ישראל יורדת כיתה

Estonian 10/10/2014 1204 צפיות 2 תגובות

הרפורמה החדשה של שי פירון. הרבה שמעו עליה. הרבה דיברו עליה. כל תלמיד תיכון חדש מתלהב ממנה, אבל אף אחד לא שם לב לכך שהרפורמה לא באמת נועדה לעזור לתלמידים להצליח. למעשה, היא תעשה בדיוק ההיפך לשתי קבוצות תלמידים.
הרפורמה של פירון עוסקת בעיקר ב"למידה משמעותית". הרעיון העומד מאחורי רפורמה זו הוא רעיון טוב בעיקרו – ניסיון לצמצם את היקף שינון החומר, והגברת היישום של החומר. למשל, במקצוע ההיסטוריה, במקום לשנן ספרים, יינתנו עבודות חקר שמכריחות את התלמידים לחשוב. מדובר ביוזמה מבורכת, על פניה, אך כניסה לעומקה תוכיח כי הדבר לא מתבצע כך באמת.
אם כך, צמצום הבגרויות והוספת שאלות חקר תיתן הזדמנות פז ליצירתיים שבינינו לפרוח, אך על הדרך, תגזול מאלו שקשה להם את היכולת להצליח. אם בעבר בשביל להשיג ציון טוב בהיסטוריה היה צריך לשנן הרבה חומר, כעת צריכים גם לעבוד יותר קשה. בתור תלמיד יא', הרפורמה לא משפיעה עלי, אך בבית הספר שלי ישנה תוכנית מיוחדת ללימודי היסטוריה ב' בנושא השואה, הכוללת ארבע עבודות, מתכונת ובגרות פנימית שנכתבות על ידי צוות היסטוריה. שיטה זו דורשת הרבה מאמץ ועבודה בבית, ובמקום שינון, שמה דגש על יישום, כגון זיהוי קטעי מקורות וצפייה ביקורתית בסרטים.
כבר עכשיו אני שם לב לתלמידים חלשים יחסית שמתחילים לאבד את הכיתה, ואני כבר יכול לראות איך הציון שהשיגו בשאלון הראשון, שהיה לא רע בכלל, עומד להיהרס בגלל חצי יחידה אחת.
קבוצת החלשים, אם כך, תיפגע. ומה עם קבוצת המצטיינים? ובכן, כאן יש סיפור נוסף.
נתחיל ממתמטיקה, שהוא עקב אכילס בקדנציה של כל שר חינוך בישראל. הציונים במתמטיקה ביחס לממוצע העולמי יורדים, ויש סערה גדולה. אם כך, מה החליט שי פירון? הוא החליט כי יחידות הלימוד ישתנו. כלומר, למי שהיה קשה מספיק ב – 5, ונשאר שם בעור שיניו, כעת ייאלץ ליפול סופית ב5.5 יחידות; וכל התלמידים שהשתעממו בשלוש יחידות, יצטרכו להשתעמם אפילו יותר ב2.5 יחידות.
כמו כן, בחינות הבגרות יתקיימו אך ורק בכיתות יא' ויב'. הסיבה, כנראה, היא המחשבה כי התלמידים אינם בשלים לבגרות בכיתה י'. אני מאמין שההיפך הוא הנכון.
נתחיל מכך שהבגרויות בכיתה י' שהן חובה (אצלי בבית הספר זה היה לשון, היסטוריה, מגמת אומנות גם אומנות וחלק מהתלמידים שלמדו תרבות ישראל נבחנו על יחידה אחת), הן הכנה נהדרת לקראת הבגרויות של יא' יב'. אלו בגרויות קטנות בהרבה מאלו שמצפות לנו השנה, ועליהן קיבלנו ציונים לא רעים בכלל.
בנוסף, כיתות שלומדות מקצוע באופן מואץ, כגון פיזיקה או מתמטיקה, הן כיתות שמכינות את עצמן לבגרות מוקדם יותר. כעת נקטפת מהן ההזדמנות לגשת לבגרות בכיתה י'. במתמטיקה, למשל, הכיתה שלי, כיתת מופ"ת, ניגשה לבגרות 806 אפילו שעוד מתחילת השנה נשמעו קולות נגד, שטענו שהם לא יצליחו. לא רק שהם ניגשו למועד במאי, הממוצע הכיתתי היה 92, שזה ממוצע מדהים ונפלא לחמש יחידות כיתה י'. אני לא אתפלא אם הממוצע הארצי נמוך יותר בכיתות יא'. אין זה מספיק בשביל לאשר להם לגשת לבגרות?
אין שום סיבה הגיונית לרפורמה הזאת, אלא אם כן מחשיבים את הרצון של שי פירון לשנות ולהיזכר כשר חינוך. לדעתי יש לחזור לשיטות הפשוטות והרגילות, שהוכיחו את עצמן כעובדות, ולהפסיק לחפש חידושים אם הם אינם מועילים באמת. במקום לפגוע בחלשים ובמצטיינים, ולקדש את הבינוניות, הגיע הזמן למצוא תוכניות קצת יותר חכמות, שבאמת יענו על הצרכים, כי ככה ישראל בחיים לא תעלה כיתה.


תגובות (2)

צודק, לא באמת אכפת להם מימנו.
הם עושים את הכל כדי להיחשב בתור אנשים שעשו משהו,
בתור אנשים שניסו לעשות טוב יותר.
לקבל את הכבוד בכך שהוא שינה דברים.
אנחנו לא יכולים לדעת מה עבר בראשו בזמן שחשב על החוק הזה,
לא יכולים לדעת את כוונותיו.
אבל מקווים לטוב ביותר.

10/10/2014 11:57

מסכימה איתך בכל מילה. ואני תלמידת י', שתדע. העניין של פחות בגרויות אמנם נשמע מפתה, אבל לא.
אני לא רואה באמת סיבה לשינוי הזה, ושתדע שרוב התלמידים [בעיר שלי, בכל אופן] שונאים את שי פירון.

10/10/2014 12:13
5 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך