סיפור שהוא גם חווית לימוד : סיפור ילדים אינו חייב להיות רק סיפור הוא יכול להיות גם חווית לימוד מעבר, לילד ולהורה. כל סיפור ובעיקר סיפור ילדים, טומן בחובו עולם רחב יותר אשר לעיתים נחבא מהעין. .המטרה של חלק זה להעניק להורה רעיונות(המתבססים על הסיפור) בעזרתם הוא יכול להפיק את המרב. בסעיפים להלן מוצעים הדגשים לסיפור אשר היוו את רעיון הכתיבה : • חלום חבוי - במרכז הסיפור עומד למעשה חלומו של הילד לטוס.לכל אחד מאיתנו יש חלום.חלקינו מגלים אותו בגיל מוקדם וחלקינו בגיל מאוחר אבל החלום תמיד קיים אולי רק לא ממומש.חשוב מאוד לגלות את חלומו של הילד בגיל צעיר ולנסות לעזור לו להגשים אותו גם אם זה רק לרכב על אופניים או .. להטיס אווירון. האם שוחחתם עם הילד על החלום שלו? נסו דרך הסיפור לדובב את הילד.אולי ישנו חלום חבוי... • מהו ענן - בני בסיפור מצייר עננים.מהו ענן? ניתן לקחת את נושא העננים שבסיפור ולתת לילד לצייר עננים.מה זה ענן קטן ומה זה ענן גדול? לנסות להוסיף צבעים ולתת לילד לצייר עננים בכל מיני צבעים(אולי באיורים של הסיפור ניתן לצייר עננים בצבעים שונים) • יצירתיות - האם קיימת דרך נוספת להתמודד עם הרצון של בני לטוס?אולי יש לילד רעיון יצירתי נוסף? (ולכם ההורים, אולי יש בעיה שאתם רואים אותה כלא פתירה ועם קצת יצירתיות תוכלו לפתור אותה...) • הילד רוצה כבוד - מסר סמוי אשר קיים בסיפור הוא שאין לזלזל בילד – יש לתת לו תשובות ברורות ומנומקות.כאשר מנסים לגרש את הילד עם תשובות סתומות הוא לא יסתפק וימשיך. הדגש בסיפור הוא לא על ההתעקשות לטוס באמת, אלא על הזכות לקבל הסברים ממצים ועל ההבנה שצריך לוותר ולמצוא מוצא אחר, כפי שהוא עשה. • פתרון של כאן ועכשיו - מחר זו לא אופציה בעבור בני.חשוב להבהיר לילד שצריך לעיתים לדעת איך לדחות סיפוקים אבל חשוב לא פחות למצא יחד דרך יצירתית להתמודד עם אותה סוגיה כדי להגשים את מה שהילד רוצה. • גירוי הדמיון - במקרה של בני לכאורה היה מצב נתון שבו בני רואה מטוס ומתחיל לדמיין אבל אנחנו יכולים תמיד ליצור סביבה אשר יכולה לגרות את הדמיון של הילד.יצירת אווירה מתאימה תוכל לגרום לילד להתעניין בנושא ולגרום לו לדבר על הנושא . • מטוס ואווירון – ניתן להסביר לילד על שימוש במילים שונות לתיאור דומה (אוירון מלשון אוויר שחידש איתמר בין אב"י ומטוס יצק ללשון העברית חיים נחמן ביאליק)

להיות טייס גדול

14/11/2014 4685 צפיות תגובה אחת
סיפור שהוא גם חווית לימוד : סיפור ילדים אינו חייב להיות רק סיפור הוא יכול להיות גם חווית לימוד מעבר, לילד ולהורה. כל סיפור ובעיקר סיפור ילדים, טומן בחובו עולם רחב יותר אשר לעיתים נחבא מהעין. .המטרה של חלק זה להעניק להורה רעיונות(המתבססים על הסיפור) בעזרתם הוא יכול להפיק את המרב. בסעיפים להלן מוצעים הדגשים לסיפור אשר היוו את רעיון הכתיבה : • חלום חבוי - במרכז הסיפור עומד למעשה חלומו של הילד לטוס.לכל אחד מאיתנו יש חלום.חלקינו מגלים אותו בגיל מוקדם וחלקינו בגיל מאוחר אבל החלום תמיד קיים אולי רק לא ממומש.חשוב מאוד לגלות את חלומו של הילד בגיל צעיר ולנסות לעזור לו להגשים אותו גם אם זה רק לרכב על אופניים או .. להטיס אווירון. האם שוחחתם עם הילד על החלום שלו? נסו דרך הסיפור לדובב את הילד.אולי ישנו חלום חבוי... • מהו ענן - בני בסיפור מצייר עננים.מהו ענן? ניתן לקחת את נושא העננים שבסיפור ולתת לילד לצייר עננים.מה זה ענן קטן ומה זה ענן גדול? לנסות להוסיף צבעים ולתת לילד לצייר עננים בכל מיני צבעים(אולי באיורים של הסיפור ניתן לצייר עננים בצבעים שונים) • יצירתיות - האם קיימת דרך נוספת להתמודד עם הרצון של בני לטוס?אולי יש לילד רעיון יצירתי נוסף? (ולכם ההורים, אולי יש בעיה שאתם רואים אותה כלא פתירה ועם קצת יצירתיות תוכלו לפתור אותה...) • הילד רוצה כבוד - מסר סמוי אשר קיים בסיפור הוא שאין לזלזל בילד – יש לתת לו תשובות ברורות ומנומקות.כאשר מנסים לגרש את הילד עם תשובות סתומות הוא לא יסתפק וימשיך. הדגש בסיפור הוא לא על ההתעקשות לטוס באמת, אלא על הזכות לקבל הסברים ממצים ועל ההבנה שצריך לוותר ולמצוא מוצא אחר, כפי שהוא עשה. • פתרון של כאן ועכשיו - מחר זו לא אופציה בעבור בני.חשוב להבהיר לילד שצריך לעיתים לדעת איך לדחות סיפוקים אבל חשוב לא פחות למצא יחד דרך יצירתית להתמודד עם אותה סוגיה כדי להגשים את מה שהילד רוצה. • גירוי הדמיון - במקרה של בני לכאורה היה מצב נתון שבו בני רואה מטוס ומתחיל לדמיין אבל אנחנו יכולים תמיד ליצור סביבה אשר יכולה לגרות את הדמיון של הילד.יצירת אווירה מתאימה תוכל לגרום לילד להתעניין בנושא ולגרום לו לדבר על הנושא . • מטוס ואווירון – ניתן להסביר לילד על שימוש במילים שונות לתיאור דומה (אוירון מלשון אוויר שחידש איתמר בין אב"י ומטוס יצק ללשון העברית חיים נחמן ביאליק)

להיות טייס גדול

בני רצה לטוס מעל המים
לטייל בין עננים ולגעת בשמים
להיות למעלה מעל כולם בתוך מטוס
ולחבוש קסדה של טייס על הראש.

בוקר אחד, כשבני נסע עם אבא אל הגן,
הוא הביט החוצה דרך זגוגית החלון
וראה איך בשמים טס לו אווירון.
האווירון טס למעלה גבוה במרומים,
מצייר לו קווים ונוגע בעננים.

בני התקרב עד שאפו נדבק לחלון,
ודמיין שהוא נמצא שם בפנים בתוך האווירון.
"אבא", קרא בני לאביו ושאל:
"גם אני יכול לטוס בשמים?"
ענה לו אביו:
"כשתגדל, תוכל להיות טייס, אם תרצה,
אבל עכשיו אתה עוד קטן, אז חכה".

אבל לבני היה קשה לחכות.
כשהגיע אל הגן, הוא פנה לגננת רותי ושאל:
"רותי, למעלה בשמים יש הרבה מטוסים,
אולי גם אני אטיס מטוס משלי לתוך העננים?"
רותי התקרבה אל בני ולחשה:
"להטיס מטוס בשמים זה קצת מסוכן,
יותר בטוח לשחק עם כולם פה בגן."

אבל בני רצה לטוס מעל המים
לטייל בין עננים ולגעת בשמים
להיות למעלה מעל כולם בתוך מטוס
ולחבוש קסדה של טייס על הראש.

בני היה קצת מאוכזב, וכשחזר מהגן פנה לאימא ושאל:
"אימא, למה להעיף עפיפון בשמים אני יכול,
אבל בשביל להטיס מטוס אני צריך לחכות עד שאהיה גדול?"

אימא של בני חייכה והשיבה:
"העפיפון עשוי מנייר,
ולכן הוא קל ויכול לרחף באוויר בקלות כמו נוצה.
אבל להטיס מטוס זה קצת יותר מסובך.
המטוס גדול וכבד ויש לו הרבה כפתורים
וצריך את כולם להכיר וללמוד כדי להטיס אותו במרומים.
יום אחד תוכל להטיס מטוס אמיתי,
בינתיים, מה דעתך להרכיב מטוס מלגו ביחד אתי?

אבל בני רצה לטוס מעל המים
לטייל בין עננים ולגעת בשמים
להיות למעלה מעל כולם בתוך מטוס
ולחבוש קסדה של טייס על הראש.

בני חשב וחשב וחשב:
מדוע זה כל כך מסובך, מה שאני רוצה?
אני רוצה בסך הכל לטוס וזהו זה!

פתאום עלה בראשו רעיון.
הוא ביקש מאימא שתוציא לו סדין כחול מהארון.
את הסדין הוא פרש על הרצפה כמו גלים,
ועל בריסטול גדול צייר שמש ועננים לבנים.
מהאמבטיה הוא לקח את הגיגית הלבנה
שאמא קילחה אותו בה כשהיה בן שנה.
את הגיגית הוא הניח על הסדין הכחול,
ועל ארגז המשחקים הניח את העננים שבבריסטול.
מאבא הוא ביקש את הכובע שיש לו מהצבא,
ומחדר המשחקים הוא לקח צלחת מעופפת ישנה.

"עכשיו זה מוכן!" קרא בני,
ונכנס לגיגית הלבנה, שהפכה בדמיונו לאווירון.
על ראשו הניח את הכובע של אבא, שהפך לקסדה של טייס,
ובידיו הוא אחז בצלחת המעופפת, שהפכה בין רגע להגה של ממש.
הסדין הכחול היה כמו ים גדול תחתיו,
והוא חג לו בין העננים, עושה שלום לכל חבריו.

"הידד!" חייך בני וקרא בקול:
"עכשיו אני טס במטוס שלי מעל המים,
אני מטייל בין העננים ונוגע בשמים
כי כל מה שאני רוצה אני יכול לעשות בדמיוני,
אפילו לבנות מטוס גדול ולטוס בו בעצמי".

-סוף-


תגובות (1)

מקסים!
כבר חשבתי שבסוף יעיף מטוס אמיתי וימות חחח

14/11/2014 19:56
4 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך