JDL
זה סתם קטע אמיתי שכתבתי עכשיו. בלי עריכה. בלי גינונים וסילופים. מחשבה רדודה על מציאות עמוקה ומורכבת בהרבה. אתם קהילה אנטליגנטית... מה אתם חושבים?

משפחה במצוקה

JDL 30/11/2014 1076 צפיות 5 תגובות
זה סתם קטע אמיתי שכתבתי עכשיו. בלי עריכה. בלי גינונים וסילופים. מחשבה רדודה על מציאות עמוקה ומורכבת בהרבה. אתם קהילה אנטליגנטית... מה אתם חושבים?

"משפחה במצוקה"

איזו כותרת אויינת. אפילו מעליבה. איך יתכן שהגעתי למצב הזה?
אני זוכר את עצמי בתור ילד מאושר. כזה שענייני כלכלה ורווחה לא מעסיקים אותו. לא הוטמעה בי התובנה שיש אנשים שבאמת זקוקים לעזרה. זניחה ככל שהיא עשויה להיות.
היו מריבות בבית. זה כן. בלי סוף גם. אמא שלי תמיד איימה לחזור להולנד ולעזוב אותנו ואני ואחי תמיד בכינו לה שאנחנו אוהבים אותה ושלא תעזוב. זה תמיד היה ככה, היה לה אותנו כקלף.
הזמן חלף והתבגרנו. אני קיבלתי רגליים יציבות ואחי הגדול כיסא גלגלים יציב. אבל מה יציב, כזה יציב שאין דרך להתנתק ממנו. אני קיבלתי את השאפתנות ואחי את ההשלמה. אני קיבלתי את האפשרות לברוח מבעיות ואחי את הכוח להתמודד איתן. אני מביט בו לפעמים ומרגיש אשם. אני שונא את עצמי באותה המידה שאני אוהב אותו. ואלוהים, כמה שאני אוהב אותו. הייתי הורג ונהרג למענו אם רק הייתה ניתנת לי האפשרות. לא קיים אדם שיביט בי מתבונן בו ויחשוב אחרת.
לכן זה כל כך כאב כשהוא אמר לי שאני לא אח אמיתי. שלא הייתי פה בשבילו. שרק אמא עומדת לצידו. והוא, לעומתי, תמיד יהיה תלוי בתרופות ובאנשים שישאירו אותו בחיים.
איך אני ברוב טיפשותי קראתי לו כפוי טובה לעולם לא אבין. כמה כאב ותסכול צריך בכדי להביא אותי להגיד לו שהמוח שלו שטוף והוא לא יותר מבובה על חוט במשחק של אמא. מה שנכון, אבל בהחלט אסור היה לי להגיד.
המצב של אמא ואבא נהיה גרוע מתמיד. זה נגמר, בכך אין ספק. עכשיו רק מתמכחים ומתכסחים לקראת הסוף. אחי הגדול בצד של אמא בכל מצב ותקרית. היא טובה בדיבור הארסי הזה שלה, והוא, שותה את הארס הזה כאילו זו אחת מהתרופות שלו. כך קרה שהוא נהפך בן ערובה מנטלי. שהוא חש שהוא תלוי בה ורק היא לצידו.
יש לנו אח קטן אחר, כזה שתמיד הגדרתי "ענן". ילד מרחף עם מודעות דלילה לעצמו ולסביבה. אבל הוא דווקא די בעניינים. הוא לא התחיל להתעניין מבחירה כמובן, הוא מצידו היה מרחף כענן לנצח. אבל כאשר אמא הזמינה משטרה שיעצרו אותו הוא התחיל להשתפשף במתרחש.
הוא בסך הכל רצה לדבר איתו. לנסות לראות לו את הדברים מנקודת מבט שונה. הוא זכה לאטימות מוחלטת מצידו של אחי הגדול. זה שבתקופה האחרונה החליט שהוא יודע הכל.
הוא שחרר את התסכול שלו ובכה. הוא נעל את הדלת של אחי הגדול כששניהם בפנים. התחנן בפניו שיקשיב לו. אמא עמדה בדלת ודפקה בכוח. דרשה להיכנס. אחי הקטן לא נתן לה, הוא ידע שכשהיא באיזור לא תהיה דרך לדבר איתו, עם אחי הגדול.
אמא הזמינה משטרה ואמרה שהיא חוששת לשלומו של אחי הגדול. כאילו שאחי הקטן מהווה לו איום כלשהוא. למרות שהוא כמוני, אוהב את אחינו יותר מכל דבר אחר והוא לעולם לא יפגע בו.
המשטרה הגיע וכמה דקות לאחר מכן גם אבי שחזר מהעבודה. הוא לא ידע דבר מהמתרחש. אמא ניצלה הזדמנות להגיד לשוטרים שגם אבא מהווה איום. לפני שמישהו ידע מה קורה, גם אחי הקטן וגם אבי מצאו את עצמם בתחנת משטרה. ילד בן ארבע עשרה ואבא שמעולם לא תקפו או פגעו באיש.
אבא יהיה בסדר. מה כבר יעשו לאיש הזקן שלי שהוא לא עבר מאה פעם? אבל אחי הקטן, לו אני דואג.
אני רואה זאת בעיניו. הניצוץ בהן מתלקח. כמו להבה זעירה בצבע כחול וירוק. לא גאה בגודלה אבל בוערת בחום כזה שאין לתאר. כך גם אני הייתי בגילו, הייתי רב עם אמא כל הזמן.
מצאתי את עצמי משוטט ברחובות והתחלתי לשתות ולעשן. הייתי עושה בעיות ונכנס לקטטות ומהמר על מכונות ומחפש איפה לישון. כזה הייתי, עם רגליים יציבות שלקחו אותי הרחק מבלאגן אחד הישר אל בלאגן אחר. בלאגן שאיתו אני יכול להתמודד.
אני לא רוצה שאותו הדבר יקרה לו. שום דבר לא יצא לי מזה.
באיזה שהוא שלב נכנסתי לכלא ואז ביליתי במעצר בית שנה שלמה. דבר שבוודאות לא הועיל למצב המשפחתי. אני רואה את כל זה קורה שוב מול עיני על אחי הקטן. כאילו אני חי את זה שנית. ועולה לי רק מחשבה אחת – אני חייב לעצור את זה.

מבלי לדעת מהיכן להתחיל ניסיתי לדבר עם אחי הגדול פעם נוספת. הוא הג'וקר של האמא המשוגעת שלנו. ניסיתי לדבר איתו בהגיון ורק שמעתי את מילותיה של אמא נשפכות מפיו.
ניסיתי בפעם האחרונה "אחי, אני אוהב אותך יותר מכל דבר אחר. אני ואתה גדלנו ביחד. היינו הולכים מכות ובונים עולמות בלגו עוד לפני כיסא הגלגלים והמחלה. היינו אותו האדם אני ואתה. אנחנו חולקים לב. לא תהיה מוכן להקשיב לי?" אחי לא התרשם. לא נראה שהוא זוכר דבר מכל זה. או שלא איכפת לו. "אתה לא מבין כלום" אמר לי בבטחון מלא. "אתה רק טס ובורח ולא תורם לשום דבר. אמא צדקה, אתה באמת תפוח רקוב. כבשה שחורה. פגע רע שרק מוריד מכולם. אולי תעשה לכולנו טובה ופשוט תעוף מפה?" נותרתי דומם. לא ההלם הוא שהיכה בי, כי אם היאוש והעצב. אפילו לא שלי, כי אם של אחי הגדול. הוא באמת בובה על חוט בסך הכל, חייל במשחק שלא יצאו ממנו מנצחים. אין מחזה כואב מזה.

אולי באמת לא יצא ממני כלום. אולי באמת לעולם לא אהיה מי שקיוותי להיות. אולי הרגליים היציבות שלי באמת לא נועדו לרקוד ורק לברוח. לתמיד.
אפילו המחשבה הזו לא כואבת כמו התובנה שאחי לא איתי עוד ואין לי דרך להשיב אותו אלי.
אני מעיף אליו מבט אחרון לפני שאני עוזב את החדר. הוא נחוש בעמדתו.
מתחשק לי לתלות את עצמי במטבח או אולי לקפוץ מהגג. מעולם לא שנאתי את עצמי כפי שאני שונא את עצמי עכשיו. עד כדי כך אני אוהב אותו.


תגובות (5)

מהמם בקיצור! מדהים!

01/12/2014 09:43

ואוו.
הכתיבה שלך מדהימה, אני עוד שנייה בכיתי כשקראתי את זה, זה כל כך עצוב!.
אם זה אמיתי,אז אני מציעה לך לקחת את הסיפור הזה ולהראות אותו לאמא שלך, שהיא תדע מה עובר עליך.
כי לא משנה מה, אמא זה אמא והן ברוב המקרים לא פוגעות בכוונה.

01/12/2014 16:20

אם זה בלי עריכה אני מאמינה שאת אחת הכותבות הטובות ביותר כאן.
אהבתי את זה מאוד, ואני מקווה לראות יותר חומרים שלך.

01/12/2014 16:25

היי
אז ככה. ההתחלה טובה מאוד. איזו התחלה שנונה ואינטילגנטית. כתיבה סוחפת תוכן מעניין, יוצא מהכלל. היו פה כמה דברים ששגעו אותי ממש, "ענן" "שותה את הארס כאילו אחת מהתרופות" "אוהב אותו כמו ששונא את עצמי"- למרות שהאחרון קצת ילדותי אבל הוא יפהפה ( כי ברור שאוהב אותו יותר אז הייתי מוסיפה כמעט)
אחר כך היה לי קצת קשה לעקוב מי אמר למי מי עשה למי אבל בקריאה דניה זה הסתדר. הדיאלוג בין הדובר לאח מאוד צרם לי. השפת רחוב הרגישה לא רגישה מספיר למצב שלהם. "אחי". והתגובה של האח איכזבה גם. לא יודעת איך לתאר את זה. כשאתה בפנים זה אחרת אתה לא מדבר כאילו לכל אחד זו סיטואציה רגישה. משהו בסיגנון אחר, נימה אחרת, סדר מילים שונה. מעניין אם אתה מסכים אתי.
הפיסקה האחרונה נחמדה מאוד כי המחשבות האלה לא נותרות באוויר כעובדה אלה כפשוט מחשבוץ מצערות. יפה מאוד.

אני לא יודעת אם התכוונת שזה קטע אמיתי כלומר הןא מהחיים האמיתיים או לא. אני חושבת בכללי שביקום שעובד על מנגנון של סיבה ותוצאה צריך הכי חשוב- מודיעין טוב. איזה סיפוק האח מקבל מלהקשיב לאימא. איזו מוטיבציה. איזה רעיון. איזו אנרגיה מפעילה אותו? נאמנןת? נוחות? הרגל? כעס? תמצא את המפתח הזה, את האינטרס, תפרק אותו לגורמים כי כמו שכבר הזכרת- זה מסובך וקשה. תפרום את הקשר לתוך תבניות לתוך תרשימים ותביט. בלי רגש בצורה כמה שיותר אובייקטיבית. אחרי שתבין את המצב והמניעים של כל אחד ורצוי גם לרשום אותם כי אז מקבלים פרספקטיבה חדה יותר ( כן זה אולי קשה לגלות וצריך ניסויים ולוקח זמן) אתה עוצר רגע וחושב איך מנטרלים כל אחד מהגורמים האלה. לכול דלת מפתח. לדוגמה אדם שמאמין באשמה של אדם אחר כי הוא צריך להרגיש שהמצב בשליטה והוא לא בלא נודע- מציגים לו אלטרנטיבה חלופית בטוחה הרבה יותר מהזו שהוא מחזיק. הפחד שמה שהוא מחזיק לא נכון יקפוץ עליו והוא ימהר להחליף לאחרת הבטוחה יותר. אם מישהו רואה דברים רק בשחור לבן אז מכינים מראש רשימה של אדם לבן שעשה מעשים שחורים ולהפך ולהציג עליו ועל עצמיך- אין כזה דבר באמת אדם טוב אדם רע. מה עוד שכולם יכולים להשתנות. הוא לא מאמין בזה? זה לא משנה במה הוא מאמין. יש אין סוף פוליטיקאים ספורטאים ואמנים שאמרו להם שהם צריכים לפרוש, אף אחד לא האמין בהם. נו? מה זה אומר? שום דבר. תציע ככה נקודת מבט רחבה יותר. בסופו של דבר הדבר ההגיוני לעשות זה למצוא נקודה מרכזית להעביר ואז דברים שתומכים בביסוסה המוחלט. אבל הרבה פעמים דברים מונעים מהרגש. אם אח שלך מתכחש לעברכם אז אולי תשאיר איזו תמונה על השידה. תקרא לו הרבה פעמים בשם ילדות מוכר. תחזור על פעולות שעשיתם פעם. זה מרכך אנשים בתת מודע. לדוגמה כשילד נחטף של איזה מישהו חשוב אז בטלויזיה הוא מבקש מהחוטף להחזיר את הילד וחוזר המון פעמים על שם הילד כדי שלחוטף יהיה קשה יותר להתייחס לילד כאובייקט.
לא יודעת. רק מנסה לעזור. בטח לא עזרתי יותר מדי ואולי זה לא סיפור אמיתי. לא נורא ולא משנה

16/02/2015 01:28
9 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך