מדריך פנטזיה: מהי פנטזיה?

Amora 10/10/2016 2385 צפיות 8 תגובות

החלטתי להקשיב לבקשות כמה וכמה גולשים ולפרסם את המדריך שאני כותבת גם כאן ^^ אני אפרסם שני חלקים כל פעם, שימו לב לכך! :) רוב המדריך הוא פרי עטי, הערות ופרטים מנסיוני האישי, למעט חלקים שנעזרתי בויקיפדיה בהם, ואתן קרדיט. אז, הנה החלק הראשון:

פנטזיה. מהי פנטזיה? זוהי השאלה.
בשביל לדעת יותר טוב, בואו נבחן קודם את הערך של "פנטזיה" בויקיפדיה, השליף הבינלאומי שלנו:
" פנטזיה (מאנגלית: fantasy – דמיון, דמיוני. בעברית קרויה היזיון) היא סוגה ספרותית (ז'אנר), שבה העלילה תלויה בקיומם של דברים שמקובל במדע המודרני לראותם כבלתי אפשריים או בלתי קיימים, כמו שדים, קסמים, חדי קרן וכל כיוצא בזה. מקורותיה של הפנטזיה באגדות, בפולקלור, ובמיתולוגיה ליצירת הרקע שעליו מתבססת העלילה. סוגה זו קרובה למדע הבדיוני ולסיפורי אימה וישנן יצירות אשר סיווגן איננו מובהק לאחד מן הז'אנרים האלו. "

ועכשיו, אחרי שהחכמנו, נפרש יותר את המונח:
1. סיפור פנטזיה, או סיפור בעל אלמנטים פנטסטיים, יכלול אלמנטים או פרטים שאינם מסוגלים להתרחש במציאות.
2. סיפורי פנטזיה יכולים להתרחש בעולם הריאליסטי שלנו, ובמקרה הזה, יוספו אלמנטים פנטסטיים שלרוב יהיו מוסתרים מ"בני האדם הרגילים" (לדוגמא: הארי פוטר, פרסי ג'קסון) או בעולם דמיוני קסום, שם הפנטזיה היא חלק מחיי היומיום (לדוגמא: ההוביט, מליפיסנט)
3. ברוב סיפורי הפנטזיה העלילה תתמקד בקסם או ביצורים מיתיים (שמקורם, לרוב, מהמיתולוגיה או הפולקלור)
4. ז'אנר הפנטזיה יכול להיות קליל יחסית (לדוגמא: מונסטר היי, הפוני הקטן שלי), קליל אך גם אפל (לדוגמא: הארי פוטר, על טבעי) או אפל לחלוטין (לדוגמא: פרנקנשטיין, פעילות על טבעית)
5. סיפור שמציג לפחות אלמנט פנטסטי אחד, אפילו אם הוא שולי, ייחשב לסיפור פנטזיה. אם האלמנט הפנטסטי לא משפיע על העלילה יותר מדי (לדגומא: מדיום, האדונית והרוכל) הוא ייחשב ז'אנר משני, אבל עדיין ייחשב בתור הז'אנר של הסיפור.
6. סיפורי הפנטזיה יכולים לקחת כל צורה. הם יכולים להיות סיפור הרפתקאות (לדוגמא: פרסי ג'קסון), סיפור אהבה (לדוגמא: דמדומים), סיפור פשע (לדוגמא: גרים), פעולה (לדוגמא: צבי הנינג'ה) ועוד. הז'אנר הפנטסטי לא חייב להיות גרנדיוזי וגדול כדי להוות חלק מהעלילה.
7. מאפיין שלרוב נמצא בז'אנר זה הוא המאבק בין הטוב לרע. לרוב, לשני הצדדים יהיו יכולות על טבעיות, ולרוב, הצד הרע ישתמש ביכולות שנחשבות "אפלות" או "טמאות".

טוב, אלה הפרטים שלי יצא לחשוב עליהם ^^ הסבר מפורט יותר יבוא בהמשך~ עד אז, אם יש לכם עוד משהו להוסיף, מוזמנים לכתוב! :)


תגובות (8)

כבר קראתי את המדריך המלא בוואטפאד, תקשיבי כל הכבוד על היוזמה ועל כל מה שעשית. מעריך אותך מלא על היוזמה הזאת ועל כל המחקר שעשית או מה שזה לא היה והשקעת מהזמן שלך לא כדי לכתוב סיפור אלא כדי לכתוב משהו שיעזור לאחרים.
נהניתי מאוד מהמדריך, הוסיף לי חידושים במעט.
ואגב, למה דווקא שאנל 3?

10/10/2016 21:23

    תודה רבה, אשמח גם לשמוע את דעתך בווטפאד! בכלל לא ידעתי שנרשמת XP
    עשיתי קצת מחקר, בעיקר בקשר למונחים ולחילוק של הפרטים בצורה מדויקת (את רוב מה שכתוב כבר ידעתי, את הדוגמאות הבאתי בעצמי, כמובן ^^)
    ו-טוב, אני הכי מתחברת לשאנל מס' 3. היא אדישה כמוני, היא בלונדינית, ויש לה טון דיבור מושלם.

    10/10/2016 21:26

    נרשמתי לפני מלא זמן, לא העלתי כלום (יותר נכון מחקתי את מה שהעלתי) כי אני די במחסום עם הסיפור העכשווי והתחלתי פאנפיק משחקי הרעב מושקע בטירוף (איך אני אוהב לעוף על עצמי וזה לא קשור כל-כך לשיחה נכון?)
    אני אגיב לך גם בוואטפאד.
    ועכשיו שהסברת את זה, אני מבין למה דווקא את נאמבר 3.

    10/10/2016 21:32

    ממש אהבתי שהיא אמרה "התחלתי להתנהג כאילו לא אכפת לי, ואז הבנתי שבעצם באמת לא אכפת לי." כל כך אני.
    אתה יכול גם להצביע, זה מאוד יעזור ^^ (אלה הכוכבים האלה בצד)
    מצפה לשמוע ממך, אם יש לך הערות או הארות כלשהן, אני יותר מאשמח לשמוע :)

    10/10/2016 21:36

    בגלל שדי פרשת כזה מהאתר, חצי כזה, לא הבנתי בדיוק מה הלך שם (עזבי אני מפגר) אני אעקוב אחריך ואחרי הכתיבה שלך באתר. תזהי אותי כjadennil.
    כן זה שם מפגר, כן אני לא זוכר בדיוק למה זה השם שלי כי פתחתי את המשתמש לפני… שנתיים בערך.

    10/10/2016 22:23

    גם אני בהתחלה לא הבנתי כלום, אבל איכשהו הצלחתי להבין. זה רק נראה מסובך XD
    הו, אני נרשמתי לפני שנה וקצת.

    11/10/2016 08:36

נהדר, תודה.
אין לי מה להוסיף חח

10/10/2016 21:35

    חחח בבקשה ^^

    10/10/2016 21:37
4 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך