4 סיבות לחבב את המונח רדיואקטיביות

igvedmak 30/09/2015 633 צפיות אין תגובות

אפתח לכם כיוון חדש לחשיבה חיובית לגבי מונח זה.
1) אני מדמיין או ש…? – מי שלא ידע כל היבשות שאנו מכירים כיום, פעם היו מחוברות יחדיו. דבר זה היה לפני כמאה מיליון שנה. כשתתבוננו במפה תראו עד רמזים "קלים" לחיבור העתיק. הסיבה לכך היא זרימה איטית מאוד של סלעים, המתנהגת כמו נוזל, שמופעלת ע"י חום הרדיואקטיביות במעמקי כדור הארץ. ללא עזרתו כיום היינו יכולים להגיע מאירופה לצפון אמריקה על סוסים.
2) מי כיבה את האור? – אם ננסה לנבור בנושא הפקת אור של השמש, נגלה שהוא פועל בתהליך הנקרא היתוך, כולל בו רצף תגובות הדרושות מתווכים רדיואקטיביים קצרי חיים ע"מ לעבור סוג של תהליך רדיואקטיבי המכונה דעיכת בטא. במילים פשוטות, אם לא יהיה רדיואקטיביות אז התהליך ייפסק ולא נוכל להנות בקיץ.
3) משקה אלכוהולי רדיואקטיבי?! – יש רשויות הבודקות את רמת הרדיואקטיביות במשקאות החריפים. לדוגמא ארה"ב, אוסרת לייצר משקאות כאלו ללא רדיואקטיביות. בטענה שאם אלכוהול כזה מכיל 0% רדיואקטיביות סימן שהוא נוצר מפחמן עתיק במיוחד, ופירוש הדבר הוא שנוצר מדלק מאובנים, אחרי שהוא קבור במשך 100 מיליון שנה, הפחמן הרדיואקטיבי באורגניזמיים דועך. הסיבה לכך כנראה סיבה פוליטית כי אין שום מחקר המראה שאלכוהול מדלק מאובנים פחות טוב מאלכוהול מענבים.
4) אני מרגיש חי יותר מתמיד! – לחובבי כימיה, מזכיר לכם שלכל יסוד יש מספר איזוטופים וכמובן לפחמן דו חמצני גם. למשל באוויר יש לנו חלקיק כזה בהסתברות של 1 לטריליון, הנוצר מפליטה של הצמחים. החשיבות שאנו צריכים להדגיש לזה היא: ארכיאולוגים ומדענים יכולים לקבוע את גילן של העצמות, ע"י מדידת כמות הפחמן הרדיואקטיבי שבעצם. כשמתים, פחמן זה דועך, חלק אחד כעבור 5730 שנה והחלק השני אחרי 5730 שנים נוספות. מכך נובע, למי שאין את הפחמן הזה אז הוא כבר מעל ל50 אלף שנה.

זכרו גם, כשחושבים על רדיואקטיביות מדמיינים אנשים זורחים בחושך, לצערי עלי לעצור את האשליה הזאת כאן ועכשיו ולהגיד שע"מ שבן אדם יוכל לזרוח עליו לשתות כמות ענקית של זרחן.


תגובות (0)

הוספת תגובה - היה הראשון להגיב!
התחבר עכשיו בכדי להוסיף תגובה
3 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך