פסיכולוגיה הפוכה

dani9196 16/09/2013 1012 צפיות 5 תגובות

תמיד כעסת עלי. כעסת על כך שלווריק, אחי הגדול, אני מקשיב בכול מה שהוא מבקש, אך לך, שמוליק, אחי הקטן אינני מקשיב בדבר. אמרת שזה לא פייר שאני מציית לו רק כי הוא אחי הגדול, בעוד אתה יוצא מקופח כקטן שבמשפחה. כעסת, אמרת שכולם שונאים אותך, ורק את ווריק אוהבים. אז יום אחד החלטתי שאספר לך את האמת, שאסביר לך למה באמת אני מקשיב רק לווריק. שאלתי אותך אם אתה רוצה לשמוע את הסיבה בגללה אני מקשיב לו, ואתה רק ענית בכעס שאתה כבר יודע שהסיבה היא שהוא האח הגדול ואותו כולם אוהבים. התעלמתי מהצהרתך זו וסיפרתי לך את האמת בכול זאת. "הסיבה שאני מקשיב לווריק בכזה להט היא…" אמרתי, "שהוא יודע לעשות שימוש נכון בפסיכולוגיה הפוכה." לא הבנת, אך זה הפנה אליי את תשומת לבך, כעת הקשבת לי בקוצר רוח כדי שאסביר לך איך גם אתה תוכל לנצל את הפסיכולוגיה ההפוכה הזאת, שתגרום לכולם להקשיב לך. הסברתי לך שכשאדם פונה אלי ומבקש ממני שאעשה עבורו דבר מה, בטענה שאני חייב לו, אני בוחן את הדברים ומגיע למסקנה שאיני חייב לו כלום ולכן לא אעשה כדבריו. "לעומת זאת," אמרתי, "כשאדם פונה אלי ומציג את עצמו כאדם שאיני חייב לו דבר, ומבקש שאעשה כדבריו בתור טובה בלבד, אזי אני מרגיש מחויב לעשות כדבריו. הרי לא יהיה נזק בכך שאעזור לו, ואם אסרב, ארגיש שאני אדם רע שמסרב לעזור לאדם נזקק. וזה מה שווריק עושה, הוא גורם לי להרגיש מחויב כלפיו בכך שמציג את עצמו כאדם שאיני חייב לו דבר, בעוד שאתה עושה את ההפך, אתה מציג את עצמך כאחד שכולם חייבים לו ולכן אף אחד לו מרגיש מחויב כלפייך."
ביום שלמחרת פנית אלי וביקשת דבר מה, השתדלת לבקש בלשון מנומסת, שלא כדרכך, ניסית להתנהג כמבקש טובה. סירבתי, "לא אעשה כדבריך!" אמרתי. מיד התרגזת, "הפסיכולוגיה ההפוכה שלך היא סתם שטויות!" אמרת. התרעמת על כך שאיני מקשיב לך, "אתה סתם לא מקשיב לי! אתה שונא אותי! למה כול כך קשה לך לעשות כדברי?! מה הבעיה שלך?" לא הפסקת להתרעם ולקטר.
"שכחתי להגיד לך עוד משהו." אמרתי, "זה לא מספיק רק להתנהג כאילו שלא מגיע לך כלום, אתה צריך להרגיש שבאמת לא מגיע לך כלום."


תגובות (5)

איזה כיף להתעורר ולגלות שהעלת סיפור נוסף.
הכתיבה פה מדהימה -כרגיל- והרעיון יפה, אף פעם לא חשבתי להשתמש בפסיכולוגיה הפוכה, זה באמת כמו בסיפורך או שאתה רק העלת השערה שנמצאת בראשך לגביי פסיכולוגיה הפוכה?

16/09/2013 20:20

פסיכולוגיה הפוכה מבוססת על ההנחה שהאדם יתנגד למצב שאדם אחר מציב בפניו ויעשה את ההפך מהמצופה או הנדרש (זה בקיצור, פחות או יותר…) כשהאדם השני אומר לו: "אתה חייב לעזור לי!" אז האדם הראשון יגיב ויאמר שהוא לא חייב, וכן להפך. הדרך שהצגתי בסיפור היא רק דרך אחת להשתמש בפסיכולוגיה הפוכה. ישנן דרכים מוכרות יותר, כמו למשל לגרום לאדם לחשוב שיש ביניכם ניגוד אינטרסים ולחשוב שמה שאת רוצה יזיק לו (כך בעצם את נותנת לו תמריץ לפעול בדרך שהוא חושב שהיא ההפך ממה שאת רוצה). עכשיו כול מה שנשאר לך הוא להציג בפניו את מה שאת רוצה שהוא יעשה כמה שאת לא רוצה שהוא יעשה, וכך הוא יעשה את מה שאת רוצה במחשבה שהוא עושה את ההפך. למשל, אם את אוהבת קורנפלקס שוקולד, אז תגידי לו: "אני שונאת קורנפלקס שוקולד!" וזה מה שהוא יקנה לך (בתנאי שגרמת למצב להיראות כאילו יש ביניכם ניגוד אינטרסים, כלומר, שהוא חושב שהקורנפלקס שרע בשבילך הוא טוב בשבילו. לדוגמא: אם אכלת לו את כול הקורנפלקס בפעם שעברה, עכשיו הוא ירצה לקנות קורנפלקס כזה שלא תגעי בו, קורנפלקס שאת שונאת, כדי שיישאר לו קורנפלקס לעצמו. ) אז כן, זה פחות או יותר כמו בסיפור… חפרתי :)

16/09/2013 20:49

תודה על ההסבר ולא חפרת, אם אתה רוצה לראות חפירה אמיתית אתה צריך לראות אותי בכיפור. מסכנה חברה שלי עשיתי לה כאב ראש.

16/09/2013 20:56

כמו "אל תחשוב על פיל" (סוג של..)
אני מכירה את הסוג הזה (שהצגת) של פסיכולוגיה הפוכה ולדעתי זה אכן עובד (או שזו רק אני שנחמדה מידי כשמבקשים משו…)
סיפור טוב

16/09/2013 22:30

*על

16/09/2013 22:32
3 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך