עניין של סיבה ותוצאה

dani9196 09/10/2013 701 צפיות 10 תגובות

"אחד מהוגי הדעות הפילוסופיות אמר פעם שאם היה יודע את מצב העולם ברגעו הראשון, היה יכול לצפות את כול ההתרחשויות העתידיות.
לכול תוצאה יש סיבה שגורמת לה. כול מאורע שהתרחש ושיתרחש אי פעם, נגרם מסיבות מסוימות, הדבר ידוע. אותן הסיבות, הן אלו שמגדירות את התוצאה הנגרמת. תוצאה היא בעצם ההתפתחות העתידית של מכלול הסיבות שגרמו לה. נדמה את הדבר לתרגיל מתמטי פשוט, למשל: 6=1+2+3. המספרים אחד, שתיים ושלוש יהיו הדימויים לסיבות והמספר שש יהיה הדימוי לתוצאה. מדימוי זה ניתן לראות שני דברים: הראשון הוא, שהסיבות הן אלו שמגדירות את התוצאה, ממש כמו שהמספרים מצדו השמאלי של הסימן '=' הם ההגדרה של המספר שמצדו הימני של הסימן בתרגיל מתמטי. הדבר השני, והחשוב יותר הוא שידיעת הסיבות פירושה ידיעת התוצאה, ממש כמו שידיעת התרגיל, 1+2+3 פירושה ידיעת התוצאה, 6, למי שיודע איך לחשב… במילים פשוטות: הסיבות הן המגדירות את התוצאה, אם נדע את המגדירים נדע את ההגדרה. אחד מהוגי הדעות הפילוסופיות אמר פעם שאם היה יודע את מצב העולם ברגעו הראשון, היה יכול לצפות את כול ההתרחשויות העתידיות. מה שהתכוון לומר היה, שאם ידע את הסיבה הראשונית בעולם, יוכל לדעת את כול התוצאות שיגררו אחריה.
אך לצערנו, אנו לא יודעים את המצב הראשוני של העולם ואיננו יכולים לחזות את העתיד. אך מה שכן ידוע לנו, הוא המצב הנוכחי. הנסיבות הנתונות כרגע ידועות לנו פחות או יותר. אומנם כדי לחזות את העתיד בצורה אפקטיבית, אנו מוכרחים לדעת את כול הנסיבות הקיימות בעולם, שכן הדבר הכי קטן שאינו ידוע לנו, עלול לגרור תוצאה לא צפויה. למשל: גרגיר אבק עלול לגרום לאדם להתעטש, קול העיטוש עלול להעיר חתול רחוב משנתו, החתול עלול לרוץ אל הכביש מרוב בהלה ולגרום לנהג משאית שנושאת חומר כימי רעיל שעבר בדרך לסטות ממסלולו ולהתהפך, כך שהחומר יתפזר באזור וירעיל עשרות אנשים למוות. הדבר נקרא אפקט הפרפר – כול נסיבה, ולו הקטנה ביותר, עלולה לגרור אחריה תוצאות מאסיביות. אפילו גרגיר אבק עלול לגרור אחריו שרשרת של אירועים שיובילו בסופו של דבר לתאונת דרכים קטלנית שתגרום למותם של עשרות אנשים. לכן, כדי לצפות את העתיד, עלינו לדעת את כול הנסיבות הקיימות בהווה, ואפילו את הקטנות שבהן. אחרי שנדע את זה חסרה לנו רק שיטה לחישוב המידע שבידינו ונוכל לחזות את העתיד."
הפרופסור הזקן סיים את הרצאתו והסטודנטים קמו ממקומותיהם ופנו לצאת מחדר ההרצאות. אחד התלמידים ניגש אל הפרופסור.
"פרופסור?" הוא פנה אליו.
"כן, נערי?" נענה הפרופסור.
"לפי דעתך, כמה רחוקים אנו מיישום השיטה לניבוי העתיד באופן פרקטי?"
"לפי דעתי…" הרהר הפרופסור, "אנו רחוקים כמה מאות שנים לכול הפחות…"
במרחק קילומטרים ספורים מאותו המקום, בקומה העליונה ביותר בבניין המטה הראשי של החברה הבינלאומית לאיסוף וניהול מידע, התקבצו ראשי הדירקטוריון של החברה מסביב לשולחן עגול ושקוף. במרכז השולחן הופיעה הולוגרמה בדמותו של גבר בלונדיני תכול עיניים בעל תווי פנים חלקים.
"תודה לכולכם שהתכנסתם כאן היום." פנתה הדמות ההולוגרמית אל האנשים שישבו מסביב לשולחן, קולו של האיש המדבר היה עמוק ונשמע מתכתי מעט. "כפי שבוודאי ידוע לכם, התכנסנו כאן היום בכדי להוציא לפועל את השלב האחרון בתוכנית בת חמישים השנה שלנו." המשיך האיש בעל הקול המתכתי, "במשך חמישים שנה עמלנו על הקמת רשת שתאפשר לנו לאסוף ולעבד את כול המידע שיש ביד האנושות להשיג. כיום, עולה בידיי ההזדמנות הנדירה להודיע בפניכם שהרשת שהקמנו תתחיל סוף-סוף לשרת את מטרתה האולטימטיבית – ניבוי דטרמיניסטי. במשך עשרות שנים אספנו כמות עצומה של מידע, החל ממידע על מזג האוויר ותנועת הרכבים בכול חלקי העולם וכלה במידע שנשלף ממוחותיהם של אנשים. הרשת שהקמנו הייתה מחסן המידע האנושי. כול האנושות, החל מאנשים פרטיים וכלה בגופי ממשל, השתמשו בנו בכדי לנהל את המידע שלהם, ואנחנו שירתנו אותם נאמנה, אך כיום, עולה בידינו לעשות במידע שאספנו שימוש מהותי בהרבה, כיום עולה בידינו להשתמש במידע לצורך חיזוי העתיד. אנו מבטיחים תוצאות מדויקות למדי, שיטת החישוב שפיתחנו במשך חמישים השנים האחרונות נמצאה אפקטיבית בניבוי עתידם של פרטים מבודדים עליהם ביצענו ניסויים בניבוי דטרמיניסטי וכמות המידע שאספנו מספיקה בכדי להוות את הנתונים הדרושים על מנת לחזות את תוצאותיהן של הנסיבות הקיימות, שכן המידע הרב שבידינו, מגלה לנו את אותן הנסיבות באופן כמעט שלם. אומנם לא תמיד נוכל לחזות את העתיד באופן מדויק לחלוטין, שכן עדיין אין ברשותנו את כול המידע הקיים ובהתחשב באפקט הפרפר, התוצאות במציאות עלולות לחרוג לפעמים מהחיזויים, אומנם הדבר צפוי להתרחש רק לעיתים נדירות ביותר, ובדרך כלל, החיזויים ינבאו את המציאות באופן כמעט מדויק. השאלה שניצבת בפנינו כעת היא: כיצד נבחר להשתמש במידע שיספקו לנו החיזויים? המערכת הממוחשבת שלנו ניבאה סיכויים גבוהים ביותר לרווח כלכלי באם נמכור את המידע. מצד שני, ישנה האפשרות שנשמור את המידע לעצמנו ונשתמש בו לצרכי החברה. המערכת הממוחשבת מתקשה כרגע לנבא את התוצאות של בחירה זו, שכן, בהינתן המידע שהוזן במערכת, חיזויים של העתיד הרחוק אינם אפשריים כרגע והמערכת מוגבלת לחיזוי העתיד הקרוב בלבד. אם זאת, ככול שהמערכת תשתכלל וככול שירבה המידע שנאסוף, כך יגדל טווח ההשקפה שלנו אל העתיד. אחרי שזה נאמר, אני ממליץ שנבחר באפשרות השנייה. אחרי הכול, לדעת את העתיד בעצמנו יכול להיות רווחי ביותר והדבר גם מסוכן פחות, שכן אם יתגלה דבר יכולתנו לחזות את העתיד, תמצא החברה בסיכון מצד גורמים שונים, כולל גורמים ממשלתיים וצבאיים, בעוד שאם נשמור את הדבר בסוד, הסיכון יפחת. לסיום, הוועידה הזאת התכנסה כאן בכדי לדון באפשרויות שניצבות מולנו כעת, עם הפעלת השלב האחרון בתוכנית וכדי להחליט כיצד נפעל בנוגע למידע שיהיה ברשותנו. היות ואני רק המחשב שמנהל את העניינים הטכניים והלוגיסטיים של החברה, אין בידיי הכוח להחליט בעניין זה וההחלטה נתונה בידיכם, אנשי חבר ההנהלה."


תגובות (10)

חומר למחשבה. מעניין מאוד!!!

09/10/2013 12:00

אגב, כבר אמרתי שאני מתה על העובדה שאתה כותב בשפה גבוהה?!

09/10/2013 12:11

לא יודע… אמרת?

09/10/2013 12:12

לא, אז עכשיו אני אומרת: זה ממש מיוחד!

09/10/2013 12:15

חחח תודה.

09/10/2013 12:24

שאלה אחת: איך לעזאזל יש לך כוח לכתוב כל כך הרבה?! במיוחד בסוף היום?!
ועוד משהו לדעתי לכל סיבה יכולה להיות שתי תוצאות זה תלוי בהרבה גורמים משפיעים ולא כל דבר אפשר לחזות מראש עם יש לך התחלה.. התוכנית קאסל יכולה לתת לך דוגמה מושלמת לכך.
וחוץ מזה שהתנ"ך לדעתי נותן לנו הסברים לכל כך הרבה דברים שתאוריית 'המפץ' לא נותנת, אני לא אתחיל לכתוב את כל הדברים שהוא מסביר (והוא מסביר) כי אין לי כוח לכתוב כל כך הרבה כעת.
לילה טוב :)

09/10/2013 12:36

לא כתבתי את הסיפור הזה ביום אחד ככה שהיום כתבתי רק חלק.
לגבי הדבר השני שאמרת: תבדקי על דטרמיניזם, ככול שהחיזוי הוא יותר מורכב ונפרש על משך זמן רב יותר, כך הקושי לנבוי הולך וגדל, כיוון שמשתנים נוספים נכנסים למשוואה, אבל בעיקרון, עם הכלים הנכונים, ניתן לחזות הכול. תבדקי על זה ואז דברי איתי… חחח
ולגבי התנ"ך: לא מבין מה הקשר… והמטרה של התנ"ך אינה בשום אופן להסביר את ההיסטוריה. משום מה אנשים היום חושבים שהתנ"ך הוא איזה דוח מדעי או משהו…

09/10/2013 12:47

הידעת שיש גם פילוסופים ומתמטיקאים ופיזיקאים שטוענים שאי אפשר לחזות דבר? אפשר רק להניח ולחשב לפי סטטיסטיקות. אבי הוא פיזיקאי, וסיפר לי לפני כמה ימים שיש סיכוי, של אחד ליותר ממליארד, שאם תנסה ללכת דרך קיר תצליח. כלומר, אם תשלח חלקיק לכיוון הקיר במהירות מסוימת, באחת הפעמים מתוך המליארד החלקיק יעבור את הקיר. זה נשמע לגמרי מופרך, אני מודה, אבל זה משהו בין חישובים לפילוסופיה.
אני תומכת ברעיון שאי אפשר לצפות דבר מראש (אולי מכיוון שאני לא אוהבת את המחשבה שמישהו יכול לצפות מראש כל תנועה שלי), אבל הקטע שלך היה מוצלח מאוד, בלי קשר לדעותי.
ממש יפה!

17/10/2013 15:30

אני מניח שמה שאבא שלך דיבר עליו הוא דואליות גל-חלקיק, התאבכות גלית בחלקיקים וכו'… זה פיזיקה קוואנטית… ונכון, עם גילוי הפיזיקה הקוואנטית, שטוענת שעד שלא נתברר העתיד, הוא נמצא בסופרפוזיציה (כלומר, מין דואליות בין כול האפשרויות הקיימות) חזרה השיטה הגורסת שלא ניתן לחזות את העתיד בבירור. אבל השיטה שאני הבאתי בסיפור היא התאוריה הקלאסית יותר, לפיה לכול סיבה יש רק תוצאה אחת וכול השאר הוא בגדר אפשרויות סטטיסטיות שאותן הכנסנו לחישוב מחוסר ידיעה ברורה של העתיד.
לדעתי, הרבה יותר מסתברת השיטה הדטרמיניסתית, ולא השיטה המודרנית יותר המבוססת על הפיזיקה הקוואנטית, שאת משמעותה אנו עדיין לא לגמרי מבינים (ישנם כאלה שטוענים גם לפי הפיזיקה הקוואנטית שניתן לחזות את העתיד למשל…)

18/10/2013 03:33

חמודי מודי קוראים את מגילת אסתר בפורים לא עכשיו שתיהיה בריא הרגת אותי עם האורך.
ודרך אגב אוהבת אותך תגיב לסיפור שלי.
אבל תאמת באמת יופי טופי של קטע (באלי טופי עכשיו) והוררת בי חשק מעכשיו לפורים .
וסתם שום דבר לא אישי נגדך כפרה עליייך נשמה.
אבל תכלס ארוך!

11/08/2015 03:46
9 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך