572
כל הדמויות בסיפור אינם קיימות. אני רוצה לעשות כמה סיפורים בסגנון סיפורי טור הזהב ( הרמב"ם, הרמב"ן, האבן עזרא, האבאבנל וכדו'..)

סיפורי הצדיק יהומחכים והנסיך תאב הבצע והשררה

572 15/11/2015 1182 צפיות 4 תגובות
כל הדמויות בסיפור אינם קיימות. אני רוצה לעשות כמה סיפורים בסגנון סיפורי טור הזהב ( הרמב"ם, הרמב"ן, האבן עזרא, האבאבנל וכדו'..)

היו היה רב חכם ששמו יהומחכים. ר' יהומחכים גר בספרד בתקופת טור הזהב. מסופר שהיה לו גביע מפואר ומעוטר באבני חן נדירות, גביע זה עבר דורי דורות במשפחתו מאז חורבן בית שני. בביתו של יהומחכים שמרו היטב על הגביע הזה והשתמשו בו בתור הגביע לאליהו הנביא בליל הסדר יהומחכים היה הרופא בחצרו של נסיך מוסלמי בספרד, שכן הוא היה משכיל ומטובי הרופאים בספרד.
יום אחד, הנסיך תאב בצע שאצלו עבד, שמע על הגביע הנדיר וחשק בו לעצמו. הוא ניסה לשכנע את יהומחכים למכור לו את הגביע. אך הוא סירב לעשות זאת, שכן אבותיו ציוו בצוואתם לשמור על הגביע עד שובם לירושלים. הנסיך כעס מאוד. ובחמתו, המציא עלילת שווא על הרב ומינה על המשפט קאדי משוחד שהרשיע את הרב בפשע חמור. ועל-כן, הוא ייכנס לכלא, וכל רכושו יימסר למלכות. במשפט נכחו המלך ומשרתו האישי חזאל. בתום המשפט, הרב יהומחכים פנה אל חזאל, קד בפניו, והכריז " יחי השליט החדש". הנסיך כעס מאוד מאוד וצריך על השומרים שידאגו לזרוק את הרב לתא הכי גרוע בצינוק. חזאל מיהר להכחיש שיש אמת במה שאמר הרב, או שהוא חותר תחת שלטון הנסיך.
ר' יהומחכים הושלך לצינוק אפל וכל רכושו הוחרם, המלך קיבל את הגביע ומשפחתו של ר' יהומחכים נותרה חסרת כל. אבל המלך לא היה מרוצה. חזאל אומנם הכחיש שהוא מורד, אבל אולי היהודי יודע משהו? למה לו להתייחס אל חזאל כאל המלך הבא?
ליתר הביטחון, הוא החל להעסיק את חזאל בעבודות פשוטות ובזויות במקום העבודות המכובדות שהיו פעם בחלקו. והוא התעמר בוא הרבה.
יום אחד הנסיך חלה, ובגלל שרופאיו החדשים היו פחות מוצלחים מהרב יהומחכים, מחלתו נמשכה כמה ימים. חזאל ניצל את חולשתו כדי לחזור למעמדו הקודם, ויום אחד כשהנסיך ישן הוא אף לקח שמיכה רטובה וחנק אתו. הוא השתלט על אחוזתו של הנסיך והכתיר עצמו כשליט על הנסיכות.
לאחר המלכתו הוא שיחרר את הרב ושיבח אותו על חוכמתו ועל כך שידע שהוא הולך למלוך. הוא החזיר לרב את רכושו, והציע לו להיות רופאו. אך הרב סירב וחזאל ויתר לו. לאחר שיחרורו, שאלו אותו משפחתו והבריות איך הוא ידע שחזאל הולך למלוך? ענה להם הרב יהומחכים: " הכרתי את הנסיך ועוזרו, ידעתי ששניהם רודפי כבוד. ידעתי שאם רק אעורר במעט את חשדו בחזאל, הוא ישפיל אותו כדי להוציא ממשרתו מחשבות בגידה. אבל זה רק יעורר את חמתו של חזאל שלא יהיה מוכן להסתפק במעמדו החדש. וכך הוא יעלה לשלטון". עוד שאלו אותו " למה אתה סירבתה לעבוד בשביל הנסיך החדש?". ענה להם הרב " יצאתם מדעתכם? מסוכן מדי לעבוד בשביל רודפי כבוד. אם אכשל בתפקידי- הוא יעניש אותי על הכישלון. ואם אצליח בתפקידי- הוא יראה בי כאיום פוליטי ויענישני.


תגובות (4)

באמת ההתחלה דומה לסיפור עם האבארבנל

15/11/2015 22:59
    572 572

    באמת קיבלתי השראה מסיפור האברבנאל עם הגביע. הסיפור על החכם שחוזה שמשרת יהיה מלך קיבלתי מהסיפור על רבי יוחנן בסיפורי החורבן והחזון של אלישע על המלכתו של חזאל.

    16/11/2015 00:35

טעות בהיסטוריה: תקופת טור הזהב הייתה תקופה של פריחה של כל התרבויות, חוכמה וסובלנות דתית בצל האיסלאם.
הסיפור לא כל כך מתאים לאותה תקופה

16/11/2015 23:19
    572 572

    באותו הזמן, היו בספרד כמה ממלכות. סבלנות דתית ברובם לא סותרים שבחלקם יהיה שחיתות. אולי אני טועה מבחינה היסטורית, אבל רוב סיפורי חכמי ימי הביניים הספרדיים יש בהם או מלך רשע, או חלש אופי ששר רשע מנצל אותם.
    אבל תודה על ההערה

    17/11/2015 17:17
4 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך