למה?

oliv 25/04/2017 707 צפיות 15 תגובות

למה?
למה בשביל כבוד מינימלי בסיסי אני צריכה להציג את הכאב שלי לראווה? להראות שקשה לי, להראות דמעות, כדי שיעזבו אותי. כדי שלא יכאיבו לי בשאלות, כדי שינסו להיות קצת רגישים, כדי שיעמידו פנים או לרגע אחד באמת ירגישו שמאמינים בי. ירגישו שמאמינים בי להיות מי שאני, מי שאני אמורה להיות, מי שבעיניהם אמורה לקבל אהבה.
אני חושבת שמה שהכי אירוני באנשים שמתאבדים הוא הכעס שבא אחרי כן ממי שנשאר חי מאחור. 'למה עשיתם את זה?' 'למה עשיתם את זה לכולנו?' . והינה התשובה: טוב, אם זה גרם לה להתאבד, אולי זה כואב יותר ממה שלכולכם כואב ביחד. זה למה היא עשתה את זה. זה לא היה אנוכי, זו הייתה תוצאה מצערת של כאב, בו לא נראית אלטרנטיבה בחוויה שלה. זה עד כדי כך סיפור עצוב.
כן, זה עד כדי כך כאב, אפילו אם אתם לא יכולים לראות או להבין כאב שכזה – רק כי הוא לא היה כתוב על הפנים שלה (!). לא כל כאב אפשר לכתוב. לא כל הבעה של אדם מתאבד אנחנו יכולים לקרוא, פשוט כי אין לנו את הכלים לכך – הרי לא רצינו למות בעצמנו.
חשבתם שהיא הולכת ונראית כמו בן אדם נורמלי, גם המבט שלה כשכואב, גם כשרע לה, כי אתם לא יודעים לזהות רמת כאב גבוהה יותר ממה שאתם יכולים לחוש ולהרגיש בעצמכם בנקודה מסויימת בחיים שלכם, אליה כבר הגעתם. חשבתם שאתם 'יודעים', ולא יכולתם להאמין שבתוך גוף של בן אדם נורמלי לגמרי יכולה להתבצר כמות כזו של כאב – כאב שאתם אפילו לא יכולים להבין. סתם ככה, בתוך מרתפים עפלים, מתגורר לו ערפד, שאתם לא יכולים לתפוס.
וזה שאתם לא יכולתם לראות את הכאב הזה בה אומר המון. אומר 'בדיעבד'. תגידו לי, מישהו מסוגל לראות עליכם את הכאב שאתם חווים כרגע, כשהיא מתה?
וכן. יש בי נימה צינית עוקצנית, כי האמת היא, שפרצוף עצוב, לא שונה ברמה משמעותית בעינינו מפרצוף עצוב אחר.

הורים,
אתם מחללים אותי ברצון שלכם להביט ולדעת, לשפוט אותי על פי איך שאני נראית.
המוכנות הזו לפחד רק אם מישהו מפחיד אתכם או לשמוח רק אם מישהו משמח, היא בעייתית.
אני עדינה. אני צנועה.
אני לא יכולה להציג את הסרט שיענה על הדרישה שלכם לרגש.
במקום להעציב אתכם, ולקרוא לעזרה, כמו בחורה, מסרט עצוב, שמוקרנת על המסך שלכם, אני אזעף. במקום לבכות, אני אבלע ואשתוק. במקום לצרוח, אני אקח את הרגליים שלי ואעלם. כי זו מי שאני.
אני לא מחוייבת להקרין בשבילכם שום דבר, אז למה אתם מתנהגים כאילו יש לכם את הזכות הזו?

ואתם ממשיכים לעשות עוד ועוד דברים יומיומיים, שאין לכם מושג באיזו צורה הם פוגעים בי, שאין לכם מושג איזה מעשה אלים הערה קצרה וסתמית יכולה בשביל אדם להיות. מה אתם בשבילי, יכולים להיות.

היום הסתכלתי על החלון וחשבתי לקפוץ, לא כדי למות, אבל כדי להיות בסכנה. זה לא היה נראה לי משוגע יותר, זה לא היה לי קשה להבין איך זה יכול להיות מעשה טבעי.
הכל אפור מסביבי, והתשוקה האדומה הזו על הרקע הזה הייתה הרבה יותר מדי בולטת ומגרה. רציתי לפעול דרכה, לעשות משהו מתוך תשוקה, כי המקום שבו הייתי היה נואש לראות תשוקה עד מאוד.
התחלתי לצחוק.
לכם לא הייתה שום דרך לדעת. לא על הכוונות שלי, לא על מה שהתחלתי להחשיב כשמשוגע ומה לא, אפילו לא קצת. לא על פי המבט שלי, ולא על פי הטון שלי, לא. אבל אולי זה פשוט נהיה קל יותר בשבילי להביע את המצוקה שלי דרך מעשה כזה, קפיצה, מאשר להתחיל לבכות בכל פעם שמישהו לוחץ על נקודה רגישה מדי, לבכות כדי שיעצור.
למה?
רציתי להגדיר את עצמי מחדש. לתת לעצמי הגדרה של האדם הזה, השונה הזה, שמסוגל לקפוץ, שהוא אדם רגיש, שאי אפשר להבין אותו, שצריך להזהר אתו, תמיד, תמידית. שלא אצטרך כל פעם לעצור ולעשות מחווה, מספיק קלישאתית ולא טבעית לי, כדי שתבינו.
למה?

ולייתר דיוק – אם זה היה יותר נוח בשבילי, לקפוץ מאשר להציג, הייתי עושה את זה. במקום זה, לתוך הצחוק שלי נכנס בכי, והם היו שם יחד לסירוגין לזמן מה.
על כך ש – כמה כבר לבד יכול אדם להיות?


תגובות (15)

יש בזה משהו מאוד מאוד מוכר. כאלו היו תקופות. לא מגיע לאף אחד אף פעם להרגיש רע. אני מקווה שאת בסדר, אם לא את יכולה לפנות אלי תמיד אבל זה קטע שהייתי רוצה שישלחו לכל הורה, תלמיד, מורה, כל אדם בעולם הזה.

25/04/2017 18:44

    וואו. את באמת חושבת? הרגשתי זה כתוב קצת רע, לא ממוקד, לא ב. הפואנטה שם, אבל לא צועקים לך אותה בפרצוף כמו שצריכים. אולי צריך לשלוח לכולם אנונימית (: יש תוכן שלא מדברים עליו בעולם הזה. את אמרת שאני מכירה אותך אגב ועד היום לא סיפרת לי מי את. זה… נחמד שהבנת. אני לא חושבת שכל החברים שלי היו מבינים.

    25/04/2017 18:48

גם החברים שלי לא. זה כמו שאומרים שבני אדם מנצלים רק 10 אחוז מהמוח? אז יש בני אדם שמנצלים 10 אחוז מהנפש. אבל אלו שמרגישים כאב, אלו שפורקים אותו ומתאמצים לנצל את הרגשות כדי לכתוב, וכך להבין אותם או לגרום לאחרים להבין. לדעתי אנשים כאלה מנצלים לפחות במינימום 50 אחוז מהנפש

25/04/2017 18:52

    בפוקוס* וזה נחמד מה שאמרת על חמישים אחוז. אני מניחה שבצורה כזו או אחרת יש בזה אמת. אני מרגישה יותר טוב. אולי אנחנו צריכים לעבור משא עם עצמנו כדי להיות מסוגלים להכיל את מה שאנחנו מרגישים. כל פעם לבכות פחות, עד שזה קטן עלייך, עד שאתה מסוגל להתמודד עם כל כך הרבה יותר עד שתגיד די. להשתפשף. אולי זו הקללה של אנשים רגישים. לפתח עמידות מים כשצוללים עמוק.

    25/04/2017 19:00

קודם כל, אני מאוד מאוד אוהבת את הקטעים היותר ארוכים שלך. תמיד. (הם נגמרים פחות מהר). נכון שזה יותר נוטה לכיוון הפריקה, אבל מצאתי את הגלוי והישיר (שהיה נוכח בחלקים מסוימים) נורא יפה. זה גרם לי לחשוב על החברה ועל ה״עיוורון״ הזה שלה מצד יותר מעמיק. חוץ מזה, אני מקווה שהקטע הזה הועיל לך לפחות קצת. זה בדרך כלל מרגיש כמו לשחרר משהו.

25/04/2017 18:59

    כן ולא. יש לי עוד דרך. אני רוצה להיות Care free ולחיות בעולם שלי. הוא לא פחות טוב מהעולמות של אחרים. אולי הוא אפילו הזוי פחות. אבל זה קשה לי להתנגש עם עולם של מישהו אחר, ולנצח אותו. שיהיה לי אכפת רק מהעולם שלי ואיך אני רואה דברים כשזה בנוגע לדברים שהם ענייני. אני רוצה לחייך כשמישהו מנסה להפעיל עליי לחץ ולא לתת לזה חשיבות בכלל. זה לא מה שקורה היום. אכפת לי. לגבי התחלת התגובה שלך – מאוד מחמיא.

    25/04/2017 19:04

אוליב היקרה.
אני מבינה את הכאב,
אבל אני חייבת להתווכח איתך.
אין שום כאב בעולם שמצדיק התאבדות,
גם אם זה היה באמת הכאב הכי נורא בעולם,
התאבדות היא כן דבר אנוכי, כי חשבת על הכאב ( עצום ככל שרק יהיה) רק שלך, לא חשבת על הכאב שתשאירי אחריך,
לא חשבת על כל האנשים שיסבלו בגלל ההחלטה הזאת,
לא חשבת על העתיד שלקחת.
התאבדות היא לא כמו בריחה , לצאת לטיול בלי לומר לאף אחד , להשתחרר מרגשות ולחזור.
התאבדות היא מסע חד כיווני לשום מקום.

העולם שלנו הוא קר ואכזרי, הוא מכיל כאב אין סופי , יש לנו את האפשרות לחיות איתו ויש לנו את האפשרות השניה, האפשרות הנוראית, האיומה, הכל כך נוראית השניה.
תראי אותי, מה שפעם היה עבורי כאב בלתי נסבל וקשה, היום כאב שאני מסוגלת להתמודד איתו.
מה שלא הורג אותך מחשיל אותך,
תהיי חזקה.

לאב יו אוליב.

25/04/2017 20:46

אבל אני חושבת שפה הטעות שלך. פה היהירות שלך. "אפילו אם זה הכאב הכי נוראי בעולם". אני חושבת שהכאב הכי נוראי הוא פסיכולוגי, לא נכנס לעצם, נכנס למוח , והא מגיע עד רמה שאין לה סוף, לא כמו כאב גופני. אני חושבת שאין לך מושג על מה את מדברת כשאת מדברת על רמות שכאב כי לא משנה מה עברת בחיים הכאב הפסיכולוגי שנוצר משתנה מאדם לאדם. אני חושבת שאנשים שהגיעו לנקודה בה הם מוכנים להתאבד מרגישים כזה כאב שאת אפילו לא יכולה לדמיין. את לא יכולה לדמיין כי את לא רוצה להתאבד, את לא כמוהם. אנחנו לא יכולים להעריך את מה שהם מרגישים וכן הכאב שלהם יותר גדול מכאב שהעניקו לכל אחד אחר במותם כי מי שנשאר מאחור לא הגיע לנקודה שהוא מוכן להתאבד. יש לנו רמת סיבולת, יש לנו תגובה פסיכולוגית אחרת לגירויים, והאדם שהתאבד הרגיש כנראה יותר נורא מכל מי שהשאיר מאחור כפול כל מי שהשאיר מאחור אולי, אז איזו זכות יש לנו לשפוט אותו? מה את חושבת?

25/04/2017 21:46

    אני חושבת שאני יודעת בדיוק מה אני מדברת עליו, יש לנו את כל הזכות שבעולם לשפוט אותו.
    שום רמה של כאב לא שווה התאבדות שום רמה!
    תסבול בשקט גם אם הכאב שלך הוא גרוע יותר ממה שעברו בשואה!
    מי בכלל נתן לך את הזכות להתאבד?!
    החיים ניתנו לנו ואין לנו או לכל אדם אחרא לקח אותם!!
    אין!!

    26/04/2017 12:03
E8 E8

קודם כל, אישית אני לא רואה את זה כפריקה בכלל אלא כהבעת עמדה, עמדה שנוגדת את עצמה לטעמי, אבל זו דעתי שאנסה לנמק.
דבר ראשון לא הייתי קורא לזה כבוד, כי אני לא יודע מה יכול לפגוע בבן אדם ומה לא, ואי אפשר להיות רגישים כלפיי הכל, ככה לא עובד המין שלנו וזה ידפוק אותו יותר ממה שאת חושבת, כי יתחילו להגיע האנשים הנפגעים מהשטויות הכי קטנות כמו להביע דעה הנוגדת את שלהם וכאן אנחנו נכנסים כבר לזכויות ודמוקרטיה למשל.
ודרך אגב נראה לי ההפך נראה לי כבוד הדדי במצב הזה הוא לדבר ולהביע, כי אתה מספיק מכבד את הבן אדם כדי להראות לו שכואב לך כדי שיעשה משהו בנידון.
התאבדות זה דבר אנוכי טהור, אין כאן שאלה.
אציג לך את זה ככה:
בגלל שכואב לך וקשה לך ואתה מרגיש שאתה כבר לא יכול כי זה כבד כל כך, אתה בעצם משיל את עצמך מהכאב מהריגה של עצמך, מקווה שהבנת.
אני מסכים לחלוטין עם הפסקה על ההבעה החיצונית של המתאבד.
לגביי הורייך, התשובה היא קצרה, הם מצפים שתראי להם כדי שהם יוכלו לעזור, אכפת להם ממך, אם הם לא ידעו, עזרה לא טובה, לא חשוב כמה צנועה את, גם הבן אדם הכי צנוע צריך להראות שכואב לו אם הוא רוצה עזרה מאחר.
אם את רוצה להיות אדם שכל הזמן צריך להיות רגיש איתו, לא הייתי מגדיר אותך כבן אדם, כי בן אדם יכול להתמודד, אפילו מעט.
התשובה לכמה בן אדם יכול להיות לבד היא ברורה לי, כאשר המחשבות שלך כוללות רק אותך, בלי אחרים אפילו לא לשנייה למשך זמן ארוך, זה מתי שתרגיש בדידות, או שלא תרגיש כי רק אתה תהיה עם עצמך, לבד, ותאכל את עצמך מפנים את שהרצון למות יהיה הזהות שלך.

26/04/2017 07:18
E8 E8

בהריגה של*

26/04/2017 07:20
E8 E8

עד* שהרצון למות

26/04/2017 07:22

אוקיי. לגבי הדבר הראשון. אני חושבת שאם שומעים בקול שלי שאני לא רוצה לדבר והם מתייחסים לזה שאני לא רוצה לדבר ושזה לא נעים להם אבל ממשיכים לדבר אתי ולכפות עליי דיבור איתם, יש משהו בסיסי בראש שלהם שהוא לא בסדר. כאילו , פאק, מה נדפק עם אנשים? אני לא חושבת שצריך להזהר על כל אחד כאילו הוא עשוי מזכוכית אבל זה יהיה נחמד לכבד בקשה בסיסית של מישהו בלי להתעקש לחדור לפרטיות שלו ברמה חודרנית. אני גם לא מצפה שאם ארוץ לבחירות כולם ישתקו חח אך אני הופכת לדמות ציבורית ברור שלכל אחד מותר להביע דיעה . אני מדברת על האנשים שאמור להיות להם אכפת?

26/04/2017 15:31

דרך אגב, לא אמרתי שאתה לא 'מביע'. תאמין לי רואים מתי עובר עליי יום רע. פשוט אין שום סיבה שבעולם שאני אצטרך להציג את זה יותר מרמה מינימלית. אני לא צריכה להוכיח שאני מדממת כדי שמישהו יפסיק ללחוץ עליי. הוא יכול להפסיק כשאני מבקשת או כשברור כשמש שזה לא נעים לי. להתאבד זה לאו דווקא אנוכי. זה אנוכי אם אתה מסב לאנשים כאב גדול מאשר הרגשת. אבל אם פשוט הצלחת את עצמך והם נפגעו בקטנה יחסית אלייך בדרך, זה משהו שאני יכולה למצוא בו כבוד. שוב פעם – לא אמרתי שצריך להסתיר ואחרים יזהרו לא לדרוך לך על האצבעות. אמרתי שאתה לא חייב להכניס אנשים למקומות הכי כואבים שלך כדי שיכבדו את זה שאתה מבקש די. אנשים כל הזמן רודפים אחרי הוכחות לכאב שלך. לגבי הרגיש – אני פשוט הייתי רוצה שאם מישהו ידבר אתי על פסיכומטרי, הקול שלו יהיה עדין , רגיל , מתעניין, ולא רווי בלחץ ומלא ביקורת. אני מבינה שלאנשים יש את השיט שלהם במוח , אבל אם אני נראית כל כך סובלת, גם אם אני לא מדממת ל הספה, זה יהיה נחמד אם מישהו יקשיב ויהיה שם בשביל עצמי, ולא רק ישב לי על הראש כמו חרא כדי להוריד לעצמו דאגות חלהעביר אליי את כל החרדות שלו. לגבי מתי אני לבד – אני לבד מתי שאנשים מתעלמים ממני. מתי שהם לא מאמינים לי שאני מספיק סובלת כדי להיות קצת מתחשבים. יש לי ידיד שאיך שהוא עונה לטלפון אבא שלו יודע מה עובר עליו, על פי ניואנסים קטנים בקול. זו המשמעות של לא להיות שקוף. זה המשמעות להיות עם מישהו. מה אתה חושב?

26/04/2017 15:39

ההשפעה שיש לבכי על אנשים היא מהממת. בעיקר אם אתה גבר. כשאדם מבוגר פורץ בבכי, חייבים לעצור הכל, כי תמיד מופעל מנגנון של גועל, רתיעה, שגורם לאנשים שמסביב להתרחק מהאדם המבוגר הזה, שלפתע הפך לתינוק חסר אונים. הם רק רוצים להפסיק את הבכי, את הצליל הטורדני הזה שמחפש תשומת לב.
אנחנו לא יכולים לצפות מאנשים שיבינו אותנו מיד. נכון, זה נוח לדמיין הורה מושלם כזה, מנחם ומבין, שפשוט מחבק אותך כשאתה צריך, בלי לשאול שאלות. אבל מה לעשות, אנחנו לא ככה. ואם את לא תעזרי לעצמך, אף אחד לעולם לא יעזור לך. כי ההנחה שלהם, שהיא, אגב, לגמרי רציונלית, היא שאם לא רואים עליך משהו, את כנראה לא מרגישה אותו. אם את לא נראית עצובה, את כנראה לא עצובה. והסיבה היחידה שזה כל כך מרגיז היא בגלל חוסר סבלנות – איך הם יכולים להיות כל כך לא מבינים, כל כך אטומים? במציאות, הם לגמרי רוצים בטובתך, אבל בעיניהם, הם צריכים לדעת מה קורה כדי שיוכלו לעזור. אי אפשר לצפות מהם שיעשו מה שצריך אם הם לא יודעים מה הבעיה, ומבחינתם, את מרחיקה אותם. ושלא תביני לא נכון – אני מכיר טוב מאוד את התחושה שהם לא מנסים בכלל להבין. אבל בפועל, אי אפשר להתנהג כאילו את רוצה שהם ילכו (כן, לזעוף עליהם זה להביע שאת רוצה שילכו) ואז לא להבין למה הם נמנעים ממך.
כולנו מכירים את הכאב. כולנו היינו בדיכאון בשלב כזה או אחר. אבל זה עניין של המון שיקולים שונים, שאין מה לעשות, בן אדם אחר לא יכול להבין. נכון, לכעוס על בן אדם שהתאבד זה אידיוטי, אבל לא כי אתה לא מכיר את הכאב שהוביל אותו לשם, אלא כי אתה לא מכיר את השיקולים שהובילו אותו לזה. סף כאב נמוך? חוסר רצון לחיות? דכאון? רצף של מאורעות שגורם לך להרגיש חסר ברירה? אז נכון, זה טיפשי לכעוס על בן אדם שהתאבד, אבל לא כי בלתי אפשרי להזדהות עם הכאב שלו.
הרצון לקפוץ כדי להיות בסכנה היא התנהגות שתובעת תשומת לב. התאבדות נעשית מתוך כאב, אבל דבר כזה נעשה מתוך אנוכיות גרידא, כי אין מה לעשות – אם לצאת מאיזור הנוחות, להפתח ולהראות רגש קשה לך יותר מאשר נסיון התאבדות, אז זו באמת הבעיה שלך. אם להכאיב לעצמך ולכל האנשים סביבך כדי לקבל תשומת לב נוח לך יותר מאשר לדבר איתם, אז או שאת באמת אנוכית, או שאת לא באמת רוצה לשפר את מצבך. הרצון להיות אדם שצריך להזהר איתו הוא מרושע כמעט – שלא תביני לא נכון, גם אני הרגשתי רצונות כאלה, אבל הבנתי שמדובר בסך הכל בעצלנות. אם הרעיון הוא באמת לשפר את המצב, דברי איתם. אם את חושבת שאת יכולה להסתדר לבד, תגרמי להם לעזוב אותך בשקט. אם כואב לך כל כך שאת לא יכולה לסבול את זה, תקפצי, ותכתבי להם שהם אנשים מחורבנים אם הם מאשימים אותך. אבל לקפוץ רק כדי לגרום להם לשים לב? זה מעשה מחורבן באמת.

30/04/2017 19:05
6 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך