Estonian
אז עכשיו דיברנו על הסיומת "פיל" ועל הפחדים. בחלק הבא של היוונית, נדבר על הסיומת "מניה" ועל "לוגיה" ואפילו על המילה "דורון", ובעתיד, גם על המילים היפוקמפוס והיפודרום, פלינדרום וגם על הסיומת "ספירה" כמו אטמוספירה או המיספירה.

רגע קטן של עברית – מילים שאולות מיוונית חלק ג'

Estonian 01/05/2012 977 צפיות 3 תגובות
אז עכשיו דיברנו על הסיומת "פיל" ועל הפחדים. בחלק הבא של היוונית, נדבר על הסיומת "מניה" ועל "לוגיה" ואפילו על המילה "דורון", ובעתיד, גם על המילים היפוקמפוס והיפודרום, פלינדרום וגם על הסיומת "ספירה" כמו אטמוספירה או המיספירה.

מכירים את המילים:
פדופיל, זיאופיל, נקרופיל, פילוסופיה.
אז חלק מהמילים הן מילים שליליות, ולכן לא אומר את פירושן, אך המילה פיל בבסיסה פירושה "אהבה".
ביוונית מודרנית, הפועל "לאהוב" הוא: agapaos, והוא מזכיר במקצת את "פיליוס" העתיקה.
אז אם "פיל" זה אוהב, מה זה השאר?
פדיוס = ילד
זיאוס = בעל חיים
נקרוס = גופה
סופוס = חכמה.

מהמילה "זיאוס" נגזרת המילה "זיאולוגיה" – חקר בעלי החיים.

עוד סיומת ידועה היא "פוביה".
טטופוביה, ארכאנופוביה, אקרופוביה, תיאופוביה, מיזופוביה, המטופוביה, נקרופוביה, נומרופוביה.
כמובן, שיש עוד רבים, אך אלו יספיקו.
טטופוביה = פחד מלהיקבר בחיים.
ארכאנופוביה = פחד מעכבישים.
אקרופוביה = פחד גבהים.
תיאופוביה = פחד מהאל.
מיזופוביה = פחד ממשחטים מלוכלכים והעברת רוק.
המטופוביה = פחד מדם.
נקרופוביה = פחד מגופות.
נומרופוביה = פחד ממספרים.
אם כך, פוביה היא פחד.
המילה "פוביה" מגיעה משמו של האל "פובוס" שהיה אל הפחד, ובנו של מארס, ואחיו של דימוס – טרור.

אם כך, מהם השאר?
טטופוס = קבירה
ארכאנו = עכביש (מהסיפור על ארכאנה ואתנה. אתנה, אלת החכמה, התחרתה נגד ארכאנה באריגה. ארכאנה טוותה תמונה של האלים ברגעים מביכים, ואתה הכתה אותה ברגשות אשמה, וארכאנה תלתה את עצמה. אתנה הפכה אותה לעכביש, ומכאן מגיע השם "ארכאנו")
אקרוס = גבוה (אקרופוליס = העיר הגבוהה. פוליס = עיר.)
תיאו = אל.
מיזוס = לכלוך.
המוס = דם.
נקרוס = גופה
ונומרוס = מספר. (נומרולוגיה = תורת המספרים.)

כל אלו שנגמרות בפוביה, מאויתות באנגלית בסיומת Phoby, כיוון שבתעתיק יוונית לאנגלית אין f לעולם, וזהו חוק שהזכרתי כבר בחלק הראשון של מילים שאולות מיוונית.


תגובות (3)

n

וואוו……ואומרים שעברית שפה קשה……

01/05/2012 10:51

נפלא כל הכבוד לך אור ♥

02/05/2012 04:09

היי! חחח למדתי על פוביות בכיתה…
נחמד לדעת שהמילה הזאת בעצם באה מיוונית…
מגניב!
מחכה להמשך:)

02/05/2012 06:48
3 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך