Carrie E. Abelabudite
"אף אחד לא חייב לעשות שום דבר. אני מאמינה שאיש חף מפשע לעולם לא חייב למות. חייבת להיות דרך אחרת." "אינך מבינה? אין דרך אחרת. אין דרך שבה לא ימותו אנשים. הבחירה שלך היא פשוט כמה אנשים ימותו."

אחד מול כולם

Carrie E. Abelabudite 28/07/2022 323 צפיות אין תגובות
"אף אחד לא חייב לעשות שום דבר. אני מאמינה שאיש חף מפשע לעולם לא חייב למות. חייבת להיות דרך אחרת." "אינך מבינה? אין דרך אחרת. אין דרך שבה לא ימותו אנשים. הבחירה שלך היא פשוט כמה אנשים ימותו."

…"כיצד תוכלי להוכיח שאני אכזרי?"
"מה זאת אומרת?"
"את טוענת שאני אכזרי. אני אומר שאני מעשי. איך תוכיחי שאת צודקת?"
"אני מניחה שאבדוק האם מעשיך תואמים להגדרה של אכזריות."
"ומהי ההגדרה לאכזריות?"
"להסכים לעשות יותר מדי למען מטרה שלא שווה זאת."
"ומה זה יותר מדי? מהי מטרה ששווה את מעשי?"
"זה כבר תלוי בך. כיצד אתה מגדיר אכזריות?"
"אני אינני מגדיר אכזריות. בעיני, אין דבר מוגזם מדי לעשות למען מטרה מסוימת."
"אם כך, ברור שאתה אכזרי."
"מדוע? איך הסקת שאני אכזרי?"
"בכך שתהיה מוכן לעשות הכול למען כל מטרה."
"לא אמרתי כל מטרה. אמרתי מטרה מסוימת."
"ועדיין, להיות מוכן לעשות הכול למען כל מטרה שהיא, זו אכזריות. תהיה מוכן לרצוח חפים מפשע למען מטרה מסוימת?"
"בוודאי."
"אם כך, אתה אכזרי."
"אני בטוח שגם את היית מוכנה לרצוח חפים מפשע למען מטרה מסוימת. האם תהיי מוכנה לרצוח חפים מפשע כדי להציל רבים אחרים?"
"מובן שלא."
"אבל בכך שלא תסכימי לרצוח חפים מפשע את תובילי למותם של אחרים, כלומר תרצחי אותם."
"בכל זאת אעדיף לא לעשות דבר."
"באמת? ומה אם יעמוד מולך אדם עם פצצה בידו, ויאיים לזרוק את הפצצה לקרקע ובכך להרוג עשרות אנשים סביבך?"
"אעצור אותו, כמובן."
"ומה אם הוא יחבוק אל גופו אישה חסרת אונים, ויאיים להרוג אותה אם תנסי להתקרב אליו?"
"אמצא דרך אחרת."
"אין דרך אחרת. יש לך רק שתי אפשרויות. מה תעשי?"
"זו דילמה אתית. אני מניחה שלא אעשה דבר."
"אם כך, לא רק שאותה אישה חפה מפשע תמות, גם כל האנשים סביבך ימותו! האם זו לא אכזריות?"
"לא! אני לא זאת שרצחה אותם."
"אבל את היית אחראית לכך. לו היית תוקפת את האיש – "
"הוא היה הורג את האישה החפה מפשע."
"ובכך היית מצילה את כל שאר האנשים!"
"אבל הייתי מובילה למותה של אותה אישה."
"האם לא עדיף שאישה אחת חפה מפשע תמות מאשר עשרות אחרים?"
"הטענה הזאת היא בדיוק מה שהוביל את דרכם של עשרות דיקטטורים לאורך ההיסטוריה. אני דבקה בעקרונותי."
"אם כך, אני חושב שאת אכזרית."
"מדוע?"
"כי לא אכפת לך שעשרות אנשים – וגם אותה אישה מדוברת – ימותו, כל עוד את לא תצטרכי לבחור בחירה שתייסר את המצפון שלך."
"זוהי לא הבחירה שלי! כל עוד אני לא עושה כלום, האחריות איננה מוטלת על כתפי!"
"את היחידה שיכולה לעשות משהו – ועצם כך שאת בוחרת לא לעשות כלום, היא בחירה בפני עצמה, ולכן האחריות מוטלת על כתפיך בדיוק באותה מידה לו היית בוחרת להציל את האנשים."
"אבל אז האישה תמות."
"אנחנו מתחילים ללכת במעגלים. אין ברירה, האישה חייבת למות."
"אף אחד לא חייב לעשות שום דבר. אני מאמינה שאיש חף מפשע לעולם לא חייב למות. חייבת להיות דרך אחרת."
"אינך מבינה? אין דרך אחרת. אין דרך שבה לא ימותו אנשים. הבחירה שלך היא פשוט כמה אנשים ימותו."


תגובות (0)

הוספת תגובה - היה הראשון להגיב!
התחבר עכשיו בכדי להוסיף תגובה
סיפורים נוספים שיעניינו אותך