זהו הפרק השביעי מתוך הספר "אלים רדומים" מאת ולדימיר פיאצקי, בתרגום לעברית מאת חנן פיאצקי, בעריכתה של סמדר פיאצקי. ספר זה מוקדש ברובו לסוגיות בתהליך ההזדקנות בראי הדהרמה הבודהיסטית. למידע נוסף וליצירת קשר עמנו: http://www.three-vajras.com/he/ https://www.facebook.com/mudrayoga.israel

אלים רדומים, פרק 7: רחצה

15/02/2023 89 צפיות אין תגובות
זהו הפרק השביעי מתוך הספר "אלים רדומים" מאת ולדימיר פיאצקי, בתרגום לעברית מאת חנן פיאצקי, בעריכתה של סמדר פיאצקי. ספר זה מוקדש ברובו לסוגיות בתהליך ההזדקנות בראי הדהרמה הבודהיסטית. למידע נוסף וליצירת קשר עמנו: http://www.three-vajras.com/he/ https://www.facebook.com/mudrayoga.israel

עבור אנשים, רחצה היא פעולה מקודשת ללא קשר להשקפותיהם הדתיות.
דתיים רואים בה טקס הטהרות, אך גם ניהיליסטים חשים כי לאחר התרחצות הם ”כאילו נולדו מחדש“. אולם זקנים הרבה פעמים לא אוהבים להתקלח – במיוחד כשהם זקוקים לעזרתו של אדם אחר. פרדוקס זה קל להסברה: בעת הרחצה הקשישים חשים את פגמיהם הגופניים ואת חוסר האונים שלהם באופן מובהק, ומרגישים פגיעים יותר ונתונים לסבל. הרי אפילו את טמפרטורת המים הם מכוונים לאט פי כמה פעמים מאדם מבוגר, ובזמן שהמתרחץ הרגיל מסובב את הברזים החמים והקרים בלי מחשבה, לעיתים קרובות שיני הזקנים מתחילות לנקוש מקור עד שהם מצליחים לכוון את הזרימה ואת הטמפרטורה הרצויה – וזאת לאחר שהספיקו להיכוות במים רותחים לאחר סיבוב לא זהיר של הברז. נוסף על כך, בעת היעזרם באנשים אחרים הם נאלצים להתמודד עם קוצר הרוח ועם הרשלנות של העוזרים. כתוצאה מכך הזקנים פשוט מפחדים מהפרוצדורה הזו. למרות זאת, תצפיותיי הרבות הראו כי כאשר הגורמים לפחד מנוטרלים, והקשישים סומכים על עוזריהם, כל התרחצות הופכת להיות חגיגה קטנה עבורם.
בתנוחה ”שלושת הפיתולים“(Tribhaṅga), הפיתול הראשון הוא באגן, השני – בכתפיים, והשלישי הוא הטיית הראש. תנוחה חיננית זו, שנפוצה בריקודים ופיסול הודיים, נודעה גם בווריאציה מעט שונה בתרבויות יוון ורומא, ומאוחר יותר גם בנצרות (דוגמה טובה לכך היא ”דוד“, פסל מאת מיכלאנג'לו Michelangelo).
תנוחת ”שלושת הפיתולים“ ממחישה שלושה כדורים המרכיבים את המעטפת המגינה על הגוף. הכדור הגדול ביותר מקיף את כל הגוף, ומרכזו בטבור. בזמן הסרת לכלוך, הפרשות וזיעה בעת התקלחות מתרחש מגע עם כדור זה. רחצת כדור זה מעוררת תחושת הקלה ושמחה. הכדור השני בגודלו מקיף את המרחב מן המצח עד לבטן התחתונה, ומרכזו ממוקם בחזה. במרחב שהוא מקיף תנועת הנשימה היא המוחשית ביותר. בזמן התרחצות ובהיעדר הפרעות, מגע הידיים עם כדור זה מביא לידי שמחה פנימית המלווה בשביעות רצון. הכדור השלישי מקיף את הראש ואת הצוואר, ומרכזו בין הגבות. בזמן שטיפת הראש והצוואר, ובהיעדר הפרעות, מופיעה שמחה שמימית המלווה בשלווה. הופעתן של שמחות אלו היא מצומצמת, ועם זאת הן מושלמות.


תגובות (0)

הוספת תגובה - היה הראשון להגיב!
התחבר עכשיו בכדי להוסיף תגובה
3 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך