אתאיסט – נעים להכיר

Estonian 08/12/2013 1896 צפיות 12 תגובות

לפני שאני מתחיל, בואו נעשה קצת סדר:
תיאו = אל ביוונית.
מונותאיזם = אמונה באל אחד.
פוליתאיזם = אמונה באלים רבים.
אתאיזם = אי אמונה באל.
דת = ארגון שמאגד קבוצת אנשים סביב אמונה או רעיון מרכזי. לצורך העניין, גם קומוניזם הוא סוג של דת. האמונה היא בשוויון. קפיטליזם גם היא סוג של דת – אמונה בערך הכסף.
חילוני = אדם שלפי ההגדרה של דתו שייך אל הדת, אך לא מקיים אורח חיים דתי.
מאמין = אדם שמאמין באל.
דתי = אדם מאמין שגם מקיים את אורח החיים הדתי לפי המצוות.

אז לאחר שעשינו קצת סדר, הגיע הזמן שתכירו אותי: אתאיסט.
אז נעים להכיר.
אני נולדתי לאם יהודייה חילונית, ואבא חילוני. ואני? אני חילוני אתאיסט. אז נעים להכיר? מה שלומכם? איך האישה? הילדים?
ובכן, למה אני לא מאמין באלוהים? זה סיפור ארוך. אני יכול לתת לכם שלל סיבות, ובדיוק בשביל זה פתחתי את הפינה החדשה שלי: "אתאיסט – נעים להכיר".
המטרה? לפתוח דיאלוג מעניין ומרתק בין מאמינים, דתיים, חילוניים ואתאיסטים.
לא להתבלבל! המטרה איננה להחזיר אף אחד בשאלה. מדוע? כי זאת מטרה פסולה.
אחרי הכל, "אין הסכין מתחדדת אלא על ירך חברתה". המטרה שלי היא אך ורק ליהנות מדו שיח מעמיק ולגיטימי, ולא סתם וויכוח מטופש.
אז, על אף שאני לא רוצה לאסור על אף אחד לקרוא, הקריאה אסורה עבור אתאיסטים, מאמינים, חילוניים ודתיים כאחד שאינם פתוחי ראש ואינם מסוגלים לקבל את האחר.
שימו לב! לקבל את האחר לא משמעו לאמץ את האמונה שלו, אלא לקבל אותו כמו שהוא. פתוח ראש הוא אדם שמסוגל להעביר את הדעה שלו ולקבל דעה מנוגדת. אני לא מבקש מכם לקבל את האמונות שלי, אבל גם לא לקטול את כל מה שאני אומר בעזרת קללות מטופשות שהייתי מצפה מילדים בגן לשמוע.
אז מה עושים כאן? פשוט מאוד!
משוחחים!
אתם מפנים אלי – האתיאסט הנחמד והחביב – את השאלות שתמיד הציקו אתכם לדעת, וגרמו לכם לתהות: "למה לא כולם מאמינים באלוהים?".
גם ללא מאמינים מותר לשאול!
איך זה הולך?
אתם משאירים פה בתגובה שאלה. מותר לשאול שאלות כמו:
"החיים שלך לא ריקים בלי אמונה?"
או
"אתה סוגד לשטן?"
שאלות בגדר הטעם הטוב יקבלו מענה! שאלות לא ראויות – לא יקבלו מענה, מן הסתם.
תגובות נאצה מגעילות – "לא בבית ספרנו"

אז למה אני עושה את זה? כדי ליהנות מדו שיח חכם, שלא רק אני ארוויח ממנו, אלא כולנו.

אז קדימה! אל תתביישו! תשאלו אותי שאלות על חוסר האמונה שלי! תתקילו אותי! אני לא אתבייש לומר שאני לא יודע לענות על תשובה, אבל אני אקפיד לענות תשובה ארוכה, מנומקת ומעניינת (עד כמה שאפשר). אל תתביישו להגיב לי על הדעות שלכם פה, ואני אשמח לענות על כל אחת ואחת מהן בתנאי שהיא ראויה לתשובה (תשובה למשל שלא ראויה לתשובה: הלוואי שתמות, אמא שלך ז#%, אתה מפגר וכו'. תשובה שראויה לתשובה: אם אתה מאמין בדברים שלא רואים בעין, למה אלוהים ספציפית מפריע לך?)

בהצלחה לכולנו, ושיהיה לכולנו כייף ושבוע טוב!

בידידות,
האתאיסט החביב.


תגובות (12)

אני לא חושבת שאשתתף בדיון, אבל אם כבר שאלה אז אני אצטט:
אתה מאמין בדברים שלא רואים בעין? ואם כן, אלוהים ספציפית מפריע לך? (עכשיו זה שאלה)

08/12/2013 07:28

יחי האתאיזים!
שאלה רצינית של אתאיסטית לאתאיסט.
למה אתה לא מאמין באלוהים?
אני גם לא מאמינה ויש לי טרליון סיבות. אבל תמיד רציתי לדעת מהן הסיבות של אתאיסטים אחרים.
בכל אופן, אשמח לתשובה.

08/12/2013 07:32

קרה לך משהו בעבר שגרם לך להתרחק מן האמונה או שככה חונכת?
דרך אגב, אני מאמינה, ומאד אהבתי את איך שפנית בפרסום שלך..

08/12/2013 07:33

מה גורם לך לא להאמין באלוהים?
אתה מאמין במשו? כלומר, שטן…משו כזה…
אני מאמינה… אבל היו לי הרבה פעמים שפקפקתי בזה…וחזרתי להאמין, אם יש לך תשובה, אתה יכול להסביר לי למה לפעמים אני מפקפקת באמוני באלוהים?

08/12/2013 07:39

אני בת אדם מאמינה ואולי גם דתית אני לא בטוחה כי אני לא מקיימת את כל המצוות וההלכות.
השאלה היא כזאת – רוב החברים שלי הם אתאיסטים ואני מכבדת את זה ולא יורדת עליהם ולא כלום אבל לא מזמן אחד מהם העלה תמונה שבה רשום "כשלאדם אחד יש חבר דמיוני אז הוא נחשב משוגע. כשלכמה אנשים יש חבר דמיוני זו נחשבת דת" עכשיו אני מנסה להבין אם כל הכבוד מה יכול להניע בן אדם לשנאה רבה כל כך כלפי אנשים שמנוגדים לדעתו שלו? שמעתי שכמה ילדים צחקו עליו שהוא אתאיסט אבל הוא מכיר אותי ועוד ילדה שאנו מאמינות ורואה שאנו מכבדות אז איך הוא יכול להכליל כשהוא עוד רואה שיש עוד אנשים שהם מאמינים ומכבדים את האחר? אני חייבת לשאול כי הוא לא ענה לי ואולי אתה בתור אתאיסט יכול להסביר לי מה יכול להניע בן אדם אתאיסט לדבר כזה

08/12/2013 07:48

אני יהודייה מאמינה בבית חילוני אשר בו חיים חילוניים שאינם מאמינים אשר מקיימים מדי שבוע קבלת שבת מסורתית משפחתית. חברתי הטובה ביותר היננה חילונית המתנגדת לדת וסובלת מלמידת תנ"ך ומורשת ישראל בגלל קשרם הדתי (היא מתנצחת ללא הפסקה ואפילו לא שמה לב), מעט קשה לי להשאר מאמינה בחברה שבה אני חיה בגלל ניגודים באנשים ובמנהגים המקיפים אותי. את הקטע הזה כתבתי כדי שיבינו אותי לצורך הדיון.
השאלה שלי היא כזו: כאשר אתה נתקל במאמינים\לא מאמינים אשר אינם מקבלים את דעותייך ובחירותך מבחינה דתית ומשמיצים אותן, מהי תגובתך? האם החוויה נצרבת בזיכרונך ומשפיעה על אורח חייך האתאיסטי?
אשמח אם תענה ואשמח להשתתף בדיון,
רותם

08/12/2013 07:51

מדוע האמונה בהיעדרו של האל נראית לך יותר הגיונית (לוגית) מהאמונה בקיומו? כלומר, לפי הגדרתך לדת, גם האתאיזם הוא דת ואתה הינך אם כך אדם דתי. אך יותר מזה, מעצם הגדרת המושג "אמונה דתית" (שהיא אמונה בעניין דוגמטי – כלומר, שלא ניתן להוכיח או לשלול), עולה שגם האתאיזם הוא לא יותר מאמונה, כיוון שלא ניתן להוכיח מדעית את נכונותו של האתאיסזם (שהרי המדע עוסק בתצפית על הטבעי ואין לו הכלים להתמודד עם שאלת קיומו של האל, העל טבעי).
אז אחרי שכול זה נאמר, למה אתה חושב שלחיות באמונה כה חזקה בהיעדרו של האל הגיוני יותר מלחיות באמונה שלמה בקיומו? ואני מדגיש שוב, אני איני מדבר על חשבון סטטיסטי, אני מדבר על לוגיקה. הסיכויים פה שווים, 50% – אין שום אל או כוח על טבעי, 50% – ישנו אל כולשהו או כוח על טבעי כולשהו (בין אם זה בודהה, מוחמד, או סתם אל במובן המופשט ביותר.) אני לא מדבר כעת על אמונה בדת פרטית זו או אחרת, אני מדבר על אמונה באל באופן הכי מופשט שלו, מול האמונה בהיעדרו (כי ההפך מאתאיזם הוא לא נצרות, יהדות, או איסלאם, אלא תאיזם בצורה המופשת שלו).

08/12/2013 07:54

זה דיון מעניין… ויפה אך שפנית, לרוב אנשים פשוט מזלזלים באמונה של האחר.
בעיקרון אין לי ממש שאלה, כי אני מאמינה שכל אחד גדל וחונך בדרך אחרת או מצא את דרכו ואמונתו בעולם.
אני אוהבת דיונים אז אני אצפה כאן ואם אני אראה משהו שיעניין אותי, אני יגיב.

08/12/2013 07:55

תודה לכל מי ששאל! פרסמתי את התשובות שלי לכל השאלות (אין לכם מושג כמה שאני שמח לראות אנשים ששואלים שאלות בצורה מנומסת. הייתי משוכנע שלפחות אחד ידבר בצורה מגעילה, אבל כנראה שיש אנשים איכותיים מאוד באתר הזה, וזה מחמם את הלב.)
תודה לכל מי ששאל, שוב, ואני אשמח לענות על עוד שאלות ולשמוע את התגובות שלכם על התשובות שלי!

08/12/2013 08:27

אהבתי את הגישה.
לדעתי זה רעיון נחמד לעשות פינה כזאת, לפתוח דיון מסודר. אחרי הכל, יש באתר חילוניים, דתיים, נוצרים אתאיסטים וכו' ושיחה כזאת יכולה להוסיף המון לכולנו:)
אני למשל דתיה, אבל בבית אנחנו בגישה של לדעת מה זה האחר, לקבל את האחר ושהדת לא משפיעה על אופיו של האדם.
יש לי שאלה אחת, אם אתה בעצם לא מאמין שקיים אל, אתה מאמין במשהו אחר, או שאתה בעצם לא מאמין בשום דבר?

08/12/2013 09:38

אני מצטער, אבל על השאלה שלך אני אהיה חייב לענות בדף נפרד ולא בתגובה, כי זאת תשובה ארוכה מאוד ומפורטת מאוד. אני אעשה את זה בהקדם האפשרי, בסדר?

08/12/2013 09:42

לומר את האמת, אתה האתאיסט הראשון שמצאתי, שמתנהג כמו בן אדם. ולומר את האמת הנוספת, אתה מבין הבודדים שמצאתי ברשת שמתנהגים ככה.
שאלתי היא: (בתור דתי) מה היחס שלך כלפי הדברים הבאים:
-דתיים.
-עמדות תפילין.
-מסעדה עם תעודות כשרות.
-לימוד תנ"ך
-אינטרנט מסונן.
-אנשים שלא מוכנים לאכול לא כשר.
-שמירת נגיעה.
-משפחות מרובות ילדים.

הייתי שואל שאלות רציניות יותר, אם היית אתאיסט 'רגיל' יענו אחד שלוקח את הדת לצד הקיצוני, וטוען שכל דתי, הוא מהנוטרי קרתא שזורקים אבנים על שוטרים ועל בנות שלא מתלבשות צנוע. אבל בגלל שאתה יותר מתון, אני שואל אותך על דברים שהם יותר של האמצע.

16/01/2022 12:34
5 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך