מאכלי חורף עיראקיים

21/11/2009 1529 צפיות אין תגובות

מאכלי חורף עיראקיים
מה עיראקים אוכלים בחורף? "לובייה ח'מ'ה" (לוביה אדומה) או "שחר'אם"
(לפת מבושל).
לקום בוקר שבת ולהוציא את סיר השלר'ם המהביל, עם האדים זה, ריח המשכר, זה ממש גן עדן עלי אדמות. הריח של השלר'ם ממלא את בל הבית. מי שאינו אוהב את זה …שיקום….
בכלל, ארוחת בוקר של שבת היא חגיגה בפני עצמה. קמים מוקדם מאוד והולכים לבית הכנסת, לאחר התפילה, ואם אין בבית הכנסת "שבת חתן" או במר מצווה ועלייה לתורה, ממהרים לחזור הביתה. לארוחת בוקר. השולחן כבר מוכן וערוך, ריח השלר'ם והביצים החומות שהיו כל הלילה על פלאטת השבת, ממלא את הבית. ומתחילים לאכול: ביצים חומות, חצילים מטוגנים, תפוחי אדמה אפיים, בצל חריף וקצוץ, קציצות מתובלות וכן….."לובייה אדומה". אימא מעירה: "תשאירו מקום גם לקציצות עם הרשאד והפטרוזליה".
כעת אפנה אל הילדים הצעירים:

"שלוםילדים צעירים!
סוף סוף אנו מתחילים את השנה החדשה. במנהגי מאכלי החורף ש העיראקים, המעט שאני זוכר מימי ילדותי, אימי היתה מביאה לאבי, ז"ל, כשהיה יושב בחצר הבית להתענג מהשמש של החורף ואימי מגישה לו סלק, חתיכות אדומות עם מים אדומים ומתוקים, הוא היה אוכל אותו כמו שאנו היום אוכלים מרק פירות. עוד דבר זכור לי שהוא היה אוכל תמרים עם טחינה גולמית בתוספת סילאן (דבש תמרים). ככה היה יושב בחצר ואוכל. כמובן גם שלר'ם ולוביה ח'מר'ה.

מאכלים שאני מדבר עליהם מחזירים אותי לתקופות נהדרות, אני זוכר את השלר'ם של שבת בבוקר,. הוריי היו שוכבים על ספה נפתחת ואני ואחותי היינו מצטרפים אליהם ומאיצים בהם: "קומו כבר….אנו רעבים" אימא היתה קמה ומביאה את השלר'ם למיטה…..איזה כיף? ומה עם התמרים והטחינה?….תמרים שלמים עם טחינה גולמית.
כשהיו באים אלינו אורחים אז קודם כל אנו מגישים את השלר'ם, אימי היתה מכינה תה עיראקי אצלי, תה חזק חום וריחני…לא התה שאתם שותים היום ….מים צהובים… אם התה היינו אוכלים את הסמבוסק הממולא שקדים , אגוזים ושוכר, וכן "בעאבע בתמר'" 0עוגיות עם תמרים)
אני תוהה ! ..בעיראק היינו אוכלים דברים כבדים לעיכול, היינו אוכלים את ה"תבית" (חמין הנוטף שומן, את האורז עם השקדים והצימוקים, את מיני הממתקים, אף פעם לא
חשבנו על כלוריות או על דיאטה, וכאן…לא אוכלים כמעט כלום והכרס עולה עולה ועולה…
מה הסיבה?


תגובות (0)

הוספת תגובה - היה הראשון להגיב!
התחבר עכשיו בכדי להוסיף תגובה
3 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך