זהו הפרק האחת-עשרה מתוך הספר "אלים רדומים" מאת ולדימיר פיאצקי, בתרגום לעברית מאת חנן פיאצקי, בעריכתה של סמדר פיאצקי. ספר זה מוקדש ברובו לסוגיות בתהליך ההזדקנות בראי הדהרמה הבודהיסטית. למידע נוסף וליצירת קשר עמנו: http://www.three-vajras.com/he/ https://www.facebook.com/mudrayoga.israel

אלים רדומים, פרק 11: הבודהה של הרפואה

27/03/2023 87 צפיות אין תגובות
זהו הפרק האחת-עשרה מתוך הספר "אלים רדומים" מאת ולדימיר פיאצקי, בתרגום לעברית מאת חנן פיאצקי, בעריכתה של סמדר פיאצקי. ספר זה מוקדש ברובו לסוגיות בתהליך ההזדקנות בראי הדהרמה הבודהיסטית. למידע נוסף וליצירת קשר עמנו: http://www.three-vajras.com/he/ https://www.facebook.com/mudrayoga.israel

תקשורת ומגע עם אנשים חולים וחסרי אונים מעיקים על תודעה לא מאומנת. תודעה רגילה נקשרת לתחושות נעימות ונרתעת ממגע עם תחושות לא נעימות, ולכן היא חרדתית ופגיעה. כדי לא לפחד ממגע עם אנשים סובלים נחוץ חינוך מיוחד של האופי. אני מחשיב את התקשורת עם אלים – התכונות הנעלות של התודעה – לשיטת חינוך עילאית. כאשר המתרגלים למדים תכונות אלו, הם חשים בטוחים והופכים להיות עדינים וסבלניים בעת תקשורת עם אנשים השקועים בסבל. אחת הצורות הנוחות ביותר של ויזואליזציה עבור אנשים המטפלים בחולים היא דִּמְיוּן התודעה בדמות הבודהה של הרפואה, שמסוגל להפחית את סבל הגוף והחושים, ולהעניק ליצורים המתייסרים נגיעה בשלווה.
פחד נמנה עם המכשולים העיקריים שמפריעים לשהות בשלווה עמוקה, ולכן יש להקדיש תשומת לב מיוחדת להתגברות על פחד בזמן הוויזואליזציה של הבודהה של הרפואה.
כל הפחדים מסתכמים בפחד ממוות, אבל בנוסף לצורתו המקורית, פחד זה מופיע בארבעה תת-סוגים: פחד מזיקנה, פחד מחולי, פחד מבדידות ופחד מעוני. להלן דוגמה לתרגול ויזואליזציה של הבודהה של הרפואה המצמצם את חמשת הפחדים:
נוח להתבונן בבודהה של הרפואה כבעל גוף כחול, במרחק זרוע מול המצח, או במרחק יד מושטת מול הלב. אפשר להתבונן בדמותו על הרצפה, מול כפות רגלי המתרגלים, במרחק השווה לאורך הגוף של המתרגלים.
גודלו של הבודהה משתנה בהתאם למיקומו: כאגודל כשהוא נמצא מול המצח, ככף יד כשהוא מול הלב, ובגודל הגוף של המתרגלים כשהוא מול כפות הרגליים, על הרצפה. הצבע הכחול של גופו מסמל מרחב אינסופי. יש לדמיין את הבודהה עם רגליים שלובות ("ישיבה מזרחית", sukhāsana), כשכפותיהן נחות על הירכיים, גבו זקוף, ואצבעות ידיו יוצרות דהיאנה מודרה ((dhyāna-mudrā מחזיקות ואג'רה (vajra) ערפילית העשויה מניחוחות של צמחי מרפא. הוא מחזיק את הואג'רה מול הבטן התחתונה. בסיס הואג'רה נמצא מעל מפגש עצמות החיק (symphysis pubis), וקודקודה – מתחת לטבור (מיקומים אחרים של הואג'רה, כמו מול החזה או מול מקלעת השמש, אפשריים כאשר צורתה שונה). הכס שעליו יושב הבודהה מורכב מדיסקוס צהוב של הירח, שנמצא מעל דיסקוס אדום של השמש. שני הדיסקוסים ממוקמים על שמונת עלי הכותרת של לוטוס לבן. פניו של הבודהה של הרפואה מביעות שלווה מלאת טוב לב, תשומת לב והבנה.
הילה בת חמישה צבעים, דמויית קשת בענן, מתפשטת סביב גופו. במרכז הלבבי בצורתו הריקה של הבודהה מצלצלת המנטרה חְרִים (HRĪM). מנטרה זו של שמחה רגועה בצבע תכלת של השמיים, שכאילו נכתבה על-ידי מברשת בעובי שערה, מפיצה קרניים צלולות ועדינות שממלאות את כל הגוף של האל, ומסתננות החוצה דרך הנקבוביות.
התכונה הראשונית של הבודהה של הרפואה היא התרגעות הדומה להרפיה בעת שינה עמוקה ללא חלומות. האיכות המרפאת של התרגעות ידועה לכל. בעת התרגול של הבודהה של הרפואה, שינה עמוקה נתפסת כהיבלעות מלאה של פעילות החושים בתוך הזוהר הריק של התודעה. הרגליים השלובות מסמלות תודעה רגועה שהשיגה מטרה פנימית והפסיקה להתרוצץ. תכונות אלו של האל המדומיין מסייעות להפחית פחד מפני מוות, שהרי בעת שינה עמוקה התודעה מפסיקה להזדהות עם הגוף, שנתון ללידה ולמוות.
התנוחה השלמה של הבודהה והזוהר דמוי הקשת בענן שמופץ מגופו מפחיתים את הפחד מפני זיקנה ומפני הידרדרות. הגוף הגשמי נתון לזיקנה ולקמילה, אך התודעה מסוגלת לשמר חיוניות וכוח, שמאפיינים נעורים. צעירותה של התודעה שמורה בלב כמו זרע בתוך פרי: על אף שעם הזמן בפרי הגוף נחרצים קמטים והוא מתרקב, זרע התודעה שומר את הכוח של המצב הראשוני.
הצבע הכחול של המרחב (גופו של הבודהה) הוא הזרע. זוהר הקשת בענן הוא תנועת חמשת האלמנטים המרכיבים את הגוף: זמן, רוח, אש, מים ואדמה.
הואג'רה הערפילית בידיו של הבודהה של הרפואה מפחיתה פחד מפני מצבים חולניים. ריחות של צמחי מרפא שמהם מתהווה הואג'רה הערפילית הם תרופה מעודנת שניתן לספוג באמצעות מדיטציה.
הבעת פניו הקשובה והאדיבה של הבודהה מפחיתה פחד מפני בדידות כי הבודהה של הרפואה הופך את המרחב של השיח הפנימי לנוח ונעים.
המנטרה ”חְרִים“(Hrīm) במרכז הלבבי של האל מפחיתה פחד מפני עוני כי היא מבטאת בעלות על האוצר העילאי – שלווה משמחת, שכל היצורים חפצים לחוות, ומנסים לטעום ממנה בעזרת הישגים חומרניים.
בתרגולים של ויזואליזציה נוח להטמיע את ההרהורים על האלים בזיכרון באמצעות תפילה. להלן דוגמה לתפילה הנישאת לבודהה של הרפואה:
מגן התודעה הטוב בשלמותו שמעניק מחסה! אני משתחוה לרגליך, תחת מבטך הרחום. וַארפא את תודעתי מחמשת הפחדים דרך התמזגות מחשבתי עימך! שלושת המימדים בתודעתי – העבר, ההווה והעתיד – וַיחשפו את טבעם הטהור והריק וַיהפכו תחתיך לכס בצורת ירח על שמש שנחים על לוטוס לבן כשלג. בראותי אותך, איטיב עם כל היצורים!


תגובות (0)

הוספת תגובה - היה הראשון להגיב!
התחבר עכשיו בכדי להוסיף תגובה
7 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך