למזכירה נכנס ג'יק – דמותה של המזכירה לאורך הדורות

ארווין קליין 21/08/2015 812 צפיות אין תגובות

פעם למזכירה היה תפקיד מעשי ברור: לענות לטלפונים, להכין קפה וגם ייחסו לה קשרים מיניים עם הבוס… (אלו היו לרוב סיפורי מעשיות ולא מעשיה האמיתיים).
בהתחלה היה הבוס הזקן והצעירונת שהייתה מזכירה לו דברים ובמקרה של בוס צעיר, היא הייתה עושה לו עוד כמה דברים… היא הייתה דבר מובן מאליו, צורך קיומי של כל משרד, אחת כזאת שגם אם אתה לא צריך – מזכירים לך שאתה צריך אותה!
שלושת הלמ"דים של המזכירה המתלמדת היו: לענות לטלפונים, לעשות קפה ולהלך חושנית סביב הבוס. המזכירה של אז לא שכחה, שבין היתר תפקידה, להזכיר לבוס המתוסכל, שאם רק ירצה הוא יוכל… כן, רוב הבוסים של פעם היו זקנים מופלגים… היא הייתה אישה מלווה, במלוא מובן המילה. המזכירה הקלאסית הייתה כזאת שתמיד אפשר היה לחשוד בה, שהבוס בוגד אתה באשתו… המילה מזכירה (Secretary), פירושה סוד – מישהי שהיא אשת סוד, כמו בשיר: מישהי שיכולת ללחוש ויכולת לבחוש לה… טוב, כל אלו היו כמובן רק קלישאות, שמועות שעובד משועמם היה יכול לחזות, מה היה יכול להיות…
מאוחר יותר הומצאה מכונת הקפה והאווירה הביתית הפכה לחלק פחות מכריע במקצוע…
עם הזמן התגבשה תמונת דמותה המסורתית של המזכירה:
יודעת להדפיס, בעלת גזרה גמישה, מסוגלת לכתוב על ברכיה קצרנות, לרוב זה בא גם עם שמלה קצרה להפליא ורגליים חטובות הכי טובות. היא הייתה משהו שהבוס לא יכול בלעדיה, וגם אם הוא יכול, הוא לא רוצה…
ואז, לפני שהמזכירה הפכה לסמל נרדף למין מסעיר, הגיעה המזכירה האלקטרונית. המזכירות כבר לא היו משהו מחשמל ומעורר, אלא כלי תפעולי ממדרגה ראשונה עבור הבוס. לא פלא שמחשבה רבה הוקדשה לשיפורים בתחום הזה. כך זכו המזכירות להיות מהחלוצות שנהנו מפיתוחי המהפכה בתחום המחשוב. אני זוכר היטב את הכותרת של מדור חידושים בעיתון: "למזכירה נכנס ג'וק" היה כתוב שם ומפורט על מכשיר אלקטרוני שגם עונה לטלפונים וגם עושה זאת בשכל רב.
ואחר כך השמיים היו הגבול. היום אפילו לכלב משתילים צ'יפ לצורך זיהוי והפיתוח הבא הוא צ'יפ לאנשים שיאפשר להם לבצע כל מני פעולות שדורשות קוד זיהוי. לאחרונה קראתי שבעירייה, באחת מערי בריטניה העסיקו בתור מזכירה הולוגרמה שייצרו, שיודעת לענות על שאלות התושבים. אמנם מדובר ביצור שהוא לא משהו ממשי, אבל אין ספק שלא כך דמיינו לעצמם הבוסים של פעם את המזכירה… (לרדוף אחרי הולוגרמה זה כמו לרדוף אחרי הרוח). תירוציו של הבוס של פעם, האישה כבר לא צריכה בלש להוכיח שבעלה מתעסק עם המזכירה, מצלמות המשרד עושות את העבודה… אם המהפכה התעשייתית חוללה שינוי עצום בחיי העובדים, הרי המהפכה המשרדית, תחולל שינוי עצום בחיי בני הזוג…
אין ספק שאנחנו מתקדמים יותר ויותר להפיכתה של המזכירה למשהו סופר משוכלל, אבל לא אנושי. עוד מעט השעון שאנחנו מחתימים בסוף היום גם יזכיר לנו את המטלות שיש לבצע מחר… ואם תנסה לעבוד עליו ולהגיד שמחר יש לך משהו לעשות, כי אתה לא רוצה לבוא, הוא מיד יזהה בקולך שאתה משקר…


תגובות (0)

הוספת תגובה - היה הראשון להגיב!
התחבר עכשיו בכדי להוסיף תגובה
4 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך