luve books
עבודה שנהפכה לסיפור.
:)

ראיון עם…גלילאו גליליי.

luve books 23/02/2013 5441 צפיות אין תגובות
עבודה שנהפכה לסיפור.
:)

ראיון בכתב העת המדעי "מדע ותגליות" עם גלילאו גליליי.

מראיינת:"שלום לך,גלילאו,מה שלומך?"
גלילאו גליליי:"כמו שאתם אומרים,הכל סבבה."
מראיינת :"אני שמחה,היום בכתב העת המדעי,נדון איתך על תגליותיך המרתקות,ועל תגובת הכנסייה להם.אנו,מערכת העיתון,ואני מקווים שתהנה מן הראיון."
גלילאו גליליי:"תודה.
הכנסייה אכן עשתה טעויות רבות,ואני שמח על כך שהאפיפיור,יוחנן פאולוס השני טיהר את שמי(בשנת 1992).
על מה תרצי לדון קודם?"
מראיינת:"הנושא הראשון שלי הוא:
על הטלסקופ,תגליותיך ולימודיך.
שאלתי הראשונה היא :
האם פיתוחו של הטלסקופ היה קשה?"
גלילאו גליליי:"טוב,תראי…פיתוח כל מכשיר,הוא אכן קשה.
קודם כל,העיבוד העצמי של העדשות לא היה קל.וגם,שלל הניסויים והפיתוחים בכדי להפחית את האפקטים מהאור("קרני האור האלכסוניות"),עבודה קשה במיוחד,אך המאמץ השתלם.
מראיינת:"האם תוכל להזכיר לנו,מה גילית בעקבות הטלסקופ?"
גלילאו גליליי:"בסדר,התגליות שלי הן:
1. פני הירח אינם חלקים-גיליתי שעל פני הירח קיימים הרים ומכתשים.
2.ירחי צדק-גיליתי ארבעה ירחים המלווים את צדק)עד כה,התגלו 63 ירחים).
3.מופעי נוגה-גיליתי שלנוגה מופעים דומים למופעי הירח,והוא סובב סביב השמש.
4.כתמים על פני השמש-גיליתי כתמים על פני השמש.
בניגוד לסברה המקובלת עד אז.
מראיינת:"כל הכבוד לך,שהעזת להעז,וזה בטח גם נורא מעצבן,כשלא ממש מאמינים לך."
גלילאו גליליי:"כן,זה באמת מעצבן.אחרי שכל כל-כך התאמצתי והשקעתי.
וחוץ מזה,תודה.
בנוסף,ערכתי מחקרים על התנועה,הוכחתי כי גופים בעלי משקל שונה,נופלים במהירות זהה,וניסחתי את חוק הנפילה,חוק העוסק בנפילת גופים,וטוען כי המרחק שעובר גוף נופל עומד ביחס ישר לריבוע זמן נפילתו."
מראיינת:"שכחתי לציין,תרמת מספר המצאות ופיתוחים,כגון,המדחום."
גלילאו גליליי:"אל תדאגי,לא שכחתי את העובדה הזו.אני לא עד כדי-כך זקן,רק בן 447 שנים."
מראיינת:"הצחקת אותי.לפי מה שקראתי וידיעותיי,לא כולם קיבלו בעין יפה את
שאלה אחרונה בנושא,בעניין לימודיך.האם לימודיך השפיעו על מחקריך?"
גלילאו גליליי:"שאלה קשה,אני מניח שכן.ראשית כל,למדתי רפואה באוניברסיטת פיזה,אחר-כך,פרשתי והתחלתי ללמוד וללמד מתמטיקה.
כתב היד הראשון(הידוע),נכתב לאחר שעזבתי את אוניברסיטת פיזה.
וכשהתחלתי ללמד באוניברסיטת פאדובה,לימדתי שם שמונה-עשרה שנה.גיליתי תגליות משמעותיות,בתורת התנועה,בפיתוח הטלסקופ ועוד…"
מראיינת:תודה על תשובותיך,ועכשיו,הבה נעבור לנושא הבא.כפי שידוע לך,הכנסייה התנגדה לרעיונותיך.שאלתי היא,איך התחיל הסכסוך עם הכנסייה?"
גלילאו גליליי:"תראי,בהתחלה זה היה עוד בסדר.הכנסייה גילתה כלפי,לרוב,יחס סובלני לעבודותיי,והיו לי חברים מבכירי הכנסייה.אחר-כך,הכל רק הלך מדחי אל דחי.
זה התחיל עם נאומו של תומס קצ'יני,כומר צעיר אשר נשא דרשה בגנות המתמטיקאים ובינהם אני.בעקבות זה,החלו לחקור את כתביי.אך למזלי,הפרשה נסגרה במהירות,מפאת חוסר ראיות(נמצאו משפטים מועטים שלא תואמים את דעת הכנסייה).
בסוף שנת 1615,טענתי בזכות תורתו של קופרניקוס.מאוחר יותר,נקבע שאסור לי להחזיק,להגן וללמד את תורתו.
ב-1623 התמנה מפאו ברבריני,חברי הטוב,לאפיפיור אורבן ה-8 והוזמנתי לשיחות רבות עמו ואף הותר לי לפרסם את תאוריית הגאות והשפל בספר "דיאלוג על שתי שיטות העולם הגדולות".
כתיבתו ערכה שש שנים,וכשגמרתי לכתוב את ספרי,זמן קצר לאחר הוצאתו לאור,הכנסייה החרימה אותו.והאפיפיור אף אמר,שדמות הכנסייה מוצגת בצורה נלעגת.
הספר נכתב בצורת דיאלוג בין מורה לתלמידו,דמויות המייצגות את הכנסייה וגלילאו,אשר ניסו לזכות בתמיכה של דמות שלישית נייטרלית.הנושאים בהם דן הספר:הבחנה בין האסטרונומיה הישנה לחדשה,תנועת כדור הארץ ותופעות הקשורות בתנועה זו ובגאות ובשפל.
לאחר מכן,ב-1632 נקראתי למשפט ברומא,ומפאת בריאותי,הגעתי בשנת 1663,ובשנה זו החל המשפט.
הודתי באשמה,ונגזר עליי מאסר בית ללא הגבלה.ולמרות זאת אמרתי,"ואף על פי כן,נוע תנוע."
חזרתי לביתי בסוף שנת 1633,שם גרתי עד סוף חיי,תחת השגחה של קציני האיקוויזיציה.
מראיינת:סיפור עצוב,נשמע שנעשה לך עוול.
אתה יודע,עבודתך ממשיכה להשפיע עלינו עד עצם היום הזה.
לדעתי,הם היו צריכים לתת לך הזדמנות."
גלילאו גליליי:"כן,אך,אז זו הייתה תקופה אחרת,זמנים אחרים.
לפחות היום,אני יכול להתנחם בכך,שלכל בני האדם נותנים לבטא את דעתם."
מראיינת:"אכן,כן,אך עדיין יש מדינות,שבהן עדיין לא נותנים לאדם חופש ביטוי.
יש לי רק כמה שאלות,בעניין משפחתך."
גלילאו גליליי:"זה כתב עת מדעי,למיטב ידיעתי.לא מגזין רכילות מטופש,אין צורך להתעניין במשפחתי."
מראיינת:"סליחה אם פגעתי.רק רציתי לדעת קצת יותר.
לא אשאל.
בכל מקרה,רק רציתי להגיד,תודה לך על הראיון המהנה,תודה מקרב לב.
להתראות…
גליאו גליליי:"נהניתי מן הריאיון.תודה."
מראיינת:"אני שמחה שנהנית ממנו.בכל מקרה,להתראות לך גלילאו(מקווה שמותר לי לקרוא לך ככה),איש אשכולות.
גלילאו גליליי:"להתראות לך."

מקווה שנהנתם והחכמתם!


תגובות (0)

הוספת תגובה - היה הראשון להגיב!
התחבר עכשיו בכדי להוסיף תגובה
6 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך