מדריך פנטזיה: מאפיינים כללים של עולמות הפנטזיה

Amora 10/10/2016 1853 צפיות 8 תגובות

בפנטזיה, כמו בפנטזיה, גם כן יש מאפיינים שחוזרים על עצמם. לא כולם חייבים להיות כלולים בעלילה מהסוג הזה, אבל לפחות אחד יהיה, או מאפיין שדומה לו. והמאפיינים הם, כדלהלן:

– קסם
לרוב, בסיפורי הפנטזיה, ישנה צורת קיום כלשהי של קסם, והיא יכולה להשתנות מעלילה לעלילה. לפעמים, הקסם מהווה חלק מהעולם המציאותי ומהווה אבן יסוד בפעולתו (לדוגמא: שר הטבעות) ולפעמים, הקסם משתמש יותר כ"כלי פעולה" (לדוגמא: אווטאר). בעולם בו מתקיים הקסם, מתקיימים גם בני אדם שמסוגלים לנצל את הקסם למטרותיהם, אלו בדרך כלל קוסמים או מכשפים, ולעתים אחרים הם נקראים בשמות שונים וחדשים מאת מחברי העלילה.

– יצורים וגזעים
בפנטזיה קיימים בדרך כלל (אך לא תמיד) יצורים דמויי אדם מגזעים שונים (לדוגמא: מסע בין כוכבים), בניהם נכללים אלפים, גמדים, טרולים, ענקים, שדים, פיות.
בנוסף לגזעים נוספים המזכירים בני אדם, אפשר למצוא ביצירות פנטסטיות רבות יצורים ומפלצות מיתיים, שמקורם במיתולוגיה ובפולקלורים שונים. למשל: מפלצות ענק (לדוגמא: התולעת המונגולית), הכלאות (לדוגמא: כימרה, גריפון), מפלצות בעלות כוחות קסם (לדוגמא: הידרה, בסיליסק), ויונקים מעופפים (לדוגמא: פגסוס, גריפון).
מהפולקלור, אפשר לרוב למצוא יצורים תבונתיים דמויי אדם שהם בעצמם סוג של מפלצות, למשל: ערפדים, אנשים זאב, זומבים ובנות ים.

– אלים וישויות עליוניות
בסיפורים פנטסטים נוספים קיימים כוחות רבי עוצמה ובני אלמוות, שהם החזקים ביותר מכל היצורים החיים על פני האדמה. חלקם אלים (לדוגמא: אלי המיתולוגיה היוונית), חלקם ישות אדירה (לדוגמא: לוציפר, השטן), ולרוב יהיו להם קהל מאמינים וסוגדים. לרוב, יישות זאת מניעה את העלילה או מהווה הסבר לקסם בעולם ולחסד שניתן לגיבורים שעוזר להם במשימתם.

– אל-מתים
בסיפורים פנטסטיים רבים, המוות הוא לא הסוף. סיפורים רבים מקושרים לישויות שחזרו מהמתים (#על_טבעי, חמישים פעמים ברצף) במצב ביניים של אל-מתים שמטרתם, בעיקר, לרדוף את החיים (לדוגמא: זומבים, רוחות רפאים, שדים). האל-מתים (בעצם- לא מתים ולא חיים) מסוגלים להיות כאלו ששמרו על בינתם וגופם (למשל: ערפדים), כאלו ששמרו רק את נשמתם (למשל: רוחות רפאים), וכאלו ששמרו רק את גופם (למשל: זומבים, שלדים. אלה פועלים בידיי מפעילים שמשתמשים בהם כבובות, או מתוך אינסטינקטים חייתים בסיסיים).

– גישה לטכנולוגיה
בספרי פנטזיה רבים העלילה נבנית בעולם בו אין גישה רבה לטכנולוגיה מתקדמת. בין אם זה בגלל שהעלילה מתרחשת בעולם ישן שמקביל במהותו לימי הביניים (לדוגמא: משחקי הכס), נפילתה של התרבות המתקדמת (לדוגמא: משחקי הרעב), אסון עולמי (לדוגמא: המתים המהלכים), התבססות על קסם שהופך את הטכנולוגיה למיותרת (לדוגמא: הארי פוטר), או שלטון שמרני שמכתיב אי-התפתחות טכנולוגית.

*חלק זה נכתב והופשט בעזרת הערך "פנטזיה" מויקיפדיה!*


תגובות (8)

יאי!

10/10/2016 23:03

    הידד! ^^

    11/10/2016 08:35

פששש…
יפה מאוד. מחכים ומועיל.
תודה רבה.

תנו לחיות!! חיות.

11/10/2016 01:06

    בבקשה, שמחה לשמוע :)

    11/10/2016 08:35

מה המשפט "בפנטזיה, כמו בפנטזיה" אומר?
ב"אלים וישויות עליונות" שכחת שבדרך כלל תראי בספרים כאלו פנתאון במריבה או בסיפורי מיתולוגיה בני תמותה שיש בהם משהו כמו האלים והדבר הזה הורס להם את החיים.
אגב הנושא של אלים בתרבויות שונות זה נושא ממש מרתק.

11/10/2016 12:15

    א. בעיקרון זה כמו המשפט "באומנות, כמו באומנות".
    ב. לא בדיוק הבנתי..

    11/10/2016 12:17

"שלטון שמרני שמכתיב אי-התפתחות טכנולוגית" – אין דוגמא, אבל אם את רוצה את יכולה להכניס את הדוגמא של הספר אינקרסרון.
תודה רבה על המדריך הזה!

29/10/2016 17:56

    אני מעדיפה לתת דוגמאות שאני בטוחה בהם, כאלה שאני מכירה ויודעת מה קורה שם. ואין לי מושג על מה הספר הזה אז… >.<

    29/10/2016 17:58
4 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך