אז אתה חושב שאתה יודע לנהוג?

27/09/2012 992 צפיות אין תגובות

עברת בטסט ראשון, או אפילו שני, כי הטובים באמת נכשלים בראשון על עודף בטחון עצמי. היית תמיד הנהג של החבר'ה, כי ההורים יכלו לוותר על הרכב הרבה. התנדבת להסיע את כל המשפחה לאן שרק צריך כדי להתאמן. אפילו לקחת את אחיך הקטן כשהוא היה בן 16 ונתת לו לנהוג קצת בשכונה, כדי שירגיש גבר.
תאונות? לא ממש, אולי משהו קטן, מה שהאמריקאים קוראים לו fender bender, כי הרי אתה נהג מעולה.
ואיך זה בא לידי ביטוי כיום?
אתה נוהג להנאתך ברכב ומתקרב לצומת. הרמזור ירוק. נהדר. אתה מתקרב עוד והוא מתחיל להבהב. מה עושים? ממהרים "לתפוס" את הרמזור, כי חלילה שנעמוד. מצד שני, אתה עומד ברמזור אדום. הרמזור של הולכי הרגל במעבר החצייה שלפניך כבר הפך לאדום. מה תעשה? תתקדם עוד מטר, כדי להרגיש את ההתקדמות. עכשיו בוא נסתכל על הצומת הזאת בראייה רחבה יותר: מצד אחד רכב שמאיץ כי הרמזור מתחלף לו, מצד שני רכב שמנסה להתקדם ככל הניתן – רואים את ההתנגשות?
אפשר להמשיך ולדבר על רכבים העומדים על מעבר החצייה וחוסמים את התנועה להולכי הרגל כי הם ניסו "לתפוס" את הרמזור ולא הצליחו. אבל כולנו יודעים שאלה בעיקר קטנועים והם בכלל מעל חוקי התנועה…
אפשר להתקדם לדוגמה נוספת:
אתה בכביש הראשי, מצד ימין נתיב השתלבות, רכב עומד בו ומנסה להשתלב בתנועה. לחיצה קטנה על הגז כדי שלא יכנסו לו רעיונות לראש והופ! עברת עוד מכשול בהצלחה. או לחילופין, אתה הוא הרכב שעומד בנתיב ההשתלבות, מקלל את כל אלו שלא מאיטים רגע ונותנים לך להכנס. רגע!, הנה נהגת שנוסעת בזהירות, מכת גז קטנה ואתה לפניה. אז מה אם הלחצת אותה והיא הייתה צריכה ללחוץ על הברקס ולעכב את כל התנועה מאחוריה. העיקר שאתה בפנים.
לפני כמה שנים הייתי באנגליה וישנתי אצל קרוב משפחה. לאחד החברים שלו היה רכב והוא היה הנהג שלנו. הוא הסב את תשומת ליבי לזה שאם מישהו מנסה להשתלב הנהגים האחרים מאיטים והנהג שישתלבו לפניו נותן איזה איתות קטן עם לחצן המשולש ברכב כדי שהנהג המשתלב ידע ש"נותנים" לו. אחרי שהשתלב בהצלחה בתנועה הוא מחזיר איתות קטן עם המשולש לאות תודה והנהג הנדיב מחזיר איתות לאות : "על לא דבר". לכאורה מנהג פשוט. אבל בשביל מה לנו לאמץ מנהג בריטי. הרי כבר נתנו להם פעם לשלוט פה וכולנו יודעים שזה לא נגמר בטוב. אנחנו הרי הרבה יותר טובים מהם.
תחשבו רגע מה היה קורה אם לא היו מחזירים את המנדט. עדיין היינו קולוניה של אחת המדינות החזקות באיחוד, חלק מאירופה. הביטלס היו מופיעים כאן! ומה החסרונות? שלטון זר? כי השלטון כיום הרבה יותר טוב. לפחות המושחתים שלהם מעורבים רק בשחיתות מינית ולא מקבלים מעטפות של מזומנים מתחת לשולחן או לחילופין תלויים בשיטת ממשל שאינה עובדת. אז למה לנו להקשיב לאנגלים?
נחזור לנהיגה. אתה על כביש החוף, נוסע דרומה ומתקרב למחלף ויתקין (או בשמו העממי M הדרך). אתה מזהה עומס תנועה גדול מתחת לגשר, מה עושים? נכון! עולים ימינה על המחלף ומשתלבים בתנועה שאחרי הגשר. הנה הרווחת עוד 100 מטרים שלמים! הנהג שהיה לפניך נמצא כעת משהו כמו 30 מכוניות מאחוריך! איזו התקדמות! בוא נתעלם מהעובדה שכשהשתלבת מחדש בתנועה האטת עוד יותר את נתיב התנועה העיקרי כי הם צריכים להאט כשאתה נדחף.
בדיוק כמו כשאתה נוסע בכביש דו מסלולי בנתיב השמאלי (כי הימני זה לבחורות וזקנים. ושהזקנות בכלל לא יעלו הכביש), הרכב לפניך מאט, כי יש הרבה תנועה, מה תעשה? תעבור לנתיב הימני כי הוא לאותה שנייה ורבע מתקדם קצת יותר מהר. יופי! עכשיו בוא נראה מה קורה מסביב. הרכב שעכשיו מאחוריך בנתיב הימני רואה שהנתיב השמאלי מתקדם טיפה יותר מהר, אז הוא עובר מהר לנתיב השמאלי, באותה מידה הרכב שמאחוריו עושה את אותו הדבר רק הפוך (מהנתיב השמאלי לימני) וככה, רק כדי שתוכל להתקדם עוד שני מטר יצרת מצב שהתנועה מתקדמת לאט יותר כי כולם עוברים מנתיב לנתיב וצריך להאט כדי לא להיכנס בהם. אבל ככה המדינה שלנו עובדת, מי שיכול להרוויח קצת על חשבון האחרים לא יהסס לעשות זאת. זו המשמעות של קפיטליזם. כמובן שהמשמעות של קפיטליזם היא גם לשלם מיסים, אבל בוא לא ניתן לעובדה הזאת להטריד אותנו. מה שקורה בסוף (בשני המקרים) הוא שלכמה רגעים אתה מרגיש שנצחת את המערכת, עד שאתה מגלה שכולם מתנהגים כמוך ואז כולנו עומדים בפקק שלא אמור להיות (אם כולם יסעו באותה המהירות וישארו בנתיב שלהם) וגם אין תקציב לחינוך של הילדים שלך.
ואגב ילדים, אתה נוסע בעיר, לא מהר מידי, מתקרב למעבר חציה. יש ילד שעומד על המדרכה. תאט? רק אם הוא יניח רגל על הכביש (וגם אז לא בטוח שתאט). אז בוא נבהיר את המצב: הדבר היחיד שיגרום לך לעצור במעבר חצייה הוא אם בחורה שווה במיוחד רוצה לעבור. לגבי כל אחד אחר (ילדים,קשישים, אמהות עם עגלות) אתה פתאום מר ספר החוקים – "רק אם הם מראים כוונה לעבור אני אעצור". ואם זאת אמא שלך? לא תרצה שכשהילד שלך יעמוד ליד מעבר חצייה הרכבים יעצרו ויתנו לו לחצות בבטחה?
אם אתה לא עוצר למה שמישהו אחר יעצור?
בואו ננסה להסכים לפחות על זה: אם מישהו, כל אחד, ללא הבדלי דת, גיל, גזע או מין עומד ליד מעבר חצייה, תעצור את הרכב ותיתן לו לחצות. הוא הרי לא עומד שם ומשתזף, הוא רוצה לעבור. אל תאמץ פתאום את חוק הג'ונגל שהחזק שורד כי אתה ברכב והוא ברגל. הדבר האנושי וההוגן לעשות הוא לעצור. כי מחר אתה תלך ברגל בעיר ולא יעצרו לך כשתרצה לחצות את הכביש ואתה תקלל, או הו כמה שאתה תקלל.
יכול להיות שחלק גדול מהבעיה היא תקשורת (כמו שהיא הרבה פעמים), השורש הוא בעובדה שאתה חושב שכלי התקשורת הטוב והחשוב ביותר שלך הוא צופר המכונית. יש בזה משהו, הצופר אכן נועד להתריע על סכנת חיים וכנראה שאתה חושב שברגע שאתה מאחורי ההגה כולם מסביב בסכנת חיים, אחרת איך אתה מסביר את השימוש התכוף? כשאתה עומד ברמזור עם עוד חמישים מכוניות, הרמזור ירוק והראשונות לא נוסעות, יכול להיות שיש בעיה שאתה לא רואה? יכול להיות שצפירה לא תפתור כלום? אם תנסה להימנע ככל הניתן משימוש בצופר כולנו נרוויח שקט נפשי, תרבות נהיגה לא לחוצה ושקט ציבורי שהוא כ"כ חשוב. הדבר הכי גדול שנרוויח הוא שהשימוש בצופר אכן יסמן לנו אזהרה ולא נתעלם ממנו כי נחשוב שהוא מיועד לאיזו בחורה יפה בסביבה.
יש עוד איזה מכשיר שעוזר לתקשורת עם נהגים אחרים שאנחנו נוטים להתעלם ממנו. זה מוט קטן שיוצא מבסיס ההגה מצד שמאל. משתמשים בו כדי לאותת. זו מין דרך כזו להודיע לאנשים מסביבכם לאן אתה רוצה להגיע. אני יודע שזה ממש קשה להשתמש בו, ואפילו קצת מסובך, אבל אולי כדי שתנסה קצת, תוכל לחסוך הרבה כאבי ראש (וצפירות…).
לגבי "לתת גז" – כן, הרכב שלך הכי חזק ולוקח בפתיחות את כל הרכבים מסביב. זה שמכות גז אינן בריאות למנוע הרכב זה אנחנו יודעים. אבל יש לך רכב חברה. מה אכפת לך? זה הרכב עם העבירות הגבוהה ביותר. אבל אולי, רק אולי, במקום "לתת גז" רק תלחץ בעדינות על הדוושה? לא תצטרך לבלום בפתאומיות, הרכב שאתה נוהג בו ירוויח, וגם הסביבה תרוויח כי תפלוט פחות גזים.
אני מודע לעובדה שזה נשמע כאילו אני מתאר עולם אוטופי, אבל אם תחשוב על זה עוד כמה דקות תראה שאיך שאתה מתנהג על הכביש משפיע על ההתנהגות שלך גם לא עליו. אם תנסה רגע לנהוג בצורה יותר חברתית, כלומר תנסה לחשוב על איך כולנו נגיע הביתה בשלום ולא רק איך אתה מתקדם עוד שני מטר, יכול להיות שהילדים שלנו יקבלו כביש יותר ידידותי. תרבות נהיגה איננה מילה גסה. גם ככה החיים שלנו כאן מאוימים מכל הכיוונים אז למה שלא ננסה לשנות לפחות את זה?

כמה הבהרות:
– המכתב מנוסח בלשון זכר ותיאורטית מכוון לשני המינים. מכיוון שנשים נוהגות פחות (סטטיסטית) ומכיוון שיש להן בעיות אחרות בנהיגה (ידעתם שמבחינת נשים סקס וחנייה ברוורס הם מאוד דומים? תמיד חסרים חמישה סנטימטרים…), אני מניח שלא כל הנקודות נכונות לגביהן – כנראה שהגברים לחוצים יותר על הכביש. אולי זה קשור לתוחלת חיים קצרה יותר, אז אנחנו ממהרים יותר להגיע למקומות.
– סבו (ז"ל) של הכותב היה חבר באצ"ל, נלחם בבריטים ואף ישב בכלא בגולה על כך. למרות זאת, הכותב עדיין חושב שלגרש את הבריטים הייתה טעות. למרות שהוא מניח שאם סבו עדיין היה בין החיים הוא לא היה מעז לומר לו את זה.
– הכותב הוא בעל עבר (לא עשיר, אבל עבר) של עבירות תנועה, ומנסה בכל כוחו להשאיר את זה כך.


תגובות (0)

הוספת תגובה - היה הראשון להגיב!
התחבר עכשיו בכדי להוסיף תגובה
13 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך