המאהב שלה והיא-פרק 7

29/04/2022 468 צפיות אין תגובות

המקומות שבהם היא והמאהב שלה בילו ביוון-אתונה לפני שחזרו לגור ברחובות-עיר בישראל:

מתחם האקרופוליס
האתר המפורסם ביותר באתונה הוא כמובן, האקרופוליס שפירושו – העיר העליונה. אקרופוליס זה שם כולל לכל גבעה סלעית מוקפת חומה, עליה נבנה מקדש במרכז העיר. האקרופוליס חולש על אתונה כבר מעל 2,000 שנה, כשהכניסה הראשית היא מ-Dionysiou Areopagitou. על גבעת האקרופוליס נמצאים שרידי שלושה מקדשים, שני תיאטראות ומוזיאון. החשוב מכולם הוא הפרתנון (Parthenon), המוקדש לאלה אתנה, שעל שמה קרויה גם העיר. זהו אחד המבנים המפורסמים בעולם, ובנייתו החלה בשנת 447 לפני הספירה כשהוא הוקדש סופית בשנת 438 לפני הספירה. לאורך השנים שימש המקדש ככנסייה, מסגד ומחסן תחמושת וניזוק לא מעט, בעיקר בשנת 1687 עת הופצץ. האקרופוליס הוא אחד מסמליה המוכרים ביותר של יוון העתיקה ששרד עד ימינו והפך לסמלה של יוון המודרנית.
שרידי מקדש האקרופוליס. צילום: איתמר ברק
שרידי מקדש האקרופוליס. צילום: איתמר ברק
המקדש ל-Athena Nike הנמצא בכניסה למתחם הוקם בשנים 427-424 לפני הספירה לציון הניצחון על הפרסים. המקדש השלישי הוא בניין העמודים של Caryatides שייחודו הוא פסלי הנשים המשמשים כעמודים. מומלץ לבקר במוזיאון במקום ובו מוצגים שנמצאו במקום ושחזורים של הפרתנון. התיאטראות של דיוניסוס (שנבנה בין השנים 342-326 לפני הספירה) ושל Herodes Atticus, המשמשים כיום לקונצרטים תחת כיפת השמיים, נמצאים בשיפולים הדרומיים של הגבעה.

שעות פעילות: כל יום, 08:00-17:00 (כניסה אחרונה עד 16:30)
תחבורה: תחנת המטרו Acropolis ואז בהליכה על רחוב Areopagitou
אתר אינטרנט: archaeology-travel.com/travel-tips
הנשים של האקרופוליס. צילום: איתמר ברק
הנשים של האקרופוליס. צילום: איתמר ברק

פרסום
מוזיאון האקרופוליס החדש (Acropolis Museum) נפתח ב-2009 במתחם המקדש העתיק. המבנה החדש והמרשים עומד בניגוד לאתר העתיקות ההיסטורי, ומציג מעל ל-4,000 מוצגים היסטוריים. מחורבות המספרות את סיפורן של השכונות העתיקות באתונה ועד לשרידים ממקדש הפרתנון. המקום עצמו ממוזג ומתאים מאוד לימים החמים בחודשי הקיץ. דלגו על התור, וגלו את מוזיאון האקרופוליס בעזרת סיור מודרך »

שעות פעילות: שני 8:00-16:00, שלישי-חמישי 8:00-20:00, שישי 8:00-22:00, שבת-ראשון 8:00-20:00.
עלות: 5 אירו.
אתר אינטרנט: theacropolismuseum.gr/en
A visit to the Acropolis Museum

מאגורה לפרלמנט
לרגלי האקרופוליס, העיר התחתונה של אתונה שהיוותה את מרכזה השוקק של העיר העת העתיקה, היא עוד אזור שכדאי לתור אותו במהלך הביקור בעיר.

כדאי להתחיל מן ה-Agora הישנה. זהו למעשה מתחם השוק והמרכז הפוליטי העתיק של אתונה, בו נוצרה הדמוקרטיה, כאן היו בתי הספר עם הפילוסופים הגדולים, התיאטראות, החנויות והמרכז המסחרי. המבנה השמור ביותר באתר הוא ה-Hephaisteion שהוקם בין השנים 449 עד 440 לפני הספירה). במוזיאון שבאתר אפשר לראות את הממצאים שנמצאו ברחבי המקום מאז שנות השלושים ועד היום. הכניסה הראשית למקום היא מ-Adrianou Monastiraki

שעות פעילות: שלישי עד ראשון משעה 08:30 עד 15:00
תחבורה: מטרו Thiseio או Monastiraki
אזור מונסטיראקי (Monastirak) האזור הישן של העיר, קיבל את שמו מכנסיית Pantanassa, כלומר המנזר הקטן, מהמאה ה-10 שנמצאת במפגש הרחובות Ermou ו-Areos Athninas (שעל שם אל המלחמה ארס). זהו מרכז אתונה העותומנית וכיום אזור של בזאר ושוק. השוק המפורסם הוא שוק הפשפשים, וה-Plateia Avissynias הוא מרכז השוק. השוק פופולרי במיוחד ביום ראשון כשהכניסה היא מרחוב Ermou או מרחוב Ifaistou (על שם אל האש והמתכת).

אטרקציות מרכזיות באיזור אתונה
פארק השעשועים אלופאן (Allou Fan Park)
ברחוב Areos נמצאים שרידי ספריית אדריאנוס, שנבנתה בשנת 132. במרחק הליכה קצר מרחוב Areos (שמאלה ל- Dexi Ppou וימינה ל- Panos), מגיעים למסגד Fethiye, שנבנה במאה ה-15 על ידי העותומנים, ומאחוריו נמצא הפורום הרומי או כפי שהוא מכונה לעיתים, ה-Agora הרומי. הפורום נבנה כשלוחה של מתחם האגורה על ידי יוליוס קיסר ואוגוסטוס. כאן נמצא מגדל הרוחות המפורסם. זהו מגדל יוצא דופן בעל שמונה צלעות כשאת כל אחת מצלעותיו מקשט תבליט של דמות המרחפת באוויר, כשכל דמות באה לגלם את אחד משמונת כיווני הרוח. המגדל נבנה במאה הראשונה לפני הספירה על ידי אסטרונום סורי ושימש כמצפן, שעון שמש, שבשבת, ושעון מים שהונע באמצעות הזרמים של אחד ממעיינות האקרופוליס.

שעות פעילות: המגדל פתוח בימים שלישי עד ראשון משעה 08:30 עד 15:00
תחבורה: מטרו Monastiraki

באזור Anafiotika נמצא העתק של כפר מהאיים הקיקלאדיים שייסדו יוצאי הכפר אנאפי באתונה במאה ה-19. לאחר ביקור בסמטאות הציוריות של ה"כפר" ניתן לעלות לרחוב Tripodon, כשבדרך עוברים ליד Agios Nikolos Ragavas, קפלה ביזאנטית מהמאה ה-11 שמשמשת תפאורה לזוגות לפני חתונתם. באזור הפלאקה נמצא האזור ההיסטורי של אתונה שנותרו בו מספר בנינים מהתקופות הביזאנטית והעותומנית. השם ניתן על ידי חיילים אלבנים (Pliaka משמעו אזור) והוא מלא בטברנות ומסעדות, מומלץ מאד לבילוי ערב. כדאי לבקר גם בכמה כנסיות המשקפות את שיא התקופה הביזאנטית של העיר שחלה בין המאה ה-11 והמאה ה-12. בין הכנסיות שנבנו באותה תקופה נמצאת קתדרלת אתונה שבכיכר Metropoleos, הקתדרלה נבנתה במאה ה-12 ובעת הביקור בה, כדאי לשים לב ללוח השנה ה-Atti המתוארך למאה ה-4 ובו מצוינים מועדי החגיגות.

אחר כך מגיעה כנסיית Kapnikarea שברחוב Ermou, הכנסייה הקטנה ממוקמת בדיוק באמצע הרחוב. היא נבנתה במאה ה-11 אבל הושלמה רק במאה ה-13 ומאז 1931 היא שייכת לאוניברסיטת אתונה. הבאה בתור היא Ayioi Theodoroi הנמצאת בכיכר Klafthmonos, הכנסייה נבנתה מחדש במחצית המאה ה-11 על יסודות כנסייה מהמאה ה-9. בשעות הערב, מתמלא רחוב Ermou במבלים צעירים שגודשים את הברים והמסעדות שבין הסמטאות העתיקות.

במקביל כדאי לבקר ב-Kerameikos, בית הקברות שהיה בשימוש עד אמצע התקופה הרומית. ניתן לראות בו מצבות מפוארות של אתונאים עשירים מהמאות הרביעית והחמישית לפני הספירה הנראים כמקדשים או ספינקסים קטנים. הרבה יותר צנועים הם האגרטלים החצובים מאבן המעידים על מקום מנוחתם של אנשים לא נשואים. זהו מקום שקט וזורם בו מעיין שצבים משכשכים בו.

כתובת: בית הקברות נמצא ברחוב Ermou 148.
תחבורה: מטרו Thissio
שעות פעילות: שלישי עד ראשון משעה 08:30 עד 15:00
כיכר Omania שפעילה 24 שעות ביממה נקראת בפי המקומיים "הכיכר הישנה בעיר החדשה". רוב רחובותיה הראשיים של אתונה מתחילים או מסתיימים בה כך שהיא מהווה נקודת טובה לאוריינטציה בעיר. משם כדאי להמשיך אל בניין הפרלמנט ואל קבר החייל האלמוני, שם מומלץ לצפות על טקס החלפת המשמרות המתקיים כל בוקר בשעה 11:00, מכיכר Syntagmatos שממול. לסיור מודרך במוזיאון האקרופוליס ובאתרים החשובים ביותר באתונה לחצו כאן »

אזור הפרלמנט
הגנים הלאומיים הצמודים לבניין הפרלמנט היו בעבר הגנים המלכותיים, משנת 1840 עד שנת 1973 אז עברו לרשות הממשלה. על אף שאיבדו מחינם לאורך השנים הם עדיין מהווים מפלט רגוע ושקט בעיר הסואנת. ברחבי הגנים ניתן למצוא פסיפסים רומיים, פסלי אומנים, מוזיאון בוטני, גן חיות ומרכז התרבו תZappeion. הגנים נתחמים על ידי הרחובות Eleftheriou Venizelou ,Irodou Attikou, Vasilissis Olgas ו- Vasilissis Amalias והם פתוחים מעלות השחר ועד השקיעה.

תחבורה: חשמלית מספר 1, 3, 5, 7, 8, 10, 13, 18
על רחוב Irodou Attikou נמצא בית נשיא יוון, אשר היה הארמון המלכותי משנת 1890 ועד 1973 עת סולק המלך קונסטנטין. מכאן ניתן להמשיך לכיוון Vasilissis Sofias ולפנות שמאלה לרחוב Ploutarhou המוביל לרכבל העולה לגבעת הזאבים (הידועה גם בשם “גבעת ליקטבוס”). ממנה נשקף הנוף של העיר כולה ושל האקרופוליס.

הגבעה מיוערת ומלבד שבילי הליכה הפזורים לכל אורכה, ניתן למצוא בה גם תיאטרון פתוח ואת כנסיית Ayio Georgios הלבנה. בעת העתיקה ניצב בראשה מקדש שהוקדש לזאוס אך לאחר שאתונה שוחררה מהשלטון הטורקי הגבעה מלאו את שטחה בעצים וצמחיה.

שעות פעילות: בקיץ משעה 08:45 עד 00:45, ובחורף עד 00:15. בימי חמישי משעה 10:30. ישנה אפשרות לעלייה ברגל.


תגובות (0)

הוספת תגובה - היה הראשון להגיב!
התחבר עכשיו בכדי להוסיף תגובה
11 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך