dani9196
כדי שתהיה בחירה אמתית לאדם, הכוח הבוחר (מה שהוא לא יהיה) צריך להיות חופשי מכול השפעה חיצונית ולא כבול במסגרת חוקיות מסוימת ולכן רנדומלי לגמרי בבחירתו (כיוון שהוא לא מושפע על ידי ההיגיון או אמות המידה המוסריות של הבוחר ולא על ידי שום מסגרת או כוח אחר.) בחירה אמתית אינה מושפעת משום דבר ולכן אקראית לגמרי, בלי שום קו מנחה, סדר או היגיון.

הכול צפוי

dani9196 09/09/2013 633 צפיות 3 תגובות
כדי שתהיה בחירה אמתית לאדם, הכוח הבוחר (מה שהוא לא יהיה) צריך להיות חופשי מכול השפעה חיצונית ולא כבול במסגרת חוקיות מסוימת ולכן רנדומלי לגמרי בבחירתו (כיוון שהוא לא מושפע על ידי ההיגיון או אמות המידה המוסריות של הבוחר ולא על ידי שום מסגרת או כוח אחר.) בחירה אמתית אינה מושפעת משום דבר ולכן אקראית לגמרי, בלי שום קו מנחה, סדר או היגיון.

כול כך הרבה משתנים… כול כך הרבה פרטים קטנטנים שמשפיעים האחד על השני בדרכים כה מורכבות וכמעט בלתי צפויות… ובכול זאת, כול האירועים שהתרחשו, שמתרחשים ושיתרחשו, נקבעו מראש מהרגע בו העולם נוצר. בחירה… האם יש לנו באמת שליטה על מעשינו, בחירה? אני לא חושב שהגיוני להגיד שכן, הרי מה הוא האדם אם לא רצף של תכונות אישיות מוגדרות ששמורות במוחו… האדם מתנהג לפי איך שהוא מוגדר, המעשים של האדם נקבעים לפי אישיותו, ואישיותו נקבעת על ידי משתנים חיצוניים שגם הם מוגדרים מראש. האדם מגיב לפי הנסיבות בהן הוא נתון, הוא 'בוחר' לפי המצב בו הוא נמצא, אם הוא אדם כעסן למשל, הוא 'יבחר' לכעוס, אם הוא רגוע, הוא 'יבחר' להירגע, אין מנוס מכך.
כול שנצרך בכדי לנבא את העתיד הוא לדעת את כול הנסיבות, כול המשתנים, משם זה רק לעשות אחד ועוד אחד… אך יש כול כך הרבה פרטים, כול בחירה הכי קטנה של אדם תלויה בכול כך הרבה פרטים. אפילו הבחירה בין לאכול לבין להישאר לצפות בסרט היא מורכבת ביותר ותלויה במשתנים רבים, ביניהם מערכות יחסים מורכבות, כמו למשל: עד כמה האדם רעב? עד כמה הסרט שואב? כמה רחוק המקרר מהספה? כמה אותו האדם עצלן? איזה אוכל יש במקרר? עוד כמה זמן הסרט יגמר? וכו'… וכו'… אך אם יהיו בידינו כול הפרמטרים, נוכל לקבוע בדיוק באיזה זמן יגבור הרעב על העצלנות והסקרנות של אותו האדם ומתי בדיוק יקום אותו האדם מהספה כדי לאכול, מה הוא יאכל ואפילו באיזה יד ישתמש כדי לפתוח את דלת המקרר כדי להוציא את האוכל.


תגובות (3)

אז מה שאתה אומר זה שאין דבר כזה בחירה בעולם שבו אנו חיים. איך הגעת למסקנה הזאת? לא שהיא לא נכונה כי היא באמת נכונה אבל מה הוביל אותך להגיע אליה?

10/09/2013 05:59

כמו שכתבתי בסיפור, בחירה חופשית משמעותה החופש לבצע פעולה בדרך מסוימת, משמעותה להיות משוחרר מגורמים חיצוניים המשפעים על בחירת הדרך לביצוע הפעולה. אבל כול אדם, בכול סיטואציה, נתון להשפעתם של גורמים חיצוניים, ובוחר לפי איך שהאישיות שלו בנויה, (כלומר, את לא יכולה לשלוט באישיות שלך, והיא זו שמשפיעה על בחירתך, וגם אם תבחרי לשנות אותה, זה עדיין יהיה מתוך בחירה שהושפעה מהאישיות שלך).
הרי אם היו מציבים מול אדם את אותה סיטואציה אלפי פעמים (בדיוק את אותו המצב ובלי שיזכור את הפעמים הקודמות.) סביר להניח שיבחר באופן דומה בכול פעם, כיוון שבחירתו מוגדרת מראש על ידי אישיותו ושאר המשתנים.
בנוסף סביר להניח שאם היו ברשותנו כול הפרמטרים היינו יכולים לחזות בדיוק רב את התנהגותו של אותו אדם, היינו יכולים לדעת איך יבחר לפי מי שהוא ולפי המצב בו הוא נתון.
לכך התכוונתי כשאמרתי שהבחירה שלנו היא לא 'בחירה חופשית', הבחירה שלנו מושפעת ע"י גורמים חיצוניים, והם אלו שקובעים מה תהיה בחירתנו, בחירה שמושפעת מההיגיון, למשל, היא לא בחירה חופשית, היא אולי בחירה הגיונית, אבל היא לא נקבעת לפי הבוחר, אלא נקבעת לפי ההיגיון ובעצם נתונה לחסדיו. לסיום כדי שבחירה תהיה חופשית, היא צריכה להיות חופשיה מכול השפעה, כך שהבוחר עצמו הוא המשפיע היחיד, (ולכן היא גם תהיה בחירה אקראית לחלוטין, שכן אין שום סדר שמשפיע עליה.)
כול זה הוא כמובן לוגיקה, אבל מניסיוני, לוגיקה פשוטה מתגלה לפעמים כשגויה, פשוט כי ההגדרות שבידנו לא שלמות, או שאיננו מבינים את כול האמת בשלמותה בכדי להגדיר אותה ולדון בלוגיקה שבה.

10/09/2013 07:04

וואוו זה ממש טוב
אהבתי מאודד
הרעיון חזק, הכתיבה יפה, אני ממש התלהבתי

09/09/2014 23:27
2 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך