Amora
רגע של מחסור באינטרנט ו-וורד.
לא חייבים להקשיב למדריך הזה, הוא רק בשביל לעזור להשתפר למי שגולש כאן ורוצה להתשפר/חושב שיש לו מה לשפר ^^
וזה רק חלק א'. יכול להיות שאוסיף עוד כמה פסקאות וכאלה. זה בנתיים מה שכתבתי 3:
ואני לא מתיימרת ללמד כתיבה מקצועית או משהו. זה סתם לעזור, כמו שכבר אמרתי <:

שגיאות כתיבה נפוצות- כיצד ללמוד ולתקן – חלק א' :)

Amora 21/09/2013 1589 צפיות 16 תגובות
רגע של מחסור באינטרנט ו-וורד.
לא חייבים להקשיב למדריך הזה, הוא רק בשביל לעזור להשתפר למי שגולש כאן ורוצה להתשפר/חושב שיש לו מה לשפר ^^
וזה רק חלק א'. יכול להיות שאוסיף עוד כמה פסקאות וכאלה. זה בנתיים מה שכתבתי 3:
ואני לא מתיימרת ללמד כתיבה מקצועית או משהו. זה סתם לעזור, כמו שכבר אמרתי <:

שגיאה מס' 1- מיקום שגוי של גרשיים בדיבור

לרוב במשחקי תפקידים הגרשיים משמשות בשביל לכתוב את מה שהדמות אומרת, אך בכתיבה זה לא תמיד אותו הדבר.
למשל- במשחקי התפקידים בשביל לצטט מחשבה משתמשים בגרש בתחילת ובסוף המשפט ('…'). לעומת זאת, בכתיבה רצוי לא להוסיף את אותו גרש:

* צורה לא נכונה- 'משהו מריח מסריח כאן.' חשבתי.
* צורה נכונה- משהו מריח מסריח כאן, חשבתי.

בשביל לכתוב את מה שהדמות אומרת משתמשים בגרשיים בתחילת ובסוף משפט ("…"). חשוב לכתוב מי אמר את המשפט אחרי שכתבתם אותו:

* צורה לא נכונה- מיכאל אמר " זה בלתי אפשרי."
* צורה נכונה- "זה בלתי אפשרי." אמר מיכאל.

טיפ: יצירת מתח- פאוזה.

במידה ויש לכם קטע שהדמות אומרת משהו שסופו אמור ליצור מתח מסוים, תכתבו אותו בשני חלקים, ככה שתיווצר פאוזה (הפסקה קצרה) בניהם:

* " מספיק! הוא לא עשה את זה," התערב לוגן, " זה הייתי אני."

שגיאה מס' 2- כתיבת צ'אט

לא! פשוט לא! לעולם לעולם לעולם לעולם אל תכתבו בצורה של צ'אט! (אלא אם כן זה מכוון)
אם אתם רוצים להרוס את חווית הקריאה בסיפור- זו הדרך המושלמת.
הרי אף פעם לא קראת סיפור שלפני כל משפט של דמות מופיע השם שלה בכל פעם מחדש, נכון?
זו הכפלה מיותרת ואין בזה צורך בכלל!

*צורה לא נכונה-
אני:" הלכתי!"
אמא:" לאן?"
אני:" להסתובב."
אמא:" בסדר, רק תזכרי…"
אני:" לחזור הביתה בשש, אני יודעת."

*צורה נכונה-
" הלכתי!" צעקתי לאמא בעודי פותחת את הדלת.
"לאן?" היא שאלה אותי מכיוון המטבח.
" להסתובב." עניתי.
" בסדר, רק תזכרי-"
" לחזור הביתה בשש, אני יודעת." השלמתי את דבריה ויצאתי מהבית.

אם יש מונולוג ארוך בסיפור, שבבירור מתנהל בין שתי דמויות ספציפיות, אחרי שלושה משפטים לפחות תוכלו לוותר על אזכור מי אמר מה מכיוון שזה כבר ברור מאילו. (כמו בדוגמא למעלה)

שגיאה מס' 3- הכפלה של מילות דיבור

מילות דיבור הכוונה למילים שכותבים אחרי מה שהדמות אומרת. איך נפתרים מלכתוב כל הזמן "אמר" ו"אמר"? משתמשים במילים שונות בעלות משמעות דומה.
זה מעשיר את השפה של הסיפור, נותן לדמות יותר רגש ולא מציק מקריאה של אותה המילה שוב ושוב.

* דוגמאות למילים שונות מקובלות בכתיבה (כתוב בזכר אך מיועד גם לנקבה, ברור):
אמר, ענה, השיב, צעק, קרא, לחש, הודיע, סיפר, קבע, הסביר, מלמל, סינן, לגלג, צחק, שאג, טרטר

שגיאה מס' 4- שגיאות כתיב

אין הרבה מה לעשות עם שגיאות כתיב חוץ מללמוד איך כותבים את המילים שלא כתובות נכון.
במידה ויש מילה שאתם לא בטוחים לגבי איך היא כתובה אתם יכולים להיעזר במילון.
ישנן מילים שנשמעות אותו הדבר אך כתובות שונה ובעלות משמעות שונה, והשגיאה הכי נפוצה שנתקלתי בה בסיפורים באינטרנט זה הבלבול בין "אם" ו"עם", שזו לדעתי, שגיאה נוראית!
מה ההבדל?
אם= מילת תנאי שמקבילה ל"אילו", "לו", "במקרה ש…", "בתנאי ש…" וכו'
*לדוגמא: " אם רק תעז להתקרב לחדר שלי, אני מזהירה אותך, זה לא יגמר טוב!"
עם= מילת הוספה שמקבילה ל"ביחד", "בנוסף", "בצירוף", "על יד", "לצד" וכו'
* לדוגמא: " אני רוצה גלידה וניל עם תוספות של סוכריות ושקדים."

שגיאה מס' 5- הוספת סמיילים והכפלת אותיות

בשום פנים ואופן לא מוסיפים סמיילים או מכפילים אותיות כשכותבים!
זו גם כן שגיאה די נפוצה שנתקלתי בה בקרב כותבים מתחילים באינטרנט.
אם אתם כותבים יומן, אין שום סיבה שלא להוסיף, אבל אם אתם כותבים סיפור ולא יומן, ההוספה הזאת מיותרת ואף גורעת, וחשוב לזכור את זה!
אז נכון, רוצים להביא "רגש" בכתיבה, אבל אפשר להוסיף רגש גם מבלי להכפיל אותיות ולהוסיף סמיילים. לא יודעת מה אתכם, אבל כשמישהו כותב מילה כשהוא מכפיל בה אותיות אני באמת קוראת את המילה כמו שהיא אאאאררררררוווווווווכככככככהההההההההההה, ואותי זה ממש מעצבן, כי קשה לי להבין את המילה כשהיא ככה.
אותו דבר לגבי סמיילים. כאשר מישהו מוסיף סמיילי אחרי משפט אני אשכרה רואה את הפרצוף שלו עושה את הסמיילי הזה… וזה הורס את החוויה של הקריאה, לפי דעתי.
במקום להוסיף :( , אפשר להוסיף " זה היה עצוב" או "ממש נשברתי שם" או " עדיין קשה לי להיזכר בזה". כמו שאתם רואים, המשפטים הקטנים האלה אומרים המון, אפילו הרבה יותר משני סימני פיסוק שיוצרים פרצוף ממוחשב.
עוד שגיאות נוספות הן הכפלות של סימני פיסוק. זו שגיאת כתיב לכתוב !!!!!!!!! או ????? (או סימן אחד או שלושה, ושלושה זה בדרך כלל בכתיבת סלנג ולרוב לא כותבים ככה כשכותבים סיפור), וגם שגיאה לכתוב …………… (כמו קודם, או נקודה אחת או שלושה. להבדיל מסימני הקריאה, אפשר להוסיף שלוש נקודות בסוף משפט, אבל לרוב זה בסוף פסקה או פרק, ולא כאשר מישהו מדבר)

שגיאה מס' 6- מחסור בתיאורים

הרבה פעמים אני רואה שבמקום לתאר מוסיפים תמונה (שזה נחמד והכל כשאין לכם כוח לתאר ופשוט יותר להראות, אבל זה יהיה די מסובך אם תרצו להדפיס את הסיפור, למשל) או לא כותבים תיאור בכלל, שבעיניי זה יותר גרוע.
חלק מתעצלים לכתוב תיאור, ואני לא מאשימה אותם, לרוב תיאורים מושכים את הזמן ואין כוח לקרוא אותם, אבל לרוב תיאורים הם חשובים מאוד בסיפור! הם מחיים את האווירה ומפתחים את הדמיון של הקורא, וגורמים לו להבין יותר למה התכוונתם במה שכתבתם.
חלק אחר של כותבים פשוט לא יודע איך לתאר, אולי כי הם לא מכירים מספיק מילים שיעזרו להם או שהם כמוני, לא יודעים להסביר בצורה ברורה דברים. הפתרון היחיד לבעיה הזאת היא, לצערכם ואולי דווקא לא, לקרוא. ככל שתקראו יותר תדעו יותר והכתיבה שלכם תשתפר.
הנה עובדה- אי אפשר לכתוב מבלי לקרוא! לפחות לא בצורה מקצועית ויפה.
אם לשם אתם מכוונים, אני ממליצה לכם להתחיל למצוא את חנות הספרים/הספרייה הקרובה לביתכם ;)

תיאור נוסף שהרבה יותר פשוט לכתוב הוא תיאור דמויות (זה התיאור האהוב עלי! אני מתה על דמויות!)
הרבה יותר פשוט לתאר מראה של בני אדם ולבוש, נכון? אבל הרעיון הוא לדעת לתאר אותם בצורה מעניינת ומסקרנת יותר.
למשל, במקום לכתוב שלמישהי יש שיער בלונדיני חלק, אפשר לכתוב שיש לה שיער בלונדיני מלא ברק שגולש על כתפיה. להכניס עוד קצת תיאורים זה עוזר מאוד.
אפשר לכתוב תיאורים כמו- מלא ברק (בשורה הנ"ל), גולש (כנ"ל), בעל צבע מסקרן, קופצני, חי, מוסתר על ידי (במידה ויש לדמות כובע), מבריק ועוד…


תגובות (16)

וואו זה מדריך ממש טוב, ואני שמתי לב שאני מיישמת את כל מה שרשמת שם. XD
ואני רושמת הרבה פעמים שלוש נקודות בעת דיבור למשל:
"כן, הוא הלך…"

21/09/2013 07:11

רוב השגיאות שרשמת,מזכירות לי אותי בתחילת דרכי.
השתפרתי בזכות האתר,ובזכות כמה משתמשים פה.
לדעתי זה מאוד נחמד,כך אפשר לבחון,ולדעת מהם הטעיות שלנו,ולתקן אותם אם צריך.
הרי מטעויות לומדים לא?..
אגב,כתבת את זה יפה :)

21/09/2013 07:18

יואווווווווו איזה עזרה את עושה פה!!
ואת צודקת בכל מה שאת אומרת!!
אני כבר מתחילה להתעצבן כשאני רואה סיפורים בפייסבוק כאילו זה צאט ופשוט אני לא טורחת לקרוא. כי זה כל כך דבילי. בלי להעליב אף אחד, זה ממש מעצבן לקרוא את זה.
וה"עם" וה"אם" סוף סוף מישהי יודעת גם על זה! זאת טעות כל כך נפוצה, גם לי זה קרה אבל למדתי.
את האמת?
כשהתחלתי באתר, בקושי קראתי, קראתי ממש לפעמיים ואם הייתי קוראת הייתי קוראת 'יומנו של חנון' וכול הדברים היומניים והילדותיים.
והצטיינתי דווקא בכתיבה בלימודים גם בלי לקרוא. אבל אחר כך התגליתי למיתולוגיה ואני מתה על זה! ממש קשה לי להיקשר לספרים, לוקח לי זמן לקרוא את רובם. לא יודעת למה, אבל רוב הספרים לא מעניינים אותי. באתר סיפורים זה משהו אחר, אני מצליחה לקרוא הרבה, אבל ספרים בחנות, קשה לי למצוא בהם עניין.
אבל בכל מקרה- את עוזרת מעולה!

21/09/2013 07:28

מאוד אהבתי(:

21/09/2013 07:29

תודה רבה לכם ^^
אני שמחתי לעזור :)

21/09/2013 07:30

מתי את מעלה חלק ב?

21/09/2013 07:33

ברגע שיהיה לי מספיק פסקאות בשביל להעלות אותו 3:

21/09/2013 07:53

אני אישית מיישמת את כל מה שכתבת כאן, אבל ממש יפה מצידך להשקיע בזה כי יש אחרים באתר (דיי הרבה) שזקוקים לעצות הללו. כל הכבוד, אגב, גם על הצורה המסודרת בה כתבת את רשימת הטיפים D:

21/09/2013 08:02

תודה רבה ^^
גם אני, לצערי, שמתי לב שהרבה שוגים בדברים האלה, לכן החלטתי לכתוב את המדריך ^^
אני שמחה שיש כאן מישהי שכן מיישמת את הכתוב :)

21/09/2013 08:11

את מזכירה לי את עצמי בצורה פסיכית…
גם לי כואבות שגיאות כתיב, גם אני מעדיפה שפה גבוהה, וגם אני אוהבת מונסטר היי!
אני אשמח לקרוא את חלק ב! ^^
או, וגם אני מעדיפה תיאורים על פני תמונות ^^
אני צודקת כשאני אומרת שאת אוהבת לקרוא?

21/09/2013 08:22

חחחחח אהבתי את ההוספה של "בצורה פסיכית" XD
וממ… כן, אני אוהבת לקרוא, אבל לא יוצא לי כל כך (גם כי אין דברים מעניינים כל כך בעיניי בתקופה הזאת וגם כי אני יחסית עצלנית, אין לי כוח לפתוח ספר ולקרוא :|), אבל כן, אני אוהבת לקרוא ^^

21/09/2013 08:30

אני אוהבת להוסיף מילים כמו "בצורה פסיכית" ^_^
בדיוק כתבתי פרק מסיפור שכתבתי פעם ושלחתי לילדה מהכיתה שלי לקרוא :)
קשה לכתוב לאחרונה… ואני כותבת סיפור שגם ככה קשה לי לכתוב אותו. אני מתה על ספרים. הארי פוטר קראת? אני כן :)

21/09/2013 08:39

חחחח גם אני ^^
גם לי קשה לכתוב לאחרונה… גם בעיקר שכרגע יש לי 5 (!) סיפורים נוכחיים…
מה לעשות, אני פורה ברעיונות, אבל להמשיך לכתוב אותם זה כבר יותר מסובך XP
הארי פוטר לא קראתי (גם לא בני הנפילים, משחקי הרעב וכל אלה), אבל פרסי ג'קסון קראתי ;)
רק שהפסקתי לקרוא את הספר האחרון באמצע…. >.

21/09/2013 08:44

יואו זה מדריך ממש טוב!! האמת שראיתי אותו דבר ביצירה וספרות אבל לא נורא XD

02/12/2013 04:44

עכשיו הבנתי, את כתבת את זה ביצירה וספרות XDDDD

02/12/2013 04:44

חחחח כן XD
שמחה שאהבת, השקעתי בו ^^

02/12/2013 06:48
9 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך