על שמש, ירח וכוכבים.

ליאנה21 01/01/2016 1689 צפיות 4 תגובות

השמש עולה, ואומרת שלום לירח, נפגשים הם השניים לדקות ספורות, וכבר אין כוכבים בשמיים. עולה היא בלהבות על מעללי העם, וגם ממרחק כה רב- היא מרגישה את כל השנאה, וכל שניה שעוברת, כל דקה וכל שעה, מתרחקת ומתרחקת היא, הרחק מהאדם הנורא.
ואחרי יום קשה, בו הייתה צריכה להאיר עולם כה חשוך, פוגשת היא דקות ספורות שוב את הירח, קנאה צפה בה כלפי אותו הכוכב הגדול והשומם. לא פעם תהתה, מה קורה בלילות?
האם בלילות השנאה פוחתת? האם האנשים מביטים לירח באהבה, וחוגגים בשמחה?
אך זאת מעולם לא תדע. תפקידה להעיר את כל אלה- הרעים והטובים, שמבלים זמנם בשינה עמוקה. ורק אז מרגישה היא שמש את הבדידות הקרה.
סביבה הכוכבים אינם חגים, כמו שסביב הירח. אולי זה בגלל מה שהיא עושה? הרי אם לא הייתה מאירה על העולם, האדם לא היה מתעורר. רצח, דם, ואכזריות הייתה ממשיכה לישון ורק היא והירח היו שחים על הא ועל דא.
בזמן שהייתה מביטה על כוכבים אחרים; מאדים וצדק, הייתה משוחחת עם כדור הארץ המסכן, סביב סובב הוא, ללא נחת, כבר בחילה הייתה לו מכל הסיבובים, קשה היה לו, להחזיק כאלה יצורים- בעוד במרס היצורים חגים ומתקנים, ובצדק, היצורים אוהבים ונחמדים, את כדור הארץ, היו הורסים. אך שמש אהבה להאיר על אותו הכדור. כי בכל זמן שהביטה על דרכי מעשיהם של האנשים המושחתים, כל בוקר הייתה מעירה על ניסים שנולדים, על אנשים חביבים, על הייצרים המשונים שהאדם יצר. רגשות מוזרים שפיתחו הם האנשים – אהבה וגאווה, היה בהם מעין הטוהר. אמנם בכוכבים שסביבה היו מתקנים, אך בכדור הארץ היו הם יוצרים.
ואז היא הייתה יודעת, שיש עוד צד לכל הכדורים.
ואז הירח היה מגיע, ושואל לשלומה, סביבו כוכבים יפיפים, מחייכים באהבה, רבות הייתה שואלת אותו, על מראה הכוכבים, האם האנשים, בלילה אותם רואים?
הירח רק היה מהנהן בנימוס ולוחש בנימה ידידותית, "הכוכבים מסתכלים, ובתוכם היצורים האחרים, אך אינני יודע אם האנשים רואים אותם חזרה." אמר בתמיהה
"זמן ללכת," לחשה השמש, ונעלמה. הירח עלה והכוכבים? הכוכבים היו ממשיכים להסתכל, בתקווה שמישהו מחזיר בהם מבט בכמיהה.


תגובות (4)

היי ליאנה! קטע נחמד מאד. (אני מקווה שבנוסף למחמאות את מעוניינת גם בביקורת, אם כן, המשיכי לקרוא…)
ראשית, הכתיבה הייתה טובה ומהנה לקריאה. אבל מנגד, מה שמעט הקשה על הקריאה הוא מעט בעיות בפיסוק שמצאתי וקטעו את רצף הקריאה שלי. לדוגמא:
"בו הייתה צריכה להאיר עולם כה- חשוך," המקף ( – ) מיותר.
"בזמן שהייתה מבטיה על כוכבים אחרים- מאדים וצדק," זו לא טעות חמורה משהו, אבל להבא כאשר תרצי לפרט, ממליצה להשתמש ב ; או : .
"הירח עלה[.] והכוכבים?" חסרה נקודה. (ראי סוגריים.) אני חושבת שגם פסיק יתאים פה, משאירה לשיקולך.
"מה את חושבת? שאל בתמיהה[.]" שוב נקודה חסרה.
בנוסף, הדיאלוג בין השמש לירח היה לי תחילה מעט מבולבל בקריאה. אני חושבת שהוספת סימן ציטוט ( " ) יתרום להבנה מיטבית. (אף על פי שאת בהחלט יכולה לנהל דיאלוג ללא ציטוט בסיפור, אך אני בדעתי האישית חושבת שזה פחות נוח לקריאה.)
זה לגבי הדברים הטכניים. עכשיו לגבי התוכן…
כמו שציינתי, הכתיבה שלך מקסימה. באמת. אבל אני חושבת שבסיפור צריך לתת לקורא להגיע להבנה לבד. ואני מרגישה שפה זה לא ממש קרה. הרגשתי שהכתבת לי לאן הסיפור הולך ומה המשמעות שלו במקום שאני אפרשן ואנסה להגיע למשמעות הקטע בעצמי. מה גם, שאני עדיין מתקשה להבין מה כוונתך בקטע הזה. האם יש משמעות העומדת מאחוריו או שהוא פשוט חסר פואנטה? אשמח להסבר, אם תוכלי(:
בכל מקרה, זאת דעתי על הקטע. סליחה אם הביקורת קשה מידי, את יודעת שאני בשום פנים לא אעשה זאת כדי לפגוע בך אלא רק כדי לעזור לך. (:
דירגתי 5 כדי לדרבן אותך!

01/01/2016 22:18

    היי אורורה, סליחה על התגובה באיחור :)
    דבר ראשון כמובן שאני שמחה לקבל ביקורת ואגש המיידית לתקן את הקטע (שנכתב בחיפזון של רעיון שעלה באוויר, וכנראה בגלל זה כל כך שגוי) אני מאוד שמחה שהקטע בילבו אותך, כי זאת הכוונה שלו. אם זאת מצד אחד כתבת שהובלתי את הסיפור אך מצד שני לא הבנת את הסיפור. אשכתב אותו עכשיו ואנסה להוסיף מעט יותר מסתורין. הקטע נכתב לאחר הפיגוע בתל אביב ורציחתם של שני ישראלים בידי מפגע ערבי. אז אני חושבת שיש מן הביקורת ו בנוסף, באופן חשאי, ניסיתי להעלות גם את הסוגיה של חיים מחוץ לכדור הארץ…
    תודה רבה על הביקורת הבונה!

    11/01/2016 23:02

    *בילבל אותך (האם התיקון האוטומטי שלי באמת חשב שאני מתכוונת לבילבו מ'ההוביט'?
    *במיידית

    11/01/2016 23:07

*מאירה* על העולם
*הכוכבים *המשיכו* להסתכל (את עברת מזמן עבר לעתיד.)
אני פשוט אדלג על החלק של ההערות, כי אורורה הועילה בטובה לכתוב את כל מה ששמתי לב אליו ויותר.
אז… אהבתי את הקטע. הרעיון מקסים והכתיבה גם כן, מהסוג שאפשר להקריא לילדים לפני השינה. אולי באמת קצת קשה להבין את הכוונה של זה, אבל בכל זאת.
קטניס אוורדין, סוף.

02/01/2016 08:41
3 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך