dani9196
כבר ציינתי שקצת סוציולוגיה לא תזיק לאף אחד?
דרך אגב, באחד הסיפורים שלי דיברתי על הניגודיות שבין קפיטליזם לסוציאליזם (אומנם אז היה מדובר על בחינה אחרת של הדברים וזה היה יותר בכיוון של חברה ליברלית מול חברה עריצית.) אבל גם פה מופיעה הניגוד הזה: בעוד שחברה מהסוג הראשון נראית מושלמת מבחינה אידאלוגית, חברה מהסוג השני יותר מתאימה לטיבם של הפרטים.

הסיבה בגללה אני שונא את העולם בו אנו חיים כיום

dani9196 11/10/2013 965 צפיות 7 תגובות
כבר ציינתי שקצת סוציולוגיה לא תזיק לאף אחד?
דרך אגב, באחד הסיפורים שלי דיברתי על הניגודיות שבין קפיטליזם לסוציאליזם (אומנם אז היה מדובר על בחינה אחרת של הדברים וזה היה יותר בכיוון של חברה ליברלית מול חברה עריצית.) אבל גם פה מופיעה הניגוד הזה: בעוד שחברה מהסוג הראשון נראית מושלמת מבחינה אידאלוגית, חברה מהסוג השני יותר מתאימה לטיבם של הפרטים.

כמה שאני שונא את העולם בו אנו חיים כיום… קחו לדוגמא את הגלובליזציה, כול העולם כיום הוא כמו מכונה משומנת שעובדת בתיאום, כול חלקי העולם מחוברים. זה לא כמו פעם, כמו אז, כשהיו המדינות מבודדות האחת מהשנייה, כשכול מדינה עמדה בפני עצמה, עם חברה, תרבות וכלכלה משלה. בעבר, היו לפעמים אף כפרים קטנים מנותקים משאר העולם, עם מערכות חברתיות מבודדות לגמרי משלהם. אך כיום הכול מחובר, אם תשבית את נתיבי הסחר היוצאים מסין, הכלכלה באזורים כמו ארצות הברית ואירופה תקרוס. אם תכבה את כול מערכות המחשב והמוקדים הטלפוניים בהודו, לא יהיה מי שיספק תמיכה טכנית ושירות עבור מיליוני צרכנים אמריקנים. וכמובן שזה דבר טוב ברובו, אפילו דבר נהדר… אך למערכת הזאת, שנקראת האנושות, ישנם פגמים. אותם אני שונא, בגללם אני מתעב את העולם המודרני כפי שהוא.
היית חושב שעם חברה שמאורגנת בצורה כול כך מתואמת, הייתה שאיפת החברה לשלמות. היית חושב שהייתה שאיפת כול אדם פרטי לתרום את חלקו לטובת החברה כולה, כדי ליצור חברה אנושית יעילה, בה כול אחד מבצע את הנדרש ממנו לטובת האנושות. אך למרות הארגון והתיאום המופלאים שלה, המערכת שבנתה הציוויליזציה שלנו, מושחתת עד היסוד, והבעיה היא אחת – האינטרס של האדם הפרטי אינו תרומה למערכת, האדם הפרטי אינו מעוניין בשירות החברה, הוא אינו מעוניין בשימון גלגלי השיניים של המכונה האנושית, הוא מעוניין בריפוד הכיס הפרטי שלו, הוא מעוניין בשירות עצמו. ומכאן נוצרים ניגודי אינטרסים, בין האדם למערכת… בין פרט אחד במערכת למשנהו… האדם הפרטי תמיד יהיה מעוניין בטובת עצמו, הוא לא יקריב את טובתו בעבור שום דבר שבעולם. גם אם זה אומר לפגוע באדם אחר, ובכך למנוע את שירותיו, ובעצם, לפגוע במערכת כולה… גם אם זה אומר שיאלץ להשבית את כול נתבי הסחר היוצאים מסין, כול עוד הדבר משרת אותו – הוא יעשה זאת.
אז במקום חברה גלובאלית ומאורגנת המשרתת את פרטיה, קיבלנו קבוצת פרטים, שכול אחד מהם מנסה לשרת את עצמו, בין היתר בכך שלוקח חלק בשירות החברה. וזו בעצם האירוניה שבדבר, האדם הפרטי אינו מבין שחברה מאוחדת תשרת את צרכיו באופן מוצלח בהרבה מהשירות אותו הוא מעניק לעצמו. במקום לבנות חברה מושלמת שתשרת אותו, מעדיף האדם הפרטי לשרת את עצמו, ובכך בעצם להשמיד את האפשרות לחברה מאוחדת. ותוכלו לנסות להצדיק את המצב ולטעון שזהו קפיטליזם, או איזשהו סוג של דרוויניזם חברתי, בו רק החזק שורד, אבל האמת היא שזהו פשוט הטבע האנושי, לדאוג כול אדם לעצמו, להיות אנוכי.
תחשבו כמה נפלא היה העולם שלנו עם כול אחד היה רק תורם את חלקו, ומתעלם מהאינטרסים האגואיסטיים שלו… כמה הייתם נהנים לחיות בעולם שכזה… אבל אתם לא תעשו כלום בשביל להביא את המציאות הזאת לעולם, נכון? והסיבה לכך היא שאתם אנוכיים, שאתם אנושיים. בגללכם אני שונא את העולם, בגלל אותם היצורים האנוכיים שאתם.
אם רק אזכיר בפניכם את המילה 'קומוניזם' אתם תירתעו, אתם תזכרו בכול מה שלימדו אתכם בבית הספר בעל הערכים הקפיטליסטיים בו למדתם. תזכרו בכול הזוועות שעוללו המשטרים הקומוניסטיים למיניהם, תחשבו על כול האנשים האומללים שהקומוניזם הותיר ללא הון ולפעמים אף ללא בנים, אבות, או אחים שנהרגו על ידי המשטר. אך האם פעם חשבתם על האידאולוגיה הקומוניסטית? על השינוי שקארל מארקס ניסה לחולל בעולם? הקומוניזם בבסיסו, שואף למיסוד חברה סוציאליסטית, חברה בה ניתן דגש על הכלל ולא על הפרט (כמו שניתן בחברה הקפיטליסטית בה אנו חיים כיום.) הקומוניזם שואף לממש את החזון של חברה מאוחדת, עליו דיברתי בכמה השורות הקודמות. אך לא אאריך עוד בפרטים, רק אומר שהקומוניזם נכשל ברוב המקומות בהם יושם ויכשל בעתיד עד שיעלם כליל (או כך לפחות לפי דעתי, או לפי איך שהמגמה נראית…) והסיבה לכך היא, שהאנשים שחיים תחת המשטר הקומוניסטי תמיד ניסו ותמיד ינסו לנצל את המצב לטובת עצמם. ומאותה הסיבה, ישלוט הקפיטליזם, כיוון שהוא שם דגש על זכויות הפרט ומתעלם לגמרי מעניין אחדות החברה, כיוון שהוא מתאים לחברה אנוכית. אפשר אפילו לומר שהקפיטליזם דוגל בניגודי האינטרסים שהוא יוצר. הקפיטליזם דוגל בהענקת זכות לכול אדם לשרת את האינטרסים הפרטיים שלו, ובכך הוא מעודד ניגודי אינטרסים בין פרטים אנושיים ואף בין הפרטים לחברה. ולכן הוא מושלם עבור החברה שלנו, אף אחד לא יתנגד לו, פשוט כי הוא מאפשר לכול אחד לעשות כרצונו, גם אם זה אומר להתעלם מהצרכים של הכלל.
אז זו הסיבה בגללה אני שונא את העולם בו אנו חיים כיום – האנשים, הם אנוכיים, הם אינם מתאימים להקמת חברה מאוחדת. ואני לא מאשים אותם, כי הם אנוכיים מטבעם ואין דבר שנוכל לעשות בנדון. אבל תיקחו למשל את הגלובליזציה, היית חושב שהיא תבוא ביחד עם ערכים שמתאימים לה, ערכים כמו סוציאליזם ושאיפה לאחדות אינטרסים ברמה גלובאלית. אך אנחנו האנשים הרסנו את כול זה. יכולנו ליצור חברה מושלמת הדוגלת בסוציאליזם ובמתן השירות היעיל והמיטבי ביותר עבור הכלל. אך במקום זאת ניאלץ להתפשר על חברה אנוכית, בה כול אחד מנסה לעשות את דרכו למעלה לבד. יכולנו ליצור חברה מאוחדת, אך כעת לא נותר לנו אלא להסתפק בקבוצת פרטים שמנסים לשרת כול אחד את עצמו.
אני שונא את העולם בו אנו חיים כיום, בגלל הפוטנציאל האדיר שיש לחברה שלנו, ובגלל היכולת הבלתי תיאמן שלנו, כבני אדם, להשמיד כול דבר בעל ערך, באופן שיותיר ממנו רק חיקוי עלוב למה שיכל להיות החזון המושלם.


תגובות (7)

צודק..
שבת שלום

11/10/2013 05:42

מבינה אבל לא מזדהה

13/10/2013 03:23

למה לא מזדהה?

13/10/2013 18:05

אני דארוויניסטית

14/10/2013 12:43

ואני מניח שעובדת היותך דאררוויניסטית מסבירה את חוסר הזדהותך עם תוכן הסיפור… ובכן, הנחה זו מבוססת כמובן, אך ורק על הקשרם של הדברים ולא מהבנת תשובתך, למקרה שתהית…

14/10/2013 13:39

ככה,
. ״גם אם זה אומר שיאלץ להשבית את כול נתבי הסחר היוצאים מסין, כול עוד הדבר משרת אותו – הוא יעשה זאת. ״- האם אתה היית מוכן למות כדי שנתיבי הסחר של סין יהיו פתוחים? (אני מצטערת על האכזריות, זה כדי להמחיש נקודה) האם החיים שלך כל כך חסרי ערך כדי שתהיה מוכן להקריב אותם לסחר מסין?
״למערכת הזאת, שנקראת האנושות, ישנם פגמים. אותם אני שונא, בגללם אני מתעב את העולם המודרני כפי שהוא.״ אתה רציני? בתור יצורים שנתנה להם תודעה ויכולת לבחור הטוב או ברע, יש לנו את הזכות, לבחור ברע, אתה לא יכול לצפות מיצורים מסויימים, שנותנים להם לבחור בין שני דברים שיבחרו רק באחד,
חלק מהקיום שלנו הוא שאיפה לבחור רק בטוב, שאיפה לוותר על הרע, אבל זה רק שאיפה!
העולם הוא לא מכונה! לחלקים במכונה אין זכות בחירה אישית אם לעבוד או לא, ולכן אתה לא יכולה להתלונן על כך ש׳המכונה לא עובד טוב׳, ברור שהיא לא עובדת טוב! הדימוי מלכתחילה לא טוב!
להתראות(:

04/11/2013 22:16

את יודעת כמה נזק יגרם אם יושבתו נתיבי הסחר של סין? זה עלול להסתכם באבדות בנפש… ואני לא מגזים, הכול היום Made in china, כול העולם תלוי ביבוא מסין באופן נואש, אז בעולם מתוקן, בו השיקול של כול טדם פרטי הוא טובת האנושות כולה ולא רק טובת עצמו, הייתי מצפה מכול אדם יחיד להקריב את חייו כדי להשאיר את נתיבי היבוא מסין פתוחים (אלא אם כן חייו חשובים יותר עבור האנושות כולה).
יש לנו "זכות" לבחור ברע?! קביעה זו סוטרת את עקרונות הזכות לחיים וביטחון, כי את בעצם טוענת שזכותנו להזיק לאחר. "כול אדם חופשי לעשות ככול שברצונו, לבד מפגיעה באחר." פעם שמעתי איפשהו את המשפט הזה.
ועניין הבחירה הוא בדיוק מה שמפריע לי. כשנותנים ליצורים כה אנוכיים כבני האדם את האפשרות לבחור ברע ועוד להרוויח מכך, אפשר לצפות בביטחון לקריסת החברה ולשחיקת המוסר עד לכדי אבק הנידף ברוח.
ההתנהגות האנושית היא טיפשית ולא מוסרית. אם היינו מתנהגים כמו "חלקים במכונה" (כמו שאת הועלת להגדיר) היה הדבר משרת את האינטרסים שלנו בצורה היעילה ביותר ולכן אנו טיפשים כשאנו בוחרים לשרת את עצמנו לבד, במקום לשרת את המערכת בציפיה לתגמול. אנו גם בוגדים בשאר בני מיננו כשאנו משרתים רק את עצמנו ולכן אנו לא מוסריים.
אבל בשורה התחתונה, הטבע האנושי הוא אנוכי, כבר אמרתי את זה בסיפור, אנחנו לא מכונות, כמו שאת אמרת, אנחנו רק אנשים אנוגיים והרסניים.

04/11/2013 23:07
8 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך