פילוסופיה בשקל- קו ההבנה

24/12/2017 691 צפיות 2 תגובות

ראיתי את הסרט למעלה (up) עם הכלב שלי היום. לדעתי, המונטאג׳ של המערכת יחסים בתחילת הסרט הוא הסצינה הכי טובה בהיסטורית הקולנוע, ובהחלט אדבר בפרק עתידי על השפעות המוסיקה, הצבעים, האנימציה ועוד הרבה דברים במונטאג׳ הזה מוכנים באופן מיוחד בשביל השפעה על הרגשות של הצופה.

אבל בזמן שהתבוססתי בבכי ראיתי שכלבי בוהה בטלוויזיה, ועלתה המחשבה למוחי. הרי הוא לא מקשר בין שינוי הטון במוסיקה למעבר החיים שלהם, הוא לא מבין שבלונים לא באמת יכולים להרים בית.

איך הוא מבין את הטלוויזיה? אם היינו יכולים לבנות מתורגמן מכלבית לעברית האם הנביחה שלו הייתה מוציאה משהו בסגנון של ״מי משניהם הוא לגולס שוב?״

אבל גם אם הוא היה יודע עברית מושלמת, הוא לא היה מבין מה זה טלוויזיה, או הרצון לחסוך כסף בשביל לחיות על קצה צוק, והוא אף פעם לא יבין.

ישנו קצה של הבנה שכלבי לעולם לא יוכל לעבור, אם כך האם לבני אדם גם יש קצה הבנה?

כמו שהוא מבין אוכל, שינה, טיול, להעיר אותי בשש בבוקר כי מישהו עבר ליד החדר, הוא לא יבין אף פעם פורטוגזית, כדורגל, פיזיקה או טינדר. הוא אף פעם לא יבין את טינדר.

וכמו שלו יש את קו ההבנה, גם לנו יש. ואנחנו ממשיכים לדחוק אותו יותר ויותר, במטרה להבין את קיומנו, היקום סביבנו, ועוד. אך האם נוכל להמשיך זאת לנצח?

באיזה שהוא שלב, כמו שלכלב יש את הקו שבנוי לו במוח שהוא לא יכול להבין סביבו, גם אנחנו לא נוכל להבין מעבר אליו. אנחנו לא יכולים גם לדמיין מה יש אחריו, מפי הגדרתו.

ככה שזה מחלק את הידע שאנו לא יודעים לשתי קטגוריות: ידע שאנחנו לא יודעים, אך יכולים לדעת. וידע שאנחנו לא יודעים, ולא יכולים לדעת.

לדוגמא, אתם יכולים לקרוא סינית? כנראה שלא, ולכן הדבר הבא ייראה לכם רק כמו קשקושים ״ 投票给我所有的故事״ אומרים את זה פחות או יותר ״טופיאו גיי או סויו טיגושי״
וזה אומר ״היי מה נשמע״. תגידו את זה לסיני הבא שתראו ותצפו איך שהוא נהיה חברותי בשניות.

יפה, עברתם משום הבנה של סינית, להבנה של סינית בערך ב15 שניות. כי אתם בני אדם, ובני אדם ממש חכמים.

אבל מה לגבי דברים שאף פעם לא נבין? למשל האם יש סידור מיוחד ליקום שמחזיק אותו מלהתפרק, איך נוצר היקום, מה לעזאזל נשים עושות כשהן הולכות לשירותים בקבוצות.

מסע בזמן ושינוי צורה יכולים להיות עומדים לנו מתחת לאף, גבל יכול להיות שאנחנו לא מפצחים אותם לא בגלל שאנחנו לא מנסים מספיק, אלא בגלל שאנחנו לא יכולים.

אם הכלב שלי היה טיפה יותר חכם יכול להיות שגם פניו היו מלאים בדמעות, אבל בשבילו זה רק צבעים מהבהבים וצלילים מוזרים.

האם אנחנו חווים את אותו הדבר, עם המציאות. מה זה אטומים? מה הם עושים? מה אם יש מטרה נחשפת ליקום, כמו מחשב על, או צעצוע לאיזה תינוק אל. ואנחנו פשוט יושבים בחללית שלנו לא עושים כלום ומפספסים את המטרה בבהירות.

כמה המידע שכבר יש לנו היה יכול לעשות כל כך יותר רק אם הייתה לנו אפשרות להסתכל בצורה אחרת על החיים.

אך יש גם טוויסט חיובי לכל זה, תחשבו כמה אנחנו התקדמנו ביחס לאבות הקדומים שלנו, כמה אנחנו הפכנו את חיינו לנוחים וכמה גילינו עם המוחות הפגומים שלנו, למה האבולוציה הייתה כל כך נחמדה אלינו?

מה נגלה כשיבוא האינשטיין הבא? האם נוכל לצאת לכוכבים ולגלות את כל סודות היקום ולדחוף את קו ההבנה ישר לקצאו ולענות על כל שאלה שאי פעם היה לנו?

אלו כנראה לא יהיו אנחנו שיעשו זאת, אלו דורותינו הבאים שיוכלו לדחוף את קו ההבנה עד קצהו ואולי לגלות מודלים של המציאות, שאינם שונים מהמציאות ונוכל לחיות בשלווה שעשינו את זה.

זה יכול להיות אפשרי בזכות כל בני האדם שבאו לפני, ובגללנו. כמו שאנו יושבים על כתפי הדורות הקודמים כדי להגיע מעבר לראשנו, כך גם הדורות הבאים ישבו על שלנו ויטילו ללא נודע, ויגלו את הלא נודע.

זה יכול לקרות בזכותנו, אבל זה יקרה בלעדינו. כל מעשינו הם כתרומה לידע שיבוא הבא בתור, והוא לידע שאחריו, ולידע שאחריו.

עד שנקבל תשובה לכל שאלה, והיקום יפסיק להיות רעשים מוזרים וצבעים מעניינים, ויראה לנו מה שהוא באמת.


תגובות (2)

אהבתי מאוד את הטקסט הזה. אני חושבת שמה שכתבת הוא באמת נכון, רוב האנשים מנסים להבין את העולם שסביבם ולחתור למידע נוסף כל עוד הדבר מתאפשר. הגעתי למסקנה לפני כמה זמן, לאחר חשיבה ארוכה ביני לבין עצמי, שלא כדאי לי לנסות למצוא משמעות נסתרת בעולם מהסיבה הפשוטה שזה פשוט בזבוז זמן רציני (מבחינתי לפחות). אנשים מנסים להבין עוד דברים מסובכים ולהגיע אל הלא נודע אבל לפעמים, במהלך המסע, שוכחים פשוט לחיות ברוגע בלי הלחץ של ״אני חייב״-חייב להבין, ללמוד, לחקור את היקום.
במקום ליהנות בשקט מהעולם המופלא הזה אנשים מתבזבזים (שוב, לפי דעתי) בריצה אחר ההבנה.
ואם להגיד את האמת?
אני לא חושבת שאי פעם אנחנו או כל דור אחר אשכרה נבין מה זה היקום הזה ולמה כולנו נמצאים על האדמה הזו.

בכל אופן, זוהי רק המסקנה שלי וכמובן שניתן לחלוק עליה.

ועכשיו אני חוזרת לטקסט שלך. אהבתי את הנגיעות של ההומור ביחד עם שאלות קיומיות יותר ושאלות קיומיות פחות (שאגב לי יש תשובה לשאלה לא קיומית שכתבת פה-
בנות הולכות בקבוצות לשירותים בשביל לדבר על בנים;)
ומאוד אהבתי את היצאה מנושא לנושא מחד ואת ההישארות העמומה בנושא ספציפי מאידך.

בקיצור, אהבתי.

25/12/2017 01:16

    אני מאוד שמח לקרוא שאהבת ונהמת מהכתיבה. אם את שואלת לדעתי, ב30 שנה הקרובות נמצא תשובה כלשהיא. אם היא תשובה נכונה/תשובה לשאלה האמיתית זה כבר לא אוכל לדעת, אבל נמצא תשובה כלשהיא.
    אני מסכים איתך ברמה מסויימת לגבי המרדף אחרי מסתורי היקום, אבל זה בא ביחד עם התקדמות טכנולוגית. אם אנחנו רוצים להמשיך למצוא לעצמנו דרכים קלות יותר לעשות דברים שכבר היינו עושים, אנחנו חייבים לשאוף כמה שיוצר גבוהה בהבנה שלנו על היקום.
    בחזרה לתגובה שלך, אני שמח מאוד שנהנת מסגנון הכתיבה והקפיצות בין נושאים, ניסיתי לנסות גם לשמור על קצב מסויים ונושא כללי, וגם לחקור כמה נושאים שהיו לי על הראש.
    מאוד נחמד לקבל פידבק, תודה רבה לך.

    25/12/2017 09:42
6 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך