זהו הפרק השמונה-עשרה מתוך הספר "אלים רדומים" מאת ולדימיר פיאצקי, בתרגום לעברית מאת חנן פיאצקי, בעריכתה של סמדר פיאצקי. ספר זה מוקדש ברובו לסוגיות בתהליך ההזדקנות בראי הדהרמה הבודהיסטית. למידע נוסף וליצירת קשר עמנו: http://www.three-vajras.com/he/ https://www.facebook.com/mudrayoga.israel

אלים רדומים, פרק 18: הזדקנות נכונה

24/07/2023 115 צפיות אין תגובות
זהו הפרק השמונה-עשרה מתוך הספר "אלים רדומים" מאת ולדימיר פיאצקי, בתרגום לעברית מאת חנן פיאצקי, בעריכתה של סמדר פיאצקי. ספר זה מוקדש ברובו לסוגיות בתהליך ההזדקנות בראי הדהרמה הבודהיסטית. למידע נוסף וליצירת קשר עמנו: http://www.three-vajras.com/he/ https://www.facebook.com/mudrayoga.israel

ישנם עצים שרק מתחזקים עם הזדקנותם. אלו הם למשל עצי אלון, ברוש, ערבה וזית. כשהם מזדקנים, עֵצָתם מתעבה ומתחסנת: הסיבים נערכים זה לצד זה באופן מושלם שמונע כמעט באופן מלא את התרקבותם. עץ הזית נעשה חלול במרכזו, אך דפנותיו הופכות להיות איתנות כמו דפנותיה של קערת ברונזה.
הזדקנות נכונה היא התעבות האנרגיה של התודעה ושל כוח הרצון. כאשר האנרגיה הזו מתעבה, חדלות התשוקות המדולדלות. אם אדם מציית לאַוַּת נפשו, התנוונות ושחיקה פוקדות אותו עצמו, במקום לפקוד את התשוקות, וגורמות לדעיכתם של כוחות התודעה וכוח הרצון.
בתקופת עבודתי בבית חולים במחלקת אספקה סטרילית הכרתי בן-אדם מופלא. הוא התקרב לגיל הפרישה, אך ביצע עבודה שהייתה מעל לכוחותיהם של צעירים חזקים. הוא היה עומד על סולם, כשראשו מוטה אחורה, ומנקה אבק מחלונות האוורור של מערכת המיזוג. אדם זה, שעסק בעבר בהוראת נגינה על פסנתר כנף בקונסרבטוריון, דיקלם בעל-פה שירים מאת עומר ח'יאם (Omar Khayyam) בשפה הפרסית, שפך על עצמו מים קפואים כדי להתחשל וניגן על פסנתר כנף ”בתור מדיטציה“ בביתו. התיידדנו. כשאני נזכר בעצות מסויימות שקיבלתי ממנו, אני חש הכרת תודה. אחת מהן הייתה חשובה במיוחד. חברי הסביר לי שהרעיון שלפיו יש להתרגל בהדרגה למים פושרים, אחר כך למים קרירים, ולבסוף למים קרים אינו נכון עקרונית, ויכול רק להחמיר התקררויות אצל אנשים חלשים. נוכחתי באמיתות הדבר עוד בעבר, כשביצעתי נסיונות חישול כושלים בילדותי.
חברי לימד אותי שיטה המבוססת על שינוי דרסטי בטמפרטורות: התקלחות מהירה מאוד במים קרים במיוחד, ולאחריה לבישת ביגוד מחמם והימצאות במרחב נטול רוחות. לאחר שהייתי שופך על עצמי 3 ליטרים של מים בטמפרטורת 4-5 מעלות צלזיוס מתוך מיכל ששמרתי מתחת למקפיא, הייתי מתעטף בביגוד חם, ומתיישב לבצע מדיטציית בוקר בחדר. בזכות תרגול השיטה הזו הפסקתי לסבול מדלקות גרון חוזרות ונשנות, והתחזקתי באופן כללי.
בעת הזדקנות נכונה, בזכות התעבות האנרגיה, התודעה אמורה להיעשות צלולה יותר. ויזואליזציה נכונה צריכה ללמד את התודעה עיבוי זה, וליצור נתיב עבור הזדקנות נכונה. להלן הסבריי של פיתוח איכות הצלילות שהינה הכרחית ליצירת נתיב זה:
כדי לדמיין את צלם האל או האלה, יש להרהר בכל מאפיין לפי הסדר, ואז בדמות במלואה. בעת הויזואליזציה, מומלץ להתבונן ב-5-21 מאפיינים של הדמות.
הבה נבחן דוגמאות לעיון מצומצם ולעיון מורחב במאפייניה של הטארה (Tārā) הירוקה:
עיון מצומצם
1. האור הירוק, שגופה של הטארה הירוקה מפיץ, מעניק שביעות רצון והתרגעות.
2. מנח הגוף הנינוח שלה (רגל אחת מקופלת למחצה ופונה מעט קדימה, הרגל השנייה מקופלת; יד אחת נמצאת מול החזה, והיד השנייה נחה על הברך של הרגל שפונה קדימה) הוא כמו קשר ששוחרר. הוא מבטא את החלשת ההיקשרות אל הגוף ואל פעילות החושים.
3. הגוף הנשי של הטארה הירוקה מסמל את היותה אם כל היצורים; הריקות שמולידה את כל התופעות.
4. הגיל הצעיר וחינניותה של הטארה הירוקה מביעים שמחה בלתי-קמלה המאפיינת תודעה טהורה.
5. כס הלוטוס, שעליו היא ישובה, מסמל את המרכז הלבבי בגופם של המתרגלים.
פירותיו של תרגול מצומצם זה יהיו שיפור הריכוז ומודעות להפרעות הרגשיות הגסות ביותר של התודעה: ריגוש-יתר, תשוקות, עצב, פחד, כעס וקשיחות לב. בעת הויזואליזציה ההפרעות הרגשיות חושפות את עצמן דרך התנגדות פעילה או עקיפה להשפעת התרגול; למשל, באמצעות גרימת תחושת סלידה מדמותם של האלים, פיזור-דעת, או השאיפה ”לחלוב“ תועלת עולמנית מן התרגול.
עיון מורחב במאפייניה של הטארה הירוקה
העיון המורחב כולל את המאפיינים המוזכרים בעיון המצומצם, ואליהם תתווסף התבוננות פרטנית בדמות. להלן דוגמה לרשימת פרטים נוספים:
6-10. מנח הגפיים והראש: הטייה קלה של הראש אל הצד מסמלת היעדר מְתִיחוּת. קצות האגודל והקמיצה של היד מול החזה נוגעים זה בזה (זוהי מודרה של האדמה (pṛthivī-mudrā), שמבטאת סבלנות). כף היד שמונחת על הברך פונה אל המתרגלים (זוהי מודרה של נתינה (varada-mudrā), שמביעה רצון טוב). כף הרגל שפונה קדימה נוגעת בלוטוס נוסף קטן יותר, ומגע זה מבטא השגחה על בריאותם הגופנית של המתרגלים (הלוטוס הגדול, שעליו ישובה הטארה הירוקה, הוא הלב-התודעה, והלוטוס הקטן הוא הגוף). כף הרגל המקופלת אל חיץ הנקבים תומכת בנשימה בבטנה התחתונה של הטארה הירוקה. בדרך זו היא מסייעת להבשלתה של החוכמה ברחמה של הטארה הירוקה.
11-15. תווי הפנים: חיוכה הרך של האלה משדר שלווה ורוגע לתודעת המתרגלים. תזוזת עינייה החיוניות דומה לגלים של התפכחות בתוך ים של חוכמה. גודלן הניכר וצורתן הנאה של אוזניה מבטאים קשיבות לצרכי היצורים. האף שדומה לגבעה חלקה מסמל את אופייה הרך. תווי פניה של הטארה מעוגלים ויציבים, ומבטאים את שלמות הלימוד על הפסקת הסבל.
16-20. חמישה עיטורים מקשטים את גופה של הטארה הירוקה: רדיד של קשת בענן, כתר זהב משובץ באבני חן, משחת כורכום המרוחה על כפות הידיים וכפות הרגליים, זר פרחים וצמידי זהב על הידיים ועל הרגליים. חמשת עיטורים אלו מסמלים שליטה בחמשת כוחות הטבע שהם: מרחב, אוויר, אש, מים, ואדמה בהתאמה.
21. העיקול הקל במותניה של הטארה הירוקה מראה את שליטתה בכוח התעוררות דמוי נחש הנח על טבעותיו במקום שבו נמצאים המעיים.
פירותיו של עיון מורחב בדמותה של הטארה הירוקה יהיו תחושה ברורה של נוכחותה, והבחנה מדויקת בהפרעות רגשיות דקות (כמו חמדנות, אי-שקט, קיבעון, רצון-רע, וספק בערכם האבסולוטי של מעשים טובים).
סיכום כללי של העיון המצומצם ושל העיון המורחב
שני סוגי הויזואליזציה, אם מבוצעים נכון, אמורים להוביל לצמיחת כוח התודעה ולשימוש בכוח זה כדי למגר תכונות רעות. עדיף להשתמש בצורות עיון מצומצמות כאשר התודעה מלאה ברשמים ובדחפים. לעומת זאת, עדיף להשתמש בצורות עיון מורחבות במקרה שהתודעה שקטה יחסית, ותכונותיה הרעות לא באות לידי ביטוי באופן מובהק. במילים אחרות, כאשר אנו נבלעים בתוך הבּוּרוּת, עלינו להתמודד איתה תוך שימוש במספר מצומצם של מאפיינים, שפחות קשה לשמר בעזרת כוחות מוגבלים, ואילו כאשר הבורות מחלישה את אחיזתה לזמן מה, כדאי לנו לעבור ממגננה אל תקיפה מכיוונים שונים, ולהסתער עם צבאנו על האויב.


תגובות (0)

הוספת תגובה - היה הראשון להגיב!
התחבר עכשיו בכדי להוסיף תגובה
סיפורים נוספים שיעניינו אותך