לימוד תורה

urila 15/07/2023 153 צפיות אין תגובות

הייתה תקופה שבה גרתי בירושלים ועבדתי בעיר בשפלה. כמה כמוני היינו נוסעים ביחד ברכב של אחד מאתנו, וכל יום הנהג התחלף. לפעמים הצטרפו אלינו נוסעים טרמפיסטים מישיבה סמוכה למקום העבודה. איך להתחשבן על ההוצאות? במקום לעקוב אחרי מספר הפעמים שכל אחד נוהג, הוחלט שבכל פעם הנוסעים ישלמו לנהג התורן, ובכך ההתחשבנות תסתדר באופן אוטומטי. כאן יש בעיה. נהיגה בתשלום אינה מכוסה על ידי הביטוח ולכן אסורה. אבל אל דאגה, יש פתרון. במשך כל הנהיגה אין תשלום ורק עם סיומה הנוסעים מוסרים לנהג את הוצאות הנסיעה.

בהרבה נסיעות, בעיקר כאשר היו נוסעים מהישיבה, היה מתפתח דיון בדף היומי, שכן אין לבטל אף רגע שבו אפשר ללמוד תורה. וכך זכיתי ללמוד מספר פרקים.

הנושא באותו יום היה הלכות אישה סוטה. אישה סוטה היא אישה ששוכבת עם גבר שאינו בעלה. על פי דין תורה, עונשה הוא מוות בסקילה. אבל כאן יש בעיה. זאת אומרת, אם היא מודה אז אין בעיה, סוקלים אותה וגמרנו. אבל אם אינה מודה איך נדע אם היא אשמה או חפה מפשע? שוב, על פי דין תורה, משקים אותה ברעל. אם היא אשמה אז היא תמות, ואם היא חפה מפשע אז אלוהים יציל אותה.

כאן מתחיל דיון מקיף ומעמיק, שנמשך כמה דורות עם דעות לכאן ולכאן, אם באמת משקים אותה ברעל, או משקים אותה במים רגילים ורק אומרים לה שמשקים אותה ברעל בשביל שתפחד ותתוודה. עד שבסוף קם אחד הרבנים וקבע שאין דבר כזה שמשקים אישה ברעל, זה הכול הבל.

אני הקטן חשבתי שאם אלוהים יכול להציל אישה חפה מפשע שהשקו אותה ברעל, אז בוודאי שהוא יכול להעניש אישה אשמה, אם הוא רוצה, ובני אדם לא צריכים להתערב ולעשות את העבודה של אלוהים. אבל אני לא תלמיד חכם ולכן לא אמרתי כלום.

בשלב הזה הגענו לסיבוב אחרון לפני העלייה לירושלים. נושא הדיון המקורי קצת נשכח ועבר ל-"למה לאישה אסור ללמוד תורה" ללמד תורה לאישה זה ללמד דברי תפלות.

למה כך? אם היא תלמד תורה אז היא תדע שעובדים עליה ומשקים אותה במים פשוטים ולא ברעל. וכך תבגוד בבעלה.

עוד סיפורים: https://www.tale.co.il/author/urila


תגובות (0)

הוספת תגובה - היה הראשון להגיב!
התחבר עכשיו בכדי להוסיף תגובה
3 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך