זאת שאוהבת לכתוב
הייתי חייבת.

שיפוטיות

זאת שאוהבת לכתוב 01/01/2016 2219 צפיות 6 תגובות
הייתי חייבת.

כולנו שפטנו אנשים לא פעם ולא פעמיים בחיינו. על פי שפטנו אותם? על פי המראה החיצוני שלהם, על פי המקום בו הם גרים, על פי עדה, על פי דת, על פי לאום, על פי מין, על פי גיל .. על פי בעצם כל דבר שידוע לנו על אותו בן אדם שאנחנו מרשים לעצמנו לשפוט.
ומי לא נתקל באדם ששפט אותו ? על פי צבע העור, על פי הגיל, על פי המקום בו הוא גר. ומה בעצם הבסיס הזה לשיפוטיות? הסטיגמות וההכללות שאנשים עושים. למשל, ניקח את הסטיגמה הכי פשוטה והכי מוכרת לכולם- בנות משחקות בבובות ובנים משחקים במכוניות. זוהי סטיגמה שנקבעה לפני עשרות שנים, ועד היום זה ככה. סיבה נוספת לכך שאנשים שופטים היא דעות קדומות, למשל- בתל אביב כולם שמאלנים. במקרה אני גרה בתל אביב, ולא.. אני לא שמאלנית.
וכשאנשים שופטים אותך, אם אתה לא מתנהג לפי הסטיגמות שלפיהם שפטו אותך, אתה נחשב בתור אי חלק מהחברה. לדוגמה, קראתי כתבה על ילדה בת אחת עשרה שהלכה למקדונלדס וקנתה ארוחת ילדים. מבלי לשאול אותה הביאו לה צעצוע של ברבי. עם הדוגמה הזאת היא ביססה טענה ששופטים אנשים על פי המין שלהם. אומנם אני אסכים איתכם שהנושא שעליו ביססה (צעצועים של מקדונלד\\\'ס) היה נורא ילדותי ושטותי, אבל הטענה שהיא מנסה להוכיח היא הטענה הנכונה.
וכאשר אתם שופטים ביום יום, סתם אפילו אנשים מהרחוב אתם לא שמים לב שאתם מכניסים אותם לקטגוריה של סטיגמה מבלי להכיר אותם בכלל. הרבה פעמים זה גורם לכם להתרחק מאנשים מבלי להכיר אותם בכלל.
דוגמה נוספת לסטיגמות, בזמן מלחמת העולם השניה ועד היום נוהגים להגיד שליהודים יש אף גדול, וגם ככה היו ״מוצאים״ את היהודים בזמן השואה. אני מצטערת להודיע לכם, ממש אבל ממש לא.
אני אסכם את דברי בכך ש, אל תשפטו אנשים לפי כל פרט קטן שאתם יודעים עליו. תכירו את האופי שלו ואת התכונות שלו.


תגובות (6)

את צודקת לגמריי..היום קודם כל שופטים לפי המראה החיצוני והדברים החיצוניים בלי להסתכל פנימה באמת..אבל תכלס מה אפשר לעשות?תמיד יהיו את אלה שימשיכו לחיות ככה.קשה להוציא את זה מהראש..אתה רואה בן אדם ברחוב,וישר אתה חושב-הוא שמן/רזה,יפה/לא יפה,דתי/חילוני,רוסי!אתיופי/ישראלי..
אז אני שואלת,מה אפשר לעשות?

01/01/2016 15:05

אני כל מסכימה איתך. הרבה פעמים חושבים שאני ילדה סנובית כי אני לא מדברת עם אף אחד, אבל זה בכלל לא נכון. אני פשוט ביישנית.

01/01/2016 15:35

מה דעתכם על הסטיגמה שעד היום אפשר להיתקל בה בחו"ל: ליהודים יש קרניים.
ולמי שלא ידע: למכשפות בסיפורי ילדים יש כובע מחודד בגלל הקרניים שלהן.
מישהי חשבה שאני סנובית כי שיחקתי בשיער, כיום אנחנו חברות טובות. חוץ מזה לא נתקלתי בסטיגמות אבל חברה שלי נתקלה בשאלות סביב הסטיגמה שמתנחלים הם פרימיטיביים

01/01/2016 15:51

זה לא חדש שהחברה שלנו דפוקה.

01/01/2016 15:54

אותי שפטו הרבה פעמים בגלל השכונה שבה אני גרה ובגלל זה אני אשכרה לא אומרת לאנשים איפה אני גרה, כי ישר מתחילים לקרוא לי סנובית, טחונה, שמאלנית, חיה בבועה,
צפונבונית……. ולפני שאמרתי להם את זה בכלל דיברנו כאילו אני בן אדם רגיל כמוהם

01/01/2016 16:04

נשמע שעברת חוויה מתסכלת. זה מרתיח אותי כשזה קורה אצלי בחיים, אני מודה. בכללי זה עניין עצוב. השארתי לך תגובה אצלי בדף על מה שכתבת לי והעפתי פה מבט. להרבה יהודים כן יש אף גדול אגב, למרות שאני לא יודעת אם זו באמת רק סטיגמה. אף גדול זה נהדר אפשר להיות גששים יותר טובים ולשרוד באבולוציה. העניין הוא שקשה להתמודד בעולם עם כל כך הרבה אנשים ללא סטיגמות יודעת ? זה עוזר לנהל את המידע. מניחה שזה יצא מכלל שליטה אבל זה בעצם לא חדש. ובטח שלא מאז מלחמת העולם השניה כשהכל יצא לאור :(

01/01/2016 20:17
3 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך