומגושמת?
לפעמים הגוף שלכן אוגר כמות גדולה יותר של מים לפני הדימום, מה שגורם לכן להרגיש מנופחות. באופן כללי, זה נורמאלי להרגיש קצת מגושמות בגיל שלנו בגלל השינויים הגופניים והצמיחה המהירה.

האם הדימום כואב?
חלק מהבנות כמעט ולא מרגישות את המחזור וחלקן מרגישות כאבים עמומים או התכווצויות באזור הבטן התחתונה, ישנן בנות שסובלות גם מכאבים בגב או בחלק הפנימי של הירכיים. אם הכאב ממש מפריע, יש כמה דרכים להקל עליו קצת- לעשות מקלחת חמימה, לשים בקבוק חם על הבטן התחתונה או… לעשות פעילות גופנית. מתברר שלמרות שכל מה שבא לנו זה להתכרבל עד שיעברו ההתכווצויות, דווקא פעילות גופנית עוזרת לשחרר את ההתכווצויות ולשכך את הכאב!

ישנם גם כדורים משככי כאב. היעילים ביותר לכאבי מחזור הם הכדורים הכוללים איבופרופן (ibuprofen ). לא מומלץ לקחת תרופות, אלא אם הכאב שאתן חשות ממש חריג- והתייעצתן עם רופא/ה. אם כאבי הבטן ממשיכים בצורה חריגה בקשו מאמא לקחת אתכן לרופאת נשים.

מדוע החזה כואב לפני הדימום?
בגיל ההתבגרות חל שינוי ברמת ההורמונים. השינוי גורם להצטברות נוזלים בחזה ולכן הוא כואב וכבד. אבל אין מה לדאוג, ההרגשה הזו חולפת במהרה ברגע שהדימום מסתיים.

איך מבקשים מהמורה לצאת להחליף תחבושת?
תמיד עדיף להחליף תחבושת בזמן ההפסקה כדי להימנע מאי הנעימות של להסביר למורה לאן בדיוק אתן יוצאות. אם לא הספקתן או שאת חייבות להחליף שוב רוב המורים מודעים לכך שבנות צריכות לפעמים להחליף תחבושת בזמן השיעור. אם כללי בית הספר אוסרים על יציאה לשירותים בזמן השיעור, בקשו מאמא לכתוב מכתב למנהל/ת בית הספר ולמחנך/ת ולבקש להרשות לכן לצאת לשירותים כשצריך. ניתן לציין במכתב שאתן צריכות להשתמש בשירותים לצורכי היגיינה אישית.

איך הטמפון סופג את הדימום?
טמפון הוא חומר רך וסופג בצורת אליפסה שבמרכזה חוט. הטמפון מוחזק על ידי דפנות הנרתיק. הוא מתרחב ככל שהוא סופג כמות גדולה יותר של נוזלים. החוט, שנשאר מחוץ לנרתיק, מאפשר לכן למשוך ולהוציא את הטמפון בתום השימוש. שימו לב שלטמפונים יש מספר רמות ספיגה וכדי לבחור בטמפון שרמת הספיגה שלו היא הנמוכה ביותר שהגוף שלכן זקוק. הקפידו לקרוא את ההוראות ואת המידע הבטיחותי לגבי השימוש, שנמצאים בתוך האריזה.

היכן אפשר לקנות תחבושות או טמפונים?
אפשר לקנות מוצרי היגיינה בכל מיני מקומות, למשל בסופרמרקט, בבתי מרקחת ובחנויות כולבו גדולות. אין סיבה להתבייש! כל הנשים קונות לעצמן מוצרי היגיינה. אם בכל זאת אתן מתביישות בפעמים הראשונות, בקשו מאמא או מאחות גדולה שתקנה עבורכן.

מה זה TSS ?
טמפונים הם מוצר בטוח, אבל יש מצבים נדירים בהם יכול להתפתח זיהום הנקרא תסמונת הלם רעלני (TSS). זו אומנם תסמונת נדירה מאוד אך אם מישהי מרגישה רע במהלך המחזור או שעולה לה החום בפתאומיות, היא צריכה להוציא את הטמפון מיד ולפנות לרופא/ה. כדי להקטין את הסיכון שתפתחו את המחלה הזו, כדאי להחליף טמפון כל 4 שעות וגם לבחור בטמפון שיכולת הספיגה שלו היא הכי נמוכה שצריך לסוג הזרימה.

אוקיי אז בשביל שתבינו חלק מהדברים שכתובים למעלה, או במקומות אחרים שתחפשו בהם, הנה מילון על החלקים הפנימים של האישה, וההורמונים הפועלים בגופה:
הורמונים- חומרים כימיים המופרשים אל מחזור הדם ומווסתים את הצמיחה והפעילות של רקמות ואיברי הגוף.
אסטרוגן- ההורמון הנשי המוכר ביותר, המופרש מתחילת ההתבגרות המינית שלנו ואחראי לרבים מהשינויים שחלים בגופנו.
פרוגסטרון- גורם לציפוי הפנימי של הרחם להתעבות ולהכין את הגוף להריון
רחם- האיבר בו מתפתח העובר במשך תשעה חודשים, עד הלידה.
רירית הרחם- רקמה ספוגית ומלאה בדם הנוצרת בכל מחזור מחדש ומיועדת להזנת העובר בעת הריון. כשאין הריון, נפלטת הרירית מהגוף.
צוואר הרחם- טבעת השומרת לנו על הרחם. היא סגורה כמעט באופן מלא ונפתחת רק בשלב הלידה
ביצית- מכונה גם תא ביצה, תא הרבייה נקבי.
שחלות- שתי בלוטות, אחת מכל צד של הרחם, שמכילות את תאי הביצה של האישה ומייצרות אסטרוגן, פרוגסטרון והורמונים נוספים.
חצוצרות- שני צינורות המחברים את השחלות לרחם ומעבירים את הביציות.
נרתיק- מעבר גמיש שמוביל מהחלק התחתון של הרחם אל מחוץ לגוף. נוזלי המחזור זורמים החוצה דרך הנרתיק.

בזמן המחזור יש לנו נטייה להיות מאוד עצבניות, עקב השתוללות ההורמונים והכאבים החזקים שרק מעצימים את הכעס והתסכול. אלו דברים שגורמים לנו להיות חסרות מודעות למעשינו ויחסנו כלפי הסובבים אותנו, מה שיכול לגרום לריבים מיותרים שנצטער עליהם בסוף המחזור.

בתור אחת הסובלת מכאבי מחזור חזקים ושינוי קיצוני במצבי הרוח שאפילו אלוהים לא מבין, ברצוני לתת לכן מספר טיפים:

*בנים: תבינו, בנים אף פעם לא יבינו מה עובר עלינו בזמן המחזור ואין לנו מה לעשות עם זה. כשחבר/ידיד שלך בא לנסות לעודד אותך, אפילו בצורה הכי מעצבנת שיש, פשוט קחי נשימה עמוקה ואל תתעצבני. אולי באותו רגע זה נראה לך הכי מעצבן בעולם, אבל הוא בסך הכל מנסה לעזור לך ומקסימום במקרה הכי גרוע, את פשוט יכולה להגיד לו "תודה, אבל אני לא מעוניינת כרגע בעזרה ממך".

חברות: בואו נודה באמת – בזמן המחזור יש לנו נטייה להוציא את העצבים על כל הסובבים אותנו, בין אם אלה ההורים (שאליהם אני אגיע בהמשך) ובין אם אלה החברות. אז כשאתן במחזור וקשה לכן, קחו צעד אחורה ופשוט תגידו לחברות שאתן כרגע במחזור ואתן עצבניות ותדברו איתן בהמשך. גם לי קרה כמה פעמים שהייתי מאוד עצבנית בזמן המחזור והוצאתי את העצבים שלי על חברות. עם הזמן למדתי פשוט לקחת צעד אחורה ואין בזה דבר רע, החברות יבינו אתכן!

הורים: הורים יכולים לפעמים להיות הדבר הכי מעצבן בעולם ועוד בעיקר בזמן המחזור, אלא שעליהם בכלל אי אפשר להוציא את העצבים. הרי מי רוצה להסתבך עם אמא?! כשאני במחזור אני פשוט אומרת לאמא שלי מראש, בכדי למנוע ריבים מיותרים שקרו בעבר. כשאני במחזור ואני עצבנית, היא יורדת ממני קצת וכך גם אבא.

לימודים: לימודים זה באמת דבר מלחיץ וכלל לא פשוט וכמובן שהמחזור בכלל לא עוזר למצב. פה אני בעיקר פונה לבנות הסובלות מחרדת מבחנים, כמוני, שכל דבר קטן יכול להרתיע אותן במבחן ולגרום להן ללחץ ללא כל סיבה מוצדקת. אני מציעה לכן במקרה שנופל עליכן מחזור בתקופה עמוסה בלימודים, כמה ימים לפני מבחן גדול ואפילו ביום של המבחן פשוט לנסות להירגע ולהגיד לעצמכן בלב שהכל יהיה בסדר. נכון שיש עכשיו מחזור בזמן הכי תקוע אבל זה לא סוף העולם. תגרמי לעצמך להיות מודעת שאפילו אם כרגע את עוד יותר לחוצה והמצב נראה יותר גרוע, זה רק בגלל המחזור ושהמצב בעצם יותר טוב ושאת נתת את המקסימום ולמדת הרבה וזה הדבר הכי חשוב!
עוד טיפ קטן – אם יש לי מחזור ביום של מבחן, אני דואגת תמיד לוודא שיש איתי כדור בתיק למקרה שיהיו לי כאבים חזקים וכך לא ייהרס לי המבחן עקב הכאבים. תמיד תהיו מוכנות!

לחשוב פעמיים: בזמן המחזור השינוי הקיצוני במצבי הרוח עלול לגרום לנו לעשות דברים שבסוף נצטער עליהם, בין אם זה להוציא עצבים על הסובבים אותנו (מה שהסברתי קודם לכן) ובין אם זה להישאר מתוסכלות בבית, לרחם על עצמנו ולטחון 20 קילו גלידה. לכן אני תמיד מציעה לחשוב פעמיים – האם אתן באמת כועסות על אותו אחד שבא לדבר איתכן? האם החברה באמת אמרה לך שאת מגעילה, שמנה ומכוערת או שהיא בעצם אמרה שאת נראית רק קצת חיוורת? האם את באמת צריכה לאכול את קופסת הגלידה הזו שתגרום לך סתם לעלות במשקל ולחורים בשיניים? בקיצור, תמיד תחשבו פעמיים!

לסיום, אני מאוד מקווה שהכתבה שלי עזרה לכן. כל הכתבה נכתבה כדי למנוע מכן את הטעויות שאני עשיתי.
אוהבת אתכן מאוד מאוד!!
שחף :)


תגובות (4)

ואוו ולחשוב ששנה שעברה למדתי את זה ._.

05/02/2013 07:37

האמת, אני קראתי את כל מה שכתבת פה (למעט מהחלק שאחרי מילון המושגים) בפורגירלס אבל תמיד חשוב לחזור
נחמד שהקדשת לי(: אני בהחלט אישה, אני לא בטוחה שכל כך בוגרת אבל אי אפשר להתווכח על זה שאני אישה
נחמד שעשית את זה, תודה

05/02/2013 07:53

למדתי את זה בתחילת שנה ._.
ורק תיקון קטן:
*פד אפשר להחליף גם יותר מ 4 שעות (זה תלוי מה כתוב על האריזה של הפדים).

וסורי לא היה לי כוח לקרוא עד הסוף חחחחחחחחחחחחחחח אני עצלנית תחחחת ;)))))

05/02/2013 08:08

חחח וואי זה כמעט כמו החינוך המיני בבצפר -_-
אווקי ביי… XD

17/05/2013 03:27
25 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך