מאי
אז רציתי להוסיף בעצם שדבר ראשון, זה פעם ראשונה שאני כותבת סיפורי גבורה/סיפור על הצבא. ואף פעם לא איבדתי אח במלחמה כך שאין לי ניסיון בנושא. זאת הפעם הראשונה שאני כותבת מנקודת מבט של ילדה קטנה. הסיפור הוא בהשראת אח שלי הגדול, שחלק מהמקרים פה הם לקוחים מהחיים שלי. זה לא סיפור שאמור לקרוע לכם את הלב, וזה לא מהסיפורים המרגשים שבדרך אנו קוראים על חיילים בצבא. לא ניסיתי להעביר בסיפור את הכאב בלאבד אח, כי אני לא יכולה. וכל מי שלא איבד בן משפחה במלחמה לא יכול להעביר מספיק טוב את הכאב שהמשפחה באמת מרגישה,אני מאמינה שרק מי שעבר את זה יכול. מה שרציתי להעביר פה בסיפור לקוראים זה את השנתיים האלו שהיו לפני שאדם נהרג. לפני הדפיקה בדלת ששינתה את הכל,לכאורה. כתבתי בקצרה את השנתיים האלו שעברו על הילדה שהיא חיה באשליה שאדם נסע לחופשה, ושהוא מין גיבור על שמציל את המדינה. היא לא הבינה מה זה בדיוק צבא, למה אח שלה לא נמצא בבית איתה, למה כולם דואגים לו ומה קורה בכלל? היא לא ידעה מה מתרחש בביתה ומה קורה למשפחתה. היא לא קלטה מה באמת קורה כי היא הייתה עוד ילדה, היא חשבה שהוא יחזור אבל הוא בסוף לא חזר. לסיכום, הסיפור הזה בשבילי מעורר זיכרונות ומחזיר אותי לילדות, שהיו מושכים לי בשיער, שהייתי מחכה ליד החלון, שלא הייתי מבינה על מה מבוגרים מדברים ושקראו לי סיפור לפני השינה:) מקווה שגם אצלכם.

אח שלי הגדול (סיפור על הצבא)

מאי 03/07/2017 1719 צפיות 4 תגובות
אז רציתי להוסיף בעצם שדבר ראשון, זה פעם ראשונה שאני כותבת סיפורי גבורה/סיפור על הצבא. ואף פעם לא איבדתי אח במלחמה כך שאין לי ניסיון בנושא. זאת הפעם הראשונה שאני כותבת מנקודת מבט של ילדה קטנה. הסיפור הוא בהשראת אח שלי הגדול, שחלק מהמקרים פה הם לקוחים מהחיים שלי. זה לא סיפור שאמור לקרוע לכם את הלב, וזה לא מהסיפורים המרגשים שבדרך אנו קוראים על חיילים בצבא. לא ניסיתי להעביר בסיפור את הכאב בלאבד אח, כי אני לא יכולה. וכל מי שלא איבד בן משפחה במלחמה לא יכול להעביר מספיק טוב את הכאב שהמשפחה באמת מרגישה,אני מאמינה שרק מי שעבר את זה יכול. מה שרציתי להעביר פה בסיפור לקוראים זה את השנתיים האלו שהיו לפני שאדם נהרג. לפני הדפיקה בדלת ששינתה את הכל,לכאורה. כתבתי בקצרה את השנתיים האלו שעברו על הילדה שהיא חיה באשליה שאדם נסע לחופשה, ושהוא מין גיבור על שמציל את המדינה. היא לא הבינה מה זה בדיוק צבא, למה אח שלה לא נמצא בבית איתה, למה כולם דואגים לו ומה קורה בכלל? היא לא ידעה מה מתרחש בביתה ומה קורה למשפחתה. היא לא קלטה מה באמת קורה כי היא הייתה עוד ילדה, היא חשבה שהוא יחזור אבל הוא בסוף לא חזר. לסיכום, הסיפור הזה בשבילי מעורר זיכרונות ומחזיר אותי לילדות, שהיו מושכים לי בשיער, שהייתי מחכה ליד החלון, שלא הייתי מבינה על מה מבוגרים מדברים ושקראו לי סיפור לפני השינה:) מקווה שגם אצלכם.

כשאח שלי הגדול חגג יום הולדת, הוא יצא לחופשה.
הוא אמר שהוא יבקר, בכל סופ"ש ואפילו קצת יותר.
אמא ואבא חיבקו אותו חזק, ואני רק הזכרתי לו שיביא לי מתנה.

אמא סיפרה לסבתא שאדם התגייס לצבא, ואני תיקנתי אותה ואמרתי לה שהוא יוצא לחופשה.
אבל סבתא חשה דאגה, אז רצתי אליה ונתתי לה נשיקה.

וכשאבא סיפר לי סיפור לפני השינה, הוא היה נראה מרוחק.
כששאלתי מה קרה, הוא ענה שחשוב שאני אדע: שלחופשה של אדם קוראים צבא, ובצבא אדם הוא גיבור, שנלחם נגד רעים ובסוף מציל את המדינה.

ולמחרת בגן שעומר נשך אותי ביד וליה משכה לי בשיער, אדם לא היה בבית כדי שיגיד לי כמו כל פעם שהוא ילך איתי לגן ויגיד לכולם שאיתי לא מתעסקים, כי מי שמתעסק איתי מתעסק עם אחי.

עברה כבר שנה שאדם מבקר פעם בשבועיים בכל סופ"ש.
ואני כבר יודעת מתי הוא יגיע, מחכה לו ליד החלון וכשהוא מופיע בדלת הוא שומט את תיקו ונכנס הביתה,כמו תמיד, עם מדיו הירוקים ומגפיו השחורים והגסים שהוא לובש כל פעם שהוא מבקר.

תחילה הוא קורא בשמי ואני רצה אליו, מחבקת אותו חזק חזק והוא מלטף את שערי וקורא לי כמו תמיד: "נסיכה שלי".

וכשאדם מבקר חברים אני מתפלחת לחדרו ומכניסה את רגליי הקטנטנות למגפיו הענקיים של אחי ומתהלכת בהם בכל הבית עד שהוא מגיע.

לאחר מכן אמא מזמינה את כל המשפחה, דודים ודודות ואת סבתא וסבא כדי לבקר את אדם. וכשכולם מדברים הם לא מחייכים כשאדם מחייך, ולא שמחים או צוחקים כמו תמיד. הם מודאגים ואני לא מבינה על מה הם מדברים, ליה קוראת לזה "שפת המבוגרים".
אז אני יושבת עם פרצוף חמוץ בצד ואדם מיד קולט ושואל מה העניין?
וכשאני שואלת אותו למה הם עצובים ולא שמחים שאדם גיבור,
הוא עונה שבשביל להיות גיבור לפעמים צריך להקריב.

כעבור עוד שנה שאדם מבקר פעם בשבועיים בכל סופ"ש הוא חוזר לפעמים עם כתף חבושה, פעם אחת עם יד שבורה וצלקות על גופו.
וכשאבא מקריא לי סיפור לפני השינה, אני שואלת אותו מה קרה לאדם שהוא נפצע?
ואבא שתק שתיקה ארוכה ולאחר מכן ענה שאדם נלחם במלחמה.

כל שבועיים אני מחכה לו שיחזור, אבל יום אחד הוא לא חזר.
עבר שבוע,ושבועיים. עד ליום שנשמעה דפיקה,
ואני רצתי לדלת בהתרגשות שחיוך רחב פרוס על פניי, כי ידעתי שזה אדם.

אבל אמא פתחה את הדלת ואדם לא היה, בפתח הדלת עמדו לובשי המדים.
הם נכנסו, שתיקה כבדה שררה וסיפרו לאמא ואבא את הבשורה.
אמא הייתה על סף עילפון ואבא כמעט ולא נשם.

איפה אדם? למה הוא לא חזר? שאלתי אותם, והגבוה מביניהם התכופף ולחש:
"הוא כבר לא יחזור, מתוקה."

ואני תמיד יודעת ותמיד אדע שאני עדין אחות קטנה של חייל בצבא.
כי מאיה תמיד אומרת שהיא ילדה של אבא וגאיה ילדה של אמא.
ואני? אני ילדה של אדם.


תגובות (4)

מדהים.

04/07/2017 02:13

סיפור מאוד יפה וכתוב היטב.
את לא חייבת לפרש אותו ב'רציתי להוסיף'… הסיפור עצמו מובן לכל.

04/07/2017 16:48

ראשית, מאי, ברוכה הבאה. את מוזמנת להשתתף ולהביע את דעתך על סיפורים של אחרים, וכך תרכשי הכרה וקוראים נוספים.

שנית, הכותרת מפורשת מדי. אין צורך בסוגריים, כאשר מובן לכל מי שקורא, כי הסיפור הוא על אח בצבא.

שלישית, על ה'רציתי להוסיף', כבר העירה פניקס. מה שברצוני להדגיש, הוא דווקא עניין המחיקה. כבר העלית את הסיפור, ואפילו קיבלת תגובות. לא ראוי למחוק תגובות, רק כי הן לא מוצאות חן בעינייך. מטרת הביקורת היא לשפר ולהשתפר. אם תתעלמי מביקורות – לא תשתפרי.

רביעית, העימוד נהדר. חלוקה נכונה לפסקאות, שורות רווח בין נושאים, ובקיצור – קריא.

חמישית, פיסוק סביר. כדאי לקרוא בקול לפני העלאת הסיפור, כדי לוודא שיש פסיקים במקומות הנכונים. מה שלא תמיד הצליח בסיפור זה.

שישית, עברית. אמנם גיבורת הסיפור היא ילדת גן, אך את, המספרת, יכולה להשתמש בשפה קצת יותר גבוהה.
יותר מדי משפטים מתחילים ב-וא"ו החיבור. !!אסור!! לפתוח משפט בוא"ו החיבור.
"(ו)למחרת בגן[, כ]שעומר נשך אותי" – סוגריים עגולים- להשמיט, סוגריים רבועים- להוסיף.
"הגבוה מבינ[י]הם" – כנראה טעות הקלדה, אך לא תזיק הגהה.
נעליים- מינן נקבה, בעוד מגפיים- מינם זכר. "מגפיו השחורים והענקיים".

שביעית, זמנים. ניתן לספר בגוף ראשון (כפי שכתבת בסיפור זה) בהווה, אך יש להקפיד שכל הזמנים יהיו בהווה. עדיף, לדעתי, לספר בזמן עבר. כך יותר קל להיכנס לתיאורים, לרגשות, או למחשבות של שאר הדמויות. גם כאן, יש להקפיד שכל הסיפור ישמור על אחידות זמנים.
כאן, התחלת בעבר, עברת להווה, חזרת לעבר, שוב הווה מתמשך, ופתאום עתיד(?). לפעולה שהיתה והסתיימה, אין מקום בהווה מתמשך. "עשיתי", לא "הייתי עושה".

שמינית, תוכן.
ממה כולם מודאגים או עצובים מכך שאדם משרת בצבא? לשרת את מדינתך זה כבוד, זו גאווה.
כשאדם נפצע, אבא מגיב בצורה מנותקת. אפשר להבין תגובה שכזו לאחר מותו של אדם, אך לא לפני.
כשאדם מת, התגובה של ההורים מוגזמת. הרי לאורך כל השרות הם היו מודאגים, אז מה בדיוק ההפתעה?

תשיעית, התפנית (טוויסט). איבדת אותו לחלוטין. לו היתה המשפחה שמחה כמו אדם, היתה זו תפנית בעלילה. כאן, פשוט צפוי, ומוריד את גורם ההתעניינות. חבל.

לסיכום, מאי, המשיכי לכתוב. שום ביקורת לא אמורה לדכא את כשרונך. כל המטרה בתגובות, היא לעזור לך לכתוב באופן יותר איכותי. בהצלחה.

תנו לחיות!! חיות.

04/07/2017 22:03

    תודה רבה על הביקורת המופרטת:) אני אתייחס ואתקן כל מה שהערת לי לגביו. כמו שכבר ראית אני לא מאלה שמקבלים 100 בלשון, אני לא שמה לב לזמנים כל כך, מצטערת וגם לגבי לשון נקבה וזכר, אני תמיד מתבלבלת ותמיד מתקנים אותי בחלק הזה. (אני אתקן).
    לגבי מחיקת הסיפור, את כנראה לא קראת את התגובות שהיו פה לפני כן אז את לא יכולה להגיד לי שאין צורך למחוק על סמך כלום. זה לא שכתבו לי ביקורות שלא מצאו חן בעיניי אז מחקתי, נפתח בסיפור שלי פה מעין ריב של חילוקי דעות ולא התאים לי שכל מי שיכנס לפה יראה את התגובות שהיו פה כי זה היה די אישי. אז אני לא מתעלמת מביקורות, ההפך, אני מכבדת ביקורות.
    נ.ב אני לא אוהבת להשתמש בשפה יותר מדי גבוהה שמדובר פה בסיפור שהוא מנקודת מבט של ילדה בגן, לפי דעתי זה יהיה קצת מבלבל. אני אוהבת להתאים את השפה לפי הסיפור ולא להיות רק בקופסה של "סיפורים ברמת כתיבה גבוהה" אלא לשחרר קצת שמדובר מנקודות מבט שונות של אנשים שונים וסגנונות שונים.

    ולגביי מה שכתבת בסוף, אני שוב אומרת שלא איבדתי אח במלחמה, אני לא יכולה לכתוב מספיק טוב סיפורי גבורה כמו מישהו שבאמת חווה את זה. אבל כן, בתור מישהי שאח שלה היה בצבא כשאני הייתי בגן, זה די הגיוני שכולם מודאגים שמישהו מבן המשפחה משרת בקרבי, זה כבוד אבל זה קשה! כי כל הזמן חושבים על מה יקרה לו, ואיך הוא שורד שם. וכן, האבא מגיב בצורה מנותקת לפני שאדם מת כי אדם גם נפצע במהלך השירות, הוא כל הזמן חושב עליו אז זה הגיוני שהוא יהיה מנותק מהסביבה. ומצטערת שאני אומרת לך את זה ככה אבל אני מניחה שלא איבדת אח בצבא כי אחרת לא היית אומרת: "כשאדם מת, התגובה של ההורים מוגזמת. הרי לאורך כל השרות הם היו מודאגים, אז מה בדיוק ההפתעה?" ניסיתי לעשות את התגובה שלהם כמה שיותר לא מוגזמת, את לא יכולה לתאר לעצמך כמה זה קשה שהבן שלך מת. וכן זו הפתעה! כי שמנסים להאמין כל כך חזק שהבן שלך ישרוד במלחמה ואחרי זה שמבשרים לך שהוא מת ומנפצים לך את האמונה, את הציפייה של השיבה הביתה זה הפתעה גדולה מאוד!
    ואני מצטערת שכתבתי על החיים, ולפעמים החיים צפויים (אין מה לעשות..)
    תודה על הביקורת.

    04/07/2017 22:24
4 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך