מונית אל החופש

ארווין קליין 23/01/2024 221 צפיות אין תגובות

למרות שאנשי המקצוע די בטוחים שהמכונית האוטומטית תשתלט לנו על הכבישים, אני מאמין שבסופו של דבר זה לא יקרה. בדיוק כמו במרד הרובוטים בספר "אני רובוט", כך גם פה יקרה הדבר הפוך על הפוך. הרוח החופשית של הנהג לא תיתן לזה לקרות…

"שמע חבובצ'יק", אומר לי נהג המונית הוותיק שאתו נסעתי, "המכוניות האוטומטיות – אין דבר כזה, את הרישיון הראשון שלי בחיים הוצאתי על טרקטור, ואני אומר לך שאין סיכוי שהמכוניות יצליחו להסתדר בכביש ולנסוע בכוחות עצמן. זו עוד אגדה שהנשים הפמניסטיות האלו המציאו כדי להרגיז את הגברים ולהשפיל אותם!"
"אבל", אמרתי, "היום כבר ישנה הטכנולוגיה הזאת, המאפשרת לרובוטים לתפקד בצורה רציונלית מתוחכמת!"
"רציונלית מתוחכמת!" האיש כמעט צרח. "על הכביש אין דבר כזה. פה כולם משוגעים. אם מישהו ינסה להתנהג בהיגיון סופו קרוב. לא סתם טבעו את הפתגם: על הכביש אל תהיה צודק – היה חכם! אם המכוניות האלו ינהגו לפי הכללים והחוקים – אין להם שום סיכוי לשרוד על הכביש. זהו ג'יונגל של ממש! ההיסטוריה הוכיחה שהאדם יכול לביית סוסים ובהמות למטרות עבודה, אבל תוריד מהסוס את הרוכב והנה לך שוב פעם בהמה מטומטמת! אני יגיד לך בדיוק מה שיקרה! ברגע שישלחו כמה דגמי ניסיון לכביש, הם יחזרו הביתה בתור גרוטאות! זה יהיה בבל-וואד של הדור שלנו. החלוצים שניסו לפרוץ דרך ייקברו בצדי הדרכים!"
"אבל", אמרתי, "כבר היום משתמשים בטכנולוגיה של חיישנים, במכוניות החדשות, כדי למנוע התנגשות ביניהן!"
"החיישנים האלו יהיו סופם של המכוניות. במקום לנסוע, המכוניות כל הזמן יעצרו. גז ברקס, גז ברקס. אני מכיר כבר היום נהגים כאלה. הם לא יגיעו לשום מקום. אלו לא יהיו מכוניות, אלא מכונות זמן, מכונות שיבזבזו לנו את הזמן! בכלל, אתה מדמיין לעצמך מצב שעל הכביש יהיו מלא אנשים-נהגים שיסעו בלי שיהיה להם כלל רישיון?! נראה לי שזה עוד רעיון של השר כץ, כמו הרעיון שלו עם שירות מוניות Uber שכל נהג יוכל לתת! בסוף זה יהיה בדיוק כמו בבדיחה על מכונית השרד הריקה, שנעצרה לפני לשכתו של השר ויצא מתוכה שר התחבורה!"

"אדוני מה אתה דואג, ימצאו לך כבר עבודה מתאימה." ניסיתי להרגיע את האיש, מתוך הבנה שהסכנה של המכוניות החדשות, מוציאה אותו משלוותו. נאנחתי עמוקות, איפה הזמנים הטובים שנהגי המוניות היו מדברים על פוליטיקה?!
"אני לא צריך עבודה חדשה, זה מה שאני מנסה להסביר לך!" התרתח האיש. "אנחנו המחסום האחרון לפני האסון העומד להתרחש בכבישים! ברגע שהמכוניות האלו באמת יצליחו להסתדר בכוחות עצמן על הכביש, כל חיינו ישתנו! הרציונל שלהן יחלחל לחיים החברתיים והפוליטיים שלנו. אפילו הפוליטיקאים יהיו חייבים להתחיל להתחשב בקו המחשבה החדש הזה!

מי שיסיע אותך על הכביש, הוא יהפוך בסופו של דבר מי שישלוט לך בחיים! הכול יתהפך. במקום, כמו היום, שהרעיונות יעלו מה'עמך' שעל הכביש, לפוליטיקאים ולאנשי השלטון, הפוליטיקאים יוכלו לשלוט בעם שלהם בעזרת המכוניות האלו. ברגע שהרציונל של המחשבים ישלוט גם על הכביש, לאנשים עם רעיונות עצמאיים, לעמך, לא יהיה סיכוי מול המלומדים ואנשי האקדמיה היושבים במגדלי השן שלהם! תרבות השוק תיעלם. המע"מ על הירקות יראה כדבר הכי טבעי שיש! אתה לא תופס את עומק האסון שעומד להתרחש עלינו! בסופו של דבר זה לא ייגמר עם מכוניות על הכביש, מכונות יתחילו לשלוט בכל מקום, במשרדים ובבתי המסחר, ובסוף גם בממשלה! לא יהיה עם מי לדבר. הכול יהפוך להיות רציונלי, ממוחשב, מחושב ומתוקתק. לרוח היצירתית לא יהיה מקום גם בתרבות שלנו! סוף העולם כבר לא יהיה שמאלה – אלא ישר לפנינו!"

"היי, היי, תעצור!" קראתי, "שלוש פעמים כמעט נכנסת במכוניות מרוב שאתה מתרגש". ירדתי מהמונית בפינה הקרובה ועצרתי מונית אחרת. אבל, מיד שעצרה לידי הצטערתי. הייתה זאת "מונית הכסף" ועל כן לא יכולתי להמשיך, כמו שהתכוונתי, במחקר שלי על הסיכוי לממש את חזון המכונית האוטומטית. רק כשהושלכתי מהמונית כעבור זמן קצר, כשלא יכולתי לענות על אף שאלה, הצטערתי שהמכונית האוטומטית לא נכנסה כבר לשימוש. אין ספק שהיא כבר הייתה עונה טוב יותר ממני על שאלות "מונית הכסף"…


תגובות (0)

הוספת תגובה - היה הראשון להגיב!
התחבר עכשיו בכדי להוסיף תגובה
6 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך