החברה

moon-story 23/11/2016 680 צפיות אין תגובות

זהו סיפור אישי של כמה בנות שאני מכירה, וזה מדבר על חלק בלתי נפרד מחייהן.
אני מבקשת לא לזלזל בסיפור הזה, ולא להעליב. עומדים חיים מאחורי זה.
אשמח שתגיבו ותגידו את דעתכם, אבל בכבוד.

רציתי לדבר אתכם על ה"חברה". העולם שלנו, שבו נוצרים סטריאוטיפים, סטיגמות ואידיאלים.
וזה רע מאוד, רע מאוד. אנשים רבים לא מבינים שזה בסדר להיות שונה, וזה מעולה להיות שונה לטובה. להיות זה שהולך נגד הזרם ועושה מה שטוב לו, להיות זה שמדבר בגמגום, זה שצבע עורו כהה או בהיר יותר משלכם, זה בסדר. העולם שלנו הוא טוב ורע בו זמנית, אבל בסיפור הזה אני רוצה לדבר אתכם על הצד הפחות נעים של העולם. אבל אתם יודעים מה? העולם לא אשם, החיות לא אשמות, הצמחים לא אשמים… אנחנו אשמים. אנחנו אלה שגורמים לאידיאלים ולסטיגמות, ואם אלה לא אנחנו, אנחנו אלה ש"זורמים" עם זה ושותקים. אני לא רוצה לשתוק,
אני לא רוצה להיות זו שמשתפת פעולה, אני רוצה להילחם למען אלה שעוברים את זה ושותקים.
למרות שזה לא השפעה כללית על הרבה אנשים, אבל אם גם מישהו אחד שמשתף פעולה עם זה יראה את זה ויתייחס לזה, זה הניצחון שלי.

בואו ניקח לדוגמה את אידיאל היופי, "שמנה", "רזה", "מקל", "גוף יפה", "עיניים מדהימות",
"פנים מושלמות", "שיער מהמם"…
מי קבע שזה מה שהופך אישה ליפה? (אני מדברת בלשון נקבה בקטע זה כי אני מדברת בעיקר
על עולם הדוגמנות והפוטושופ) מי קבע שמישהי "שמנה" היא יפה? "רזה" ליפה?
מה זה יפה בכלל? הכל בעיניי המתבונן. אבל עזבו את זה שאם היו משאירים את זה ככה,
הפכו את זה לזיוף. בפוטושופ הופכים חלק רב מן הדוגמניות ל"רזות" ומגדילים להן את החזה
כדי שיהיה "יפה", מסדרים את האף שלהן בצורה שתהיה יותר "מושלמת" ומגדילים להן את העיניים. זה מה שהם רוצים להעביר לדור הבא? לנו? לחברה? שמישהי "יפה" על פי הקריטריונים שלהן היא היחידה ש"יפה" והיחידה שתצליח? זה רע, רע מאוד.
אבל עזבו את זה שזה הם, אלו אנחנו, אותם אנשים ששותקים על זה ולא עושים מאמץ לשנות משהו. למרות שאומרים "אני איש קטן ולא מן השורה העליונה, לכן אני לא יכול לשנות שום דבר." זאת טעות, כי אם נשנה מחשבה של אחד, האחד יספר לשני, השני לשלישי וכו…

אם מישהו "משקפופר" (בעל משקפיים) אז הוא מכוער, כי יש לו משקפיים.
מי קבע ש"יפה" זה ללא משקפים? הכל בעיני המתבונן. ולכל אחד יש הגדרה ליפה משלו.
אם מישהי עם עור שחום יותר היא "מכוערת" למה? ככה. אין לחברה אפילו סיבה להסביר למה היא מכוערת מעבר לזה שהחברה קבעה את זה.
אם מישהו נכה על כיסא גלגלים, הוא נחות. זה מה שרוב החברה חושבת. זאת טעות.
ה"נכה" הזה הוא איש בדיוק כמונו, איש בעל רגשות, תחושות ומחשבות.
אפשר לשנות תפיסה של כך כך הרבה אנשים באמצעות הדיבור, השפה והלשון.
רק אם העולם היה שומע דעות… נכון אומרים שארץ ישראל וחלק מן העולם מתנהל לפי הדמוקרטיה, אבל זה נכון רק בחלקו, רק פוליטית. למרות ההפגנות למען קבלת השונה, בסופו של דבר עדיין יורדים על נכים, עדיין יורדים על כולם. ואפשר לשנות את זה אם כולם יבינו את המשמעות של להרגיש את זה, אני בטוחה.
חלק מהבנות רוצות להיות רזות יותר כשגופן בריא (מה שמוביל לפעמים לאנורקסיה)
ומרעיבות את עצמן, למה? כי בחנות בגדים האהובה עליהן מידת הג'ינס במחלקת הנערות וגם הנשים קטנה מדי, גם לנשים בריאות ו"רזות" כביכול. או בגלל שצוחקים עליהן, מה שקורה לפעמים.

רציתי לדבר אתכם גם על גזענות. אני שונאת שעושים את ומשתמשים בסטיגמות כדי להעליב אחרים, על מנת להרים את עצמם. הוא קמצן. למה? כי הוא תימני.
הוא מגעיל ומלוכלך. למה? היא שחום עור. היא מחבלת. למה? כי היא ערבייה.
זה מה שהרוב קבע, זה מה שהחברה הכללית שלנו חושבת ועושה, וזה עצוב כל כך…
תנסו לחשוב בהיגיון, קחו אישה ערבייה, נשואה עם ילדים, שרוצה שלום בדיוק כמונו.
מישהי שלא מעוניינת במלחמות ומאוד אהובה בקרב סביבתה, אבל מה?
היום הודיעו בחדשות שמחבל מהכפר שלה פגע ביהודי. זה אומר שהיא מחבלת? לא.
כי היא אדם כמונו, יש לה רגשות ותחושות כמונו. אולי היא אפילו מתביישת שזה מה שקורה
בכפר שלה. אתם לא יכולים לדעת… לכן אסור לשפוט אחרים ולהשפיל אותם, מעבר לכך שזה
לא מוסרי, אתם לא יכולים לדעת מה עומד מאחורי הסיפור שלה.

אם כולנו היינו אותו דבר, העולם היה משעמם, אני בטוחה שכמעט כולכם מסכימים איתי.
אז למה אנחנו (במובן כללי, של הרוב) עדיין יורדים על אנשים? עדיין צוחקים? לא מקבלים?
אני לא מבינה את זה, בכלל לא.

יש לי עוד המון להגיד על החברה כיום, אבל זה לא ייכנס בסיפור אחד או שניים, אפילו שלוש…
אם כולנו נפעל יחד למען קבלת השונה, לפחות משהו קטן ישתנה.
תודה שקראתם את זה, תודה שהקשבתם.


תגובות (0)

הוספת תגובה - היה הראשון להגיב!
התחבר עכשיו בכדי להוסיף תגובה
7 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך